Zo zit je weer een avond rond te klikken en te kijken naar al het moois dat er beschikbaar is. Je doet je best een beetje neutraal naar alle horloges te kijken, maar laat je toch ook flink beïnvloeden door de andere liefhebbers.
Zo zien genoeg avonden eruit. Daarin ga je van “zo’n GS is toch wel heel sjiek” tot aan “een BB58 is toch niet voor niets zo populair”.
Zelf heb ik mijn eerste weken van kalverliefde-voor-horloges een aantal maanden geleden achter me gelaten en ben ik gestopt met iedere glimmende aanbieding te kopen.
Nu ben ik netjes aan het sparen voor een volgende liefde, zoals zo velen hier ook doen.
De afgelopen tijd kijk ik iets te vaak naar Squale, vooral ook omdat ik nog niet te ver noordelijk van 1k wil kijken. Maar nu komt dan toch ook Doxa om de hoek gluren. Die laatste is veel minder populair, als ik af mag gaan op de aantal posts in de desbetreffende topics.
Squale vind ik veel mooie modellen hebben, voor Doxa zou ik het liefst een 300 professional scoren (oranje uiteraard).
Wat denken jullie van de merken an sich en hoe vinden jullie dat ze zich verhouden tot elkaar?
Daarnaast is er vast iemand die komt met een interessante optie om ook te overwegen.
Als dat geldt in combinatie met een bepaald max budget, dan zou ik lekker nog meer rondkijken voordat je voor een van beide kiest. Of langer doorsparen totdat je 2/3k kunt of wilt besteden want dan komt er nog veel meer moois binnen bereik.
Ik heb al jaren een zwak voor Doxa. Toffe ontwerpen met een heel sterk eigen smoel. Van aankoop is het nooit gekomen omdat ik de draagbaarheid beperkt vindt: eigenlijk alleen maar casual.
Squale (gaaf merk met mooie historie) heb ik lang buiten de deur weten te houden maar ik ben vorig jaar ingestapt in de HFLE. Die zal over een paar weken veelvuldig hier op het forum te bewonderen zijn verwacht ik, in verschillende topics.
Waar je straks ook voor gaat, mijn advies is om niet met een nieuwe te beginnen maar om een netjes gebruikt exemplaar in full set op te pikken uit het blauwe gedeelte hier. Succes met de zoektocht die dikwijls leuker is dan het uiteindelijke bezit!
Beide merken hebben hier veel liefhebbers en beide worden zeer gewaardeerd door deze liefhebbers. Dat is natuurlijk niet voor niks. Beide worden veelvuldig hier door flipperaars aangeboden, dus wacht zo’n buitenkans rustig af. Persoonlijk zou ik Squale adviseren, maar dat is een smaak zaak
Doxa is naar mijn smaak duur voor wat het is. Ik ervaar ze niet als charmant, en er is geen haar op m’n hoofd wat 2750 ballen aan een 300, of 1950 ballen aan een 300T zou uitgeven. De concurrent voor die kastvorm? Een ordinaire SPB317. Simpeler, mooier, en minder dan de helft van het geld, met een beetje zoeken.
Jaren lang heb ik een Squale 1521 Azure gedragen, en ik zou wel weer 1000 Euro aan een 1521 verspijkeren. Kijk dan, man:
Ik heb 'm weg gedaan omdat hij te groot en chunky was voor m’n polsen, maar het is een geweldig horloge. Dat gezegd hebbende, de Sub39 is mooi, de Sub39 GMT al helemaal. De nieuwe ontwerpen van de 1545 zijn tof, de Super Squale is lekker charmant… Kortom:
Squale.
Dat gezegd hebbende, dit zijn mijn huidige drie duikhorloges:
Ik denk dat de een niet beter is dan de ander. Zijn beide liefhebbersmerken met wat historie. Denk dat het vooral moet gaan om welk design je mooier vind.
Wil je hem trouwens op staal dragen?
De 1521 heeft een stalen mesh band waar niet iedereen fan van is. Een Doxa met BoR is dan misschien beter keuze
ik heb ze allebei gehad en ik wil ze eigenlijk beiden weer terug je kan geen foute keuze maken.
twee prachtige merken met een heerlijke geschiedenis erachter.
Zoals velen al stellen, beide merken zijn dikke prima en die Aquastars kun je denk ik ook prima in dat rijtje meenemen. Beetje een kwestie van smaak, de Doxa’s zijn wat meer uitgesproken.
Voor wat het waard is, Doxa zijn echt eikels op internet - denk aan het censureren van WUS (ja, het forum) en zelfs kritische mensen laten bannen van IG (waaronder een lid van dit forum).
Reden genoeg voor mij om nooit een nieuwe Doxa te kopen (wie weet ooit eens tweedehands)
Ik zou denk ik eerst eens passen. Bij Bouman in Culemborg hebben ze nu Doxa, waaronder de nieuwe Sub200T (laatste foto, andere 2 zijn Sub300 modellen)
Die valt echt wel een stuk kleiner. Zou hem overigens dan altijd op rubber doen, anders is het wel erg veel staal tov de wijzerplaat. Maar voor een kleine pols valt die wel erg mooi. Zelfs op deze crappy foto’s zou je dat moeten kunnen zien.
Heb zelf de Seiko SPB417 en de SPB143 gehad en persoonlijk is de DOXA voor mij wel echt wat anders, met veel meer karakter. De Seiko’s zijn toch een beetje meer Volkswagens om de pols IMO.
Squale en Aquastar heb ik nooit omgehad, maar dacht dat de Aquastar vrij dik was?
Zou die bruine echter niet aan iedereen aanraden, een hele toffe plaat wat de sunburst betreft maar de kleur combineert niet perse lekker en ik raakte erop uitgekeken.
Als ze ooit nog eens een variant met stalen bezelinsert, een neutralere kleur en heldere lume maken dan koop ik hem vrijwel zeker.
+1 ook voor de Serica 5303, mooi horloge met een boterig soepel draaiende duikring, hele toffe uitstraling en mooie samenhang van afwerking wat de geborstelde en gepolijste delen betreft. Alleen iets minder fan van het uurwerk.