Draagt u links, of draagt u rechts?

Gewoontegetrouw draag ik mijn horloges, als rechtshandige, links. Tot ik dit voorjaar aan m’n linkerpols werd geopereerd en gedwongen werd tijdelijk rechts te dragen. Dit beviel mij zo slecht dat ik overwogen heb dan maar tijdelijk helemaal geen horloge te dragen ::o Uiteraard was dit ook geen optie :wink: Gelukkig “mag” ik inmiddels weer gewoon links dragen :slight_smile:

Grappig item eigenlijk…en tegelijk ook interessant, want het beïnvloedt inderdaad de afregeling…

Ik dacht dat horloges altijd om de linkerpols gedragen werden omdat ze daarvoor ontworpen zijn (anders is het een heel gedoe om ze op te winden of bij te stellen… Traditie dus…)

Maar ik heb alle begrip voor de “andersdragers”. Ze blijken er een gegronde reden voor te hebben !

Sommigen dragen hun trouwring ook aan de rechterhand, terwijl de overlevering (in mijn regio althans) zegt dat je dit symbool zo dicht mogelijk bij je hart moet dragen (en dat is vooralsnog de linkerhand).

Maar het klopt wel dat de COSC metingen voornamelijk gebaseerd zijn op het links dragen (zo regel ik trouwens ook alle horloges af, o.a. in een belangrijke positie: vertikaal, kroon onder) .

Misschien moet ik in het vervolg toch even vragen of iemand z’n uurwerk rechts of links draagt, vooraleer ie komt klagen dat die zgn. voorloop uiteindelijk resulteert in een “achterloop” :).

Met Vriendelijke Groeten,

Chris.

@ morse: Het dragen van de trouwrind is ingegeven door het geloof volgens mij.
katholieken dragen links en protestanten rechts
Maar dat terzijde :wink:
Grt Ger

Ha, dat wist ik niet…

In elk geval, hier in Vlaanderen zijn heel wat katholieken die hun trouwring ook rechts dragen hoor. Het zal hier dus wat afhangen van de lokale “gewoonten” :wink:

MVG,

Chris.

PS: gelukkig moet ik nooit trouwringen “afregelen”, alhoewel ik het soms wel zou willen om sommigen wat gelukkiger te maken :slight_smile:

Haha dat zou een gat in de markt zijn ja…

En nu weer on-topic :wink:

Ik draag mijn horloges links en ben rechts. Maar als ik er aan zou kunnen wennen zou ik mijn grotere horloges eigenlijk liever rechts dragen ivm de kroon die ik soms vervelend (als ik wild doe zelfs pijnlijk) in mijn pols/hand vind zitten.

Ook ik ben een linksdrager, en rechtshandig.

Ik denk dat het voor mij met beschadigingen te maken heeft. Aangezien ik meer met rechts doe, dan met links, is de kans op stoten e.d. kleiner. Ik heb af en toe ook rechts een horloge om, (even een extra automaat opladen :slight_smile: ) maar daar kanm ik niet aan wennen.

Mijn trouwring draag ik ook links, niet omdat ik katholiek ben, maar, behalve het netjes houden, mede vanwege een verhaal van mijn vader. Een studiegenoot van hem greep met zijn hand in een reflex naar iets wat in een draaiende machine dreigde te vallen, een draaiend onderdeel greep de ring en stroopte zijn vinger van de botten af. Dat beeld (ik ben vrij visueel ingesteld) heeft mij overtuigd.

Groeten,

Martin

draag hem links. Ben rechts, terwijl ik eigenlijk links wilde schrijven (in het begin). Dit is door de juf afgeleerd, gevolg is een niet echt geweldig handschrift.

Groet,
Arno.

Allen dank voor de verhelderende, openhartige en , soms ook, ( technisch dan wel te verstaan ) curieuze antwoorden.
Het heeft mijn visie op horloges en in het bijzonder het dragen daarvan wederom verrijkt.
Nogmaals dank,

groets
arrie rombout

Ik draag mijn horloges altijd links terwijl ik voor het grootste deel rechts georiënteerd ben. Ik vermoed dat het in de kern iets te maken heeft met risico op belasting/beschadiging.

Enkele praktijkvoorbeelden; Als je bijvoorbeeld met rechts schrijft en het horloge rechts draagt, schuift het horloge steeds over het papier of over de ondergrond. Als je tennist met rechts, wordt het horloge aan je rechterpols zwaarder belast dan als het links zou worden gedragen.

Gr Ron

Ik ben linksdragend (qua horloge :D) en rechtshandig.
Ik weet niet beter dan dat het mij ooit geleerd is dat horloges om de linkerpols moeten. Ik heb het idee dat 90% van de mensen het horloge links draagt.

Rechtsdragend

De kroon van mijn horloge zit aan de linkerkant (grote klok) en draag mijn horloge ook aan de linkerkant.

Horloge aan de andere kant voelt heel onnatuurlijk en krijg de sluiting amper dicht met mijn linkerhand. :slight_smile:

in vrije tijd rechtsdragend, tijdens werk linksdragend om tatoeage enigzins te verbergen

Ik draag m’n horloges ong. sinds m’n 20ste rechts. Reden, net als bij okki, een kroon die me stoorde.
Ik zou niet anders meer willen, behalve bij één horloge met een tamelijk losse stalen band. Dat is wat minder bij muiswerk en schrijven met een pen.

jelger Schreef:

om tatoeage enigzins te verbergen

Joh!
tattoo niet mooi genoeg? of tijdens werk ‘not done’?

arrie rombout
(die gek is op tattoos) ((en er zelf geen heeft))

haha zeker wel mooi genoeg.
inderdaad een kwestie van not done tijdens werk