Draai moment handopwinder

Hallo verzamelaars,

Een vraag, ik heb een aantal “handopwinders”, die ik bij tijd en wijle
opdraai. Nu weet ik nooit wanneer het punt komt, dat je moet stoppen.
Ik weet natuurlijk wel, als deze niet meer meegeeft, dan ben je bij het eind.
Maar dat bedoel ik niet, het moment daarvoor.

Bij het aandraaien van een bout heb je een momentsleutel,die voorkomt dat je de boel te strak aanzet. Heb je bij handopwinders ook zo iets, bijvoorbeeld het aantal “slagen” die je moet onthouden.

Gr Ben

ik vind het een goede vraag, ik heb ook een flink aantal handopwinders,waaronder seiko s en citizen maar ook Boctoks, die kunnen bijv, veel meer slagen hebben.
Gelukkig door ervaring ben ik niet bang meer om te strak op te winden, ik ga door totdat het niet meer gaat, en heeft geen gevolgen gehad.
Het is geen aanbeveling maar meer een ervaring, laat meer forumleden hun ervaring delen, daar hebben we allen wat aan.

Hangt af van de sterkte en lengte van de veer.
Ieder horloge is anders.
Je kan wel voelen wanneer je bijna op het einde bent, maar die ene klik verder van de pal, zal het verschil niet maken.

Vroeger werd er dikwijls gezegt ’ ik heb mijn veer overwonder’.
Wanneer je voelt dat de veer doorslipt, was deze al gebroken voordat je begon op te winden, door staalmoeheid. Zelfs onbreekbare veren breken.

Het horloge opwinden is soms een lastige zaak.
Er zijn enkele horloges in de verzameling met een piepklein kroontje.:S
Het is dan een welhaast een onmogelijk deze op te winden, en als daarnaast de rubber O- ring in de kroon stroef is wordt het helemaal gokwerk.
Groeten, Chris.

Ik ken mijn handopwinders goed genoeg om ze zonder enige terughoudendheid op te winden, en voel aan een net iets toenemende weerstand wanneer ik voorzichtiger moet worden. Op het moment dat ik denk “volgens mij ben ik er bijna”, draai ik nog een laatste slag een stuk langzamer, en dat blijkt eigenlijk altijd de “stop-slag” te zijn.

Als je elke dag rond dezelfde tijd een horloge opwindt, kun je ook gewoon het aantal slagen tellen - dat zal elke dag hetzelfde zijn. Met hele kleine kronen zou ik haast zeggen - laat er een wat grotere opzetten, als de kastvorm dit toestaat! Kan meteen de tube/kroonpakking een likje siliconen of Fomblin krijgen, en pik dan meteen de achterdekselpakking mee…

Beste Ben,

Er is eigenlijk geen algemeen geldende gebruiksaanwijzing te geven voor het opwinden van horloges. Belangrijk is wel dat je niet probeert te forceren, m.a.w. door de onvermijdelijke aanslag heen te draaien.
De horlogeveer zelf is voorzien van een zogenoemde bride, een aangelast of aangeklonken metalen plaatje dat achter de haak in de veerton grijpt en op die manier aardig wat aan kracht kan opvangen. Overigens is dat niet de enige taak van de bride.
Bovendien wordt in ieder modern horloge de veer na het opwinden middels een draaiende of schuivende pal een klein stukje ontspannen, dit om te voorkomen dat de aandrijfkracht zo groot wordt dat de balans gaat aanslaan (een te grote uitslag krijgt, zodat de ellips tegen de ankervork slaat) en daardoor sterk voor gaat lopen.

Vriendelijke groet,
Robbert

Ik noteer bij al mijn handopwinders het maximum aantal toeren dat ik (voorzichtig) kan opwinden.
Stel dat ik bij een bepaald horloge 20x kan winden.
Wel, dan steek ik in mijn horloge-kistje een kaartje met “18x” - zo weet ik dat ik ze niet zal forceren.
Dat geldt natuurlijk slechts alleen wanneer het horloge volledig stilstaat.

Draag ik het horloge verschillende dagen na mekaar( soms probeer ik dat - maar dan mopperen de andee horloges :smiley: ), tja, dan wind ik af een toe 1X of zo…

De kroon gewoon rustig opdraaien tot het niet meer gaat. De kracht op de veer tijdens het opwinden is niet zo groot omdat de veer niet direct, meer in-direct opgewonden wordt, daarvoor zijn o.a. de opwindraderen.
Een gladde kroon kun je weer stroef (laten) maken. Vooral bij een ouder horloge is het belangrijk alles zoveel mogelijk origineel te houden.

Het grootste gedeelte van mijn horloges zijn handwinders.
Gewoon lekker opdraaien tot het eind.
Wanneer je een horloge met “normale” kracht opwindt, dan is er niets aan de hand.
Het horloge zal dan kenbaar maken wanneer het niet verder opgewonden wil worden
Groeten,
Marijn

Ik ga altijd door totdat de weerstand toeneemt en vanaf dat punt draai ik heel voorzichtig tot de weerstand. Bij oude horloges ga ik niet verder tot het punt dat er weerstand komt.

Ik houd bij het opwinden de kroon losjes vast tussen duim en wijsvinger. Op het moment dat ik de grip verlies stop ik met opwinden. Is tot nu toe altijd genoeg gebleken voor een dag lopen en al mijn horloges blijven heel.

Ik heb ervaring met drie handopwinders, de Speedy Pro, Steinhart Flieger (Unitas 6497) en de Precista PRS 5 (Seagull ST-19) en ik draai altijd gewoon door.
Je voelt vanzelf wanneer het klaar is…