Draaien horloge aan pols

Weet iemand of er een oplossing of hulpmiddel is dat draaien van horloge aan pols tegen gaat.
Ik ben zelf rolstoel afhankelijk en zit met probleem dat horloge steeds draait aan mijn pols als het een gewone gaatjes sluiting is.
Ik heb ook horloge’s met vouw sluiting en daar is probleem niet omdat vouwsluiting al een plat stuk word dat onder aan pols zit en draaien tegen gaat.
Bij gaatjes en pin sluiting (weet naam niet) draait uurwerk omdat deze natuurlijk zwaar is steeds maar naar beneden.
Alvast bedankt

Gewoon een gesp!

Wat bedoel je met draaien, dat het horloge zijwaarts gaat en niet bovenop de pols blijft zitten?

Heb je het met alle horloges? Ik kan me voorstellen dat een zwaar horloge minder lekker op de plek blijft dan een kleine 36mm.

Ik heb het ook met alle horloges. Ze draaien naar boven, tegen mijn ellepijp aan. Dat ligt aan de vorm van de onderkant van je pols.
De oplossing is om ze gewoon zo strak te doen dat ze niet kunnen bewegen.

Afhankelijk van of het staat bij het type horloge zou je een elastieken(mn style) strap kunnen overwegen
Dat is in mijn ervaring wel het soort strap dat het beste het horloge op z’n plek te houden zonder (te) strak te hoeven zitten.

1 like

Hoe groot is je polsomtrek en wat is de maat van kasten van de horloges die je draagt?

Ha, herkenbaar!
Het verschil tussen twee gaatjes in de band is bij mij net te los (dus inderdaad draaien om de pols) of net te strak (zit niet lekker)…
Ik heb de oplossing gevonden door een kortere gesp te monteren waardoor hij perfect past.
Een extra gaatje prikken kan natuurlijk ook, dat zou mijn laatste troef zijn. :blush:

Dan zit hij niet strak genoeg.

Gaatje bijmaken of een gaatje strakker dragen zal het oplossen. Is wel even wennen.

1 like

Impliceer je nu dat de rolstoel hier iets mee te maken heeft? Vertel…

1 like

Als het een sporthorloge is, een duiker of zo, zou je 'm op Siliconen kunnen dragen. Daar zit rek in, die kun je wat strakker dragen. Als het je ding is.

Wat betreft leer kun je op vrijwel alle banden vouwsluitingen kopen, en je kunt ook nog zien of je een stalen band voor het horloge in kwestie kunt kopen. Staal is niet mijn ding, maar het balanceert de gewichtsverdeling tussen kast en band wel beter uit.

Daarbuiten geldt ook: Hoe platter en lichter, hoe minder ze schuiven bij mij. Dit beweegt nagenoeg niet:


Je kunt dus ook de stijl van het horloge op dat fenomeen aanpassen.

https://img.tesco.com/Groceries/pi/473/5010266253473/IDShot_540x540.jpg

Denk dat door het draaien aan de wielen het horloge sneller verdraaid :wink:

Volgens mij zegt TS dat het probleem bij vouwsluitingen er niet is…
Conclusie: vouwsluitingen !

2 likes

Met een stalen band kun je de plek van de vouwsluiting bepalen door schakels te wisselen tussen de 6 en de 12 uur kant. Dat levert mij bij staal altijd een gebalanceerde positie op. Op leer en rubber lukt me dat eigenlijk nooit. De veerkrachtigheid van de band speelt daar ook een rol, die trekt mijn horloge op leer en rubber eigenlijk altijd naar de 12 uur kant.

Dus mijn oplossing is staal en goed balanceren tussen 12 en 6. Ik heb mijn 6 uur kant altijd een stuk korter dan mijn 12 uur kant.

Meestal als een horloge over de pols heen wil klappen, dan is de diameter te groot.

1 like

Als je kortere leren banden op het horloge doet dan valt de gesp misschien beter in het midden van de onderkant van je pols. Indien je dikkere polsen hebt dan een langer bandje.

Wat jij zoekt is een dun/plat horloge aan een perlon bandje.

Horloge zou zo rond de 7.5mm dik mogen zijn (10mm max.) waardoor er weinig gewicht aan zit en het horloge dus niet steeds heen en weer schuift of blijft hangen onder je mouw/manchet.

Een perlon bandje omdat je deze op de millimeter nauwkeurig kan afstellen. Zo kan je hem strak dragen zonder dat ie knelt.

Een plaatje bij het praatje;

2 likes

Mooie Junghans hoor!!!

1 like