Draairichting watchwinder

Maakt het wat uit welke richting een watchwinder draait bij een seiko 5 met 7s26 automatisch uurwerk? De 7s26 is bidirectional. Zit er vaak in samen met een Miyota 9015 die alleen met de klok mee opwindt. En wat is de beste tpd als beide erin ziten. Heb deze vraag gesteld in het “domme vragen” topic.
Geen reactie, of geen domme vraag of verkeerde plaats voor deze vraag. Daarom maar hier.

Volgens mij zeg je het zelf al: voor een bi-directioneeel opwindende automaat maakt het niet uit. Voor een Miyota bv wel, dan inderdaad van voren gezien tegen de klok in laten draaien.
Ik stel mijn winder bij mijn ETA’s ik op om-en-om. 650 omwentelingen/dag is voldoende om ze aan de gang te houden. Gedurende de dag of nacht opwinden doe ik dan met 1200-1500 omw/dag. Met een beetje puzzelen kan je dan wel 2 automaten aan de gang houden met 1 winder (en een pols :grinning:)

Dank voor je antwoord. Dus de Miyota van voren gezien tegen de klok in? Ik heb hem van voren gezien met de klok mee laten draaien. Snap nu waarom het horloge uit de watchwinder ineens achter liep.

Op deze sites kun je per uurwerk terugvinden welke settings je moet gebruiken.

https://watch-winder.store/watch-winding-table/

De 7s26 is bidirectioneel en heeft 500-950 turns per day nodig (wat een rare brede range…), de 9015 is clockwise en 800 tpd. De stand waarop je Miyota blijft draaien kan dus ook je Seiko aan de gang houden :ok_hand:

2 likes

Ja. Op de rotor van mijn Citizen NY0040 met een Citizen/Miyota 8203 staat de pijl tegen de klok in, dus dan vanaf de achterkant van het horloge gezien met de klok mee. Van voren gezien dus dan tegen de klok in. Bij de 9015 is dat andersom, dus dan van voren gezien met de klok mee. Dat deed je dus wel goed. Het achterlopen kan ook met de positie in de winder te maken hebben. Over he5 algemeen loopt een horloge het snelst met de wijzerplaat naar boven en langzamer met bv 12 uur boven. Hoe beter de het uurwerk en / of de afregeling ervan, hoe minder positie uitmaakt.

Ik maak zelf winders, alle draaien zowel rechts en links om. Maakt voor automaten niets uit.

1 like

Meen je dat? Leuk! Kan ik ze ergens vinden op het World Wide Web,

Nee.

Dus een cw Miyota wordt in beide richtingen opgewonden

Maakt in mijn gemaakte winders niets uit,deze kun je onafhankelijk in elke gewenste richting laten draaien afhankelijk van welk uurwerk. Maar dat is bij elke winder volgens mij.

Miyota’s worden voor zover ik weet maar in 1 richting opgewonden. Dat hangt van het uurwerk af, dat kan je bij Miyota zelf zo opzoeken.

Jammer. Ze zijn dus alleen voor eigen gebruik? Leuke hobby :+1:

Ik maak ze op speciaal verzoek, en ben nogal kieskeurig.

Staat er 1 te koop hier op het forum.