Draairing Seiko SKX007 verwijderen. Hoe gaat dat ook al weer?

Vanmiddag aan de keukentafel mijn nieuwe kastopener op de Seiko SKX007 uitgeprobeerd. Conclusie: hij doet het. Ik heb het dekseltje direct weer vastgeschroefd, want wat is het een fragiele techniek, zo’n uurwerkje. Echter… Het is nu net of ik niet de juiste techniek heb gehanteerd. Het dekseltje zat deksels vast, dus ik had het horloge in een houten kaliberhoudertje geplaatst. Ik ben bang dat de draairing nu wat beschadigd is, want hij ‘ratelt’ niet meer zo mooi tijdens het draaien, en het draaien zelf gaat ook wat stroef.
Ik wil dus de draairing verwijderen, maar dat lukt niet zo makkelijk. Ik meen mij te herinneren dat er een klein ‘gleufje’ of uitsparing in de kast is aangebracht, waar bijvoorbeeld een kastopenener van het type’‘lijkt-op-een-mesje’ in past, maar die kan ik niet vinden. Is er een ander truukje voor het verwijderen (en drna terugplaatsen) van de draairing? Ik heb nu last van een beetje beginnerspaniek… Alvast bedankt voor jullie reactie.

Gerwin

Gewoon een mes of iets dergelijks tussen de kast en de ring plaatsen en dan los wippen, maar pas op, er zit een klein balletje in en die raak je makkelijk kwijt. Even dus alles in een plastic zak uitvoeren zodat het balletje niet ver weg kan :smiley:

Ruud

Ik doe het zelf met een stanley mes. Rustig rondom beetje bij beetje loswrikken.

Terugdrukken lukt mij met de hand, maar ik hoor ook wel dat mensen dat met een boek o.i.d. doen. Let erop dat je de uitstteeksels van de “klik” ring niet plat drukt…

Dat balletje waar Ruud over spreekt heb ik (gelukkig) niet gezien. daar ik meestal met nieuwe horloges rommel zal deze nog wel in het vet ofzo vastgezeten hebben.

Voor 10 tot 12 euro heb je een mooi kasten-opener-mesje (hoe heet dat?) die niet zo snel een enge snee in je vinger of een kras op je kast maakt!

Met een stanleymes kom je gemakkelijker tussen de kast en de ring :wink:
Dat kastenopenermesje (scrabble?) heb ik ook, maar die krijg ik er nooit zo goed tussen

Bedankt voor jullie reacties! Zo een kasten-opener-mesje(?) / kastenopenermesje(?) / scrabble(?) heb ik hier ook liggen, maar die krijg ik er niet tussen. Dat er een speciale uitsparing voor is heb ik dus mis. Ik zal het later vanavond eens met een stanleymes proberen (die ligt op zolder en ik zit nu aan de keukentafel). Wordt vervolgd.

Gerwin

Ben blij dat ik niet de enige ben waarbij dat mes er niet goed tussen past.

=> Aardappelschilmes werkt ook, als je maar steeds een klein stukje wrikt; het rondje om werken, steeds een klein stukje verder omhoog.

Scheelt je weer een rit naar zolder :smiley:

Bedankt voor de tip Robbie. Ik heb er een aardappelschilmesje aan gewaagd en het is gelukt. Tot mijn verbazing vond ik nergens een ‘klein balletje’. Alleen veel kalkzandsteenstof, zand, muurverf, wat strandzand van de Noodzee en Atlantische Oceaan en ander stof. Alles netjes schoongemaakt en de ring er weer op geklikt (ging goed met de blote handen, geen overdreven kracht voor nodig gehad). Hij draait nu twee kanten op, wat in beide richtingen niet gemakkelijk gaat. Ik ben dus nog niet helemaal tevreden…

Gerwin

De SKX 007 en Monsters hebben geen “klikbal” , dit balletje werd gebruikt op de 150 m duikers vanaf de 6105-8100 tot en met de 7002 (150m versie.) De draairing heeft op die types 60 klikjes.
Dus hoef je niet bang te zijn dat ie kwijt raakt als je met een 007 of Monster bezig bent.

Vanaf de 7002 (200 m versie) word er gebruik gemaakt van een plaat met 2 verende lipjes, die elk 60 klikjes geven.

De draairing van de SKX en Monsters heeft geen apart stukje in de bezel om er een mes tussen te zetten, gewoon voorzichtig met een dus mes er tussen in werken. Let wel effe op die lipjes, als je die verbuigt is het beste een &&^$##()) karweitje om je draairing weer netjes en soepel met 120 klikjes te laten draaien.

Let effe op naar welke kant je je mes draait, wanneer je afsteunt op de kast kan dat nog wel eens een lelijke afdruk geven.

Bij het monteren van de draairing moet je er op letten dat de “bezel gasket” ofwel die dunne O-ring in de draairing niet ertussen uit floept, de draairing draait dan niet, maar vaak word die O-ring ook nog “doorgeknipt” door de rand van de kast. Vraag me niet hoe ik dat weet…:frowning:

Die draairing zal wel nooit meer goed komen :(. Jammer, want dit horloge draag ik best wel veel. Ook weer niet zo jammer, want ik heb die draaring nog nooit effectief gebruikt. Wel weer wat geleerd. Bedankt allemaal. Zo zie je maar weer: wanneer de nood aan de man is, staat iedereen klaar om je te helpen!

Gerwin

dit is zo’n beetje 't assortiment wat ik gebruik, dat speciale horlogemes vind ik persoonlijk goed waardelos.
gebruik het maar zelden.
het meeste gebruik ik dat speciale aardappelmesje boven in het plaatje, heeft een ronde snijkant, werkt meestal 't beste .


stanleymes is natuurlijk nog dunner, maar breken nog weleens af

voor het betere werk deze 44mm ringsleutel voor mijn marina miltare, ook geschikt om aan mijn motor te sleutelen

dit zak model openers om geschroefde achterkanten los te maken vind ik nogal link om te gebruiken,
gebruik er liever één met 3 pootjes, zoals die in het bovenste plaatje.

zijn er nog andere hulpstukken om kastjes open te krijgen ??

Groet, André

Ja maar die ring moet toch juist moeilijk draaien? Anders zou deze bij het duiken per ongeluk kunnen verschuiven en dan heb je een probleem.

Ja, dat is wel zo, maar af-fabriek gaat dit heel soepel, met helder klinkende ‘klikken’. Nu gaat het stroef en draait hij beide kanten op. Maar zo vaak zit ik niet onder water, dus dat scheelt. Gelukkig heb ik niet een ander, kostbaarder, horloge als proef object genomen.

Gerwin