Draairing

Hallo,

Ik kwam op dit forum omdat ik op zoek was naar informatie over de draairing zoals op duikershorloges. Ik begrijp dat daarmee de duiktijd kan worden bijgehouden en zie ook ringen met minuten erop. Maar waartoe dienen de ringen waarop de windrichtingen N O Z W worden aangegeven? En als dat niet voor de sier is (om het op een kompas te laten lijken?), hoe werkt dat dan?

Dank voor uw antwoord.
Jeroen

Kleine wijzer op de zon richten. het midden van de hoek tussen de kleine wijzer en de 12 is het zuiden. vandaar de kompasroos. Wel rekening houden met zomer of wintertijd. Want dan wordt het de hoek tussen de kleine wijzer en de 11

Zat ik fout of zo?

Dat je zo het zuiden kunt bepalen begreep ik, maar dat kan toch met elk horloge? Waarom dan die draairing?

Nee, maar een plaatje zegt meer dan 1000 woorden :slight_smile:

Imker Schreef:

Dat je zo het zuiden kunt bepalen begreep ik, maar
dat kan toch met elk horloge? Waarom dan die
draairing?

Werkt snel en je kan het ‘meedraaien’ met de tijd.
Anders moet je altijd meer nadenken :slight_smile: toch een beetje …

Imker Schreef:

Dat je zo het zuiden kunt bepalen begreep ik, maar
dat kan toch met elk horloge? Waarom dan die
draairing?

Uhh, zodat je dan de Z tussen de wijzers kan draaien misschien? Waarom vragen als je het al begrijpt?

FreekNB Schreef:

Uhh, zodat je dan de Z tussen de wijzers kan
draaien misschien? Waarom vragen als je het al
begrijpt?

Soms kun je iets bedenken, maar blijkt er meer mogelijk. Dat je het zuiden kunt bepalen wist ik, maar dat die ring functioneel was wist ik niet. Eigenlijk kwam ik pas van de week achter het bestaan van de draairingen, maar vond op internet alleen iets over duikringen. Zo’n kompasring is dus alleen op het moment van bepalen handig. Het is niet zo dat je er tijdens een reis iets aan hebt?

Nee hoor, ik vond het plaatje op de site redelijk snel. Op die Seiko zit ook zo’n ring.

Euh, tijdens je reis (overdag) kun je telkens even je richting bepalen. Overigens, tekening en beschrijving geldt voor noordelijk halfrond. Onder de evenaar zette je het N-symbool tussen de 12 en kleine wijzer.

Het kan makkelijker hoor, en op deze kun je ook zien hoe laat het is :slight_smile:

[img]http://scomputing.com/q3//images/fullsize/TomTom_One_XL

Zijn idd leuke apparaten maar je hebt er zo weinig aan op een wandelroute. Zeker als de accu het begeeft.
Zelf heb ik ook een navigatiesysteem maar ik vind het prettige gedachte dat er ook nog een kaartenboek in de auto ligt voor het geval dat beestje kuren krijgt.

haakie Schreef:

Zijn idd leuke apparaten maar je hebt er zo weinig
aan op een wandelroute. Zeker als de accu het
begeeft.

Mwoah, vele tonen ook een wandelroute (o.a. TomTom ) en sommige tonen de richting van je bestemming. Ook heel handig in het bos, op 't water en op plaatsen waar je geen kaart hebt maar wel een bestemmingspunt hebt.

Zelf heb ik ook een navigatiesysteem maar ik vind
het prettige gedachte dat er ook nog een
kaartenboek in de auto ligt voor het geval dat
beestje kuren krijgt.

Dat uiteraard! Back to basics. :slight_smile: Merk wel dat ik door TomTom een stuk “dommer” en luier wordt.

Pfoeh, dit is erg off topic in door mij gestart topic. Maar voor navigatie heb ik een HTC telefoon met ingebouwde GPS met TomTom, maar voor in het bos ook het programma OziExplorer met topokaart 1:25000. Programma werkt icm met de GPS en wijst dan op die topokaart (maar je kunt elke kaart zelfs ingescande kopppelen) precies aan waar je bent. En programma heeft ingebouwd kompas. Hiervoor moet je wel een paar stappen doen om de richting van je gps te bepalen.

haakie Schreef:

Zijn idd leuke apparaten maar je hebt er zo weinig
aan op een wandelroute. Zeker als de accu het
begeeft.
Zelf heb ik ook een navigatiesysteem maar ik vind
het prettige gedachte dat er ook nog een
kaartenboek in de auto ligt voor het geval dat
beestje kuren krijgt.
Dan toch maar Garmin. Die maken voor elke vorm van bewegen wel een apparaat.
Heb zelf de Zumo