Draait de kroon tijdens het aflopen terug?

Misschien een heel domme vraag maar ik heb gisteren toevallig naar de stand van het logo op de kroon van de Heuer gekeken en nu is deze anders… Is dat door het dragen en daardoor eventuele frictie met de huid (de kroon zit zelf gewoon goed vast) waardoor het een stukje doordraait of draait de kroon tijdens het (af)lopen terug?

Hoi,

Koop maar gerust je eerste mechanische horloge. De kroon loopt niet terug.

En bij de juwelier altijd iets van de prijs afpraten. Als je daar geen zin in hebt dan over internet bestellen, b.v. bij Sayin Watches.

Groetjes,

Jos

:stuck_out_tongue:

Gut, daar heb ik nou echt nog nooit op gelet :smiley:

Tijdens het aflopen draait het kroontje niet terug (tenzij de pal losspringt, en de opwindveer zich ineens ontspant, maar dat zou je ongetwijfeld merken :slight_smile: )
Vermoedelijk kom je tijdens het dragen gewoon ongemerkt ergens tegenaan, en dan verdraaid het kroontje wat terug, daar is niet echt veel kracht voor nodig.

Paul

Henriks eerste mechanische horloge???

Het zijn net wieldoppen van auto’s, je moet ze steeds weer recht doen :smiley:

Ruud

Laat ik nu altijd gedacht hebben dat het kroontje geleidelijk aan terugdraait…

Zo zie je maar weer, nooit te oud om te leren…

gr,
Hans Mennink (die net een bak rechtsdraaiende yoghurt op heeft)

Hangt af van het caliber.Een kroon draait nooit terug bij het aflopen van de veer.
Bij de automaten van ETA (vanaf ETA 2772) draait de kroon niet mee bij automatische opwinding, bij de oudere wel. Eta heeft daar een speciaal ontwerp voor gemaakt zodat het kroonwiel mobiel is opgesteld, maw speling op een ovale as.
Bij het opgeven van het caliber kan ik er verder naar zoeken.

Lemania 1873, Freddy.

Bedankt, ik had de rest van de berichten nog niet gelezen.
Bij deze handopwinders draait de kroon niet mee, zal gebeuren door het wrijven tegen de pols.

Dank je voor de tip Jos! Een hele geruststelling, nu waag ik mij er misschien aan een mechanisch horloge.
:wink:

Dat moet het dan zijn Freddy. Ik denk dat ik bij het buigen van mijn pols de kroon af en toe een lichte draai geef.

De LeMania 1873 wordt inderdaad door de oude Heuers gebruikt (Carrera welverstaan) maar daar draait de kroon niet van terug hoor!
Dat is overigens ook geen automaat.

Ik ben geintereseerd over welke calibers Freddy het heeft…

het viel mij op dat bij het opwinden van mijn horloge, na het loslaten van de kroon, de kroon ongeveer een kwart tot halve slag terugloopt. De kroon loopt dus niet terug tijdens het aflopen, maar meteen na het opwinden.

Dus weer een gelijksoortige vraag: is dit normaal?

p.s. het uurwerk is een Peseux 7001

Hallo Uden,

Dit is normaal bij een handopwinder. Om te voorkomen dat de veer bij het opwinden direct afwindt, is er een palletje dat de veertrommel tegenhoudt. In onderstaande foto in het midden, onderaan. Het cirkelvormige onderdeel met een hap eruit.

Tijdens het opwinden hoor je hem waarschijnlijk wel een tikkend geluid maken. Dat komt door het tandwiel dat op dezelfde as als de veertrommel is gemonteerd het palletje als het ware een beetje meeneemt. Wanneer je stopt met opwinden loopt de veer iets af, totdat hij wordt tegengehouden door het palletje. Hierbij wordt de kroon nog meegenomen omdat die nog steeds uitgetrokken is en direct is verbonden. Dat kan bij jouw horloge heel goed een kwart tot een halve omwenteling van de kroon zijn.

Ik hoop dat dit wat verduidelijkt. Toch handig zo’n ML MP Skeleton in de kast ;).

Gerwin

bedankt! Duidelijk verhaal (en duidelijk plaatje erbij :wink: ).

ik heb het ook even gecontroleerd: als je bij het opwinden de kroon direct na een ‘klik’ loslaat draait de kroon ongeveer een kwart slag terug (palletje zit dan al grotendeels in het tandwiel). Draai je een beetje verder en laat je net voor de volgende ‘klik’ los, dan draait de kroon verder terug.

Ik heb ook een horloge met Unitas uurwerk waar het mij nog niet was opgevallen. Deze vertoont hetzelfde gedrag maar blokkeerd eerder en draait dus minder ver terug, waarschijnlijk door de krachtiger veer die er in zit.

Bij je Unitas merk je het niet omdat de vorm v.d. pal anders is, niet vanwege een sterkere veer.