Draga laat vreemde vph

Deze heb ik in november 2024 op de Rikketik gekocht. Er zit een AS1803 in, die 18.000 vph zou moeten tellen. Maar hij geeft op de timegrapher 25200 aan. Hij is niet gemagnetiseerd.
Wat kan verder de oorzaak zijn? Een te sterke veer misschien?

2 likes

Soms pikt de timegrapher dingen op en interpreteert hij het als een tik, misschien even handmatig op 18000 zetten ipv auto. Er zijn meerdere opties nog hoor maar lijken me minder waarschijnlijk.

2 likes

Terwijl hij wel goed loopt?Of loopt hij ook veel te snel? Dan heb je misschien ‘plakkende’ windingen van de balans spiraal of ze lopen ergens tegenaan…

1 like

Ik ben nu aan het timen, om te kijken of hij erg voor gaat lopen.

1 like

Timegrapher op manual (op de juiste VPH) zetten in plaats van automatisch. Wat geeft deze dan aan?

Heb ik gedaan. Het resultaat was bedroevend. Het horloge moet natuurlijk een servicebeurtje ondergaan.

Net gekeken: na een uurtje of drie lijkt het er niet op dat hij echt veel te snel loopt.

O, dan is het echt vreemd… Dan pikt ie, zoals gezegd, een vals geluid op. En als je hem dus handmatig op 18000
zet?

Nog steeds prut.

Dan moet ie dus uit elkaar :roll_eyes:

1 like

In een ander draadje had ik het ook gemeld, maar het merk Draga is weer tot leven gewekt door de familie Bloch.

1 like