Wat smokings betreft is âdeâ etiquette al dusdanig wijdverbreid dat er niet 1 uniform is. VS verschilt weer van UK en langzaamaan zijn er 100 smaakjes (revers, shirts, schoenen) die allemaal ergens in een etiquette boekje zijn weggeschreven. Dat maakt het ook weer leuk, dan zie je weer een wat anders dan het Suitsupply glimmertje.
(ps als je op een âblack tieâ bent en de helft geen black tie dan klinkt het als een personeelsfeest?)
Aan welke verschillen refereer je dan?
Overigens, in zân algemeenheid neem ik VS kledingstijl âguidelinesâ met een korrel zout;
neem nou de typische look van een 3-maten te groot pak en button-down overhemden met stropdasâŚ
Overigens moet je er niet al te zwaar aan tillen. Weet je, ik ken mensen die precies weten hoe ze zich moeten kleden maar vervolgens wel een deurbel met een melodie installeren, of, nog erger, happy socks zien als onderscheidend. Mijn hemel.
Wat betreft de smoking, mijn redenering was: als ik het doe (=aanschaffen), doe ik het goed. Waarom zou je voor zoiets specifieks je laten leiden door mode-grillen, in plaats van het op safe spelen? Niet van die halve-bak zooi met riemlusjes, notched lapels, 2 of brrrr⌠3 knopen, etc. Schoenen ook netjes lakleer oxfords, geen derbies. Pumps vond ik iets tĂŠ pretentieus. Satijnen strik matcht de lapel-facings, etc. Jaja, ik had mân huiswerk gedaan.
Deze Oud en Nieuw mag ie weer uit de kast. Zonder horloge.
Wat de duiker betreft, daarbij zou je het non-argument kunnen aandragen âAls Sean Connery het kanâŚâ
Dat vind ik het belangrijkst. Ik heb genoeg gelegenheden meegemaakt, zowel back tie als casual, waarbij de casual feesten gewoon veel leuker zijn dan de formele feesten. Daar kunnen veel redenen achter liggen maar voor mij staat vast dat dit ook te maken heeft met hoe vrij men zich voelt op een feest. Niet iedereen voelt zich vrij in een smoking of galajurk. Ik ga ook niet lekker met de beentjes los op de dansvloer, gekleed als butler.
Precies: wees jezelf, onafhankelijk van wat voor kleding je draagt.
See what I did there.
Edit: Heb trouwens als ex import Brabander wel eens de fout gemaakt om zonder gepaste kleding naar carnaval te komen. Alsof ik een moord gepleegd hadâŚ
Dit is inderdaad een goede site voor styl adviezen. Een andere die ook goed is, leuk geschreven en geĂŻllustreerd en veelzijdig is op verschillende gebieden is https://www.artofmanliness.com/
Trek lekker aan (of doe om) waar je je goed bij voelt. Als er een dresscode is houd je daaraan, maar ga niet prat op allerlei ouderwetse etiquette. Een horloge mag dan weliswaar niet conform the stijlregels zijn, dat gedoe over âtijdloosâ is hopeloos achterhaald. Het is een sierraad, dus draag het ook zo.
Niets zo irritant als mannetjes die op een (vaak matig) gala lopen te koketteren met allerlei stijlregeltjes.
Ik zal een ander er niet snel op aanspreken, of het gesprek moet er op komen en dan nog zou ik het informatief brengen.
Weet je wat het is, met name in Nederland geldt âdoe maar gewoonâŚâ, wat je ook terug ziet in de toenemende âver-casual-iseringâ.
Als er zich dan een gelegenheid voordoet om je wat meer stijlvol te kleden, mooi toch?
Btw, ik las dat het hele âgeen polshorloge want gezelligheid kent geen tijdâ bij Black tie niet eens de originele insteek was. Maar meer dat een polshorloge ontwikkeld is als praktisch, utilitair, tijdens werkzaamheden etc. als je bijvoorbeeld niet een hand vrij zou hebben om een zakhorloge tevoorschijn te halen. Vanwege dit informelere, praktische aspect zou het niet thuishoren bij iets formeels als black tie.
Net zo min als single vent jackets (herkomst: polosport/paardrijden) overigens, waar Brian Sacawa van HSS helaas wel de plank misslaat.
En het hele âlearn the rules before knowing when to break themâ werkt over het algemeen beter als je wat ouder bent. Zoân oud, grijs baasje met een kleurrijke happy socks (ipv zwart zijde) bij een smoking is eerder aandoenlijk en als een 20er hetzelfde probeert is het al snel gezocht van een âkijk mij esâ niveau.