Dresswatch ~€200

Beste heren,

Ik ben momenteel een 19 jarige knul met een liefde voor horloges. 2,5 jaar geleden heb ik een Balmain R grande gekocht, quartz, swatch group, saffier gekocht voor 300 euro. Dit horloge beschouw ik als mijn “vrijetijdshorloge” en draag hem eigenlijk overal naartoe. Misschien omdat het wel mijn enige horloge is, in ieder geval ben ik dus op zoek naar iets nieuws. Iets met klasse, iets met smaak, iets chiques wat ik onder een pak kan dragen, maar ook met een spijkerbroek en bloesje te dragen is. Sowieso ga ik van ebay een leren bandje halen voor mijn Balmain, voor die 15 euro lijkt dat me wel het proberen waard.

Hier een afbeelding met leren bandje:

  1. Vereisten = minimaal op te geven wensen voor je horloge:
    -stijl: dresswatch, die ook met “normale kleding” gedragen kan worden.
    -vorm: rond
    -uurwerk in 't horloge: Het liefst mechanisch, maar quartz is ook niet erg.
    -budget: ~200 euro
    -staat: Nieuw/ongedragen

  2. Voorkeur = wensen die je optioneel aan kunt geven, zodat we nog gerichter kunnen helpen zoeken:
    -uitstraling: Chique, maar niet oudbollig
    -materiaal: RVS, ik denk niet dat iets anders in dit budget past.
    -band: (kunst)leer
    -formaat: ongeveer 38-40mm
    -kleuren: witte/antraciete wijzerplaat, bruin/zwart bandje
    -verkoper: tweede hands of nieuw
    -herkomst: niet china
    -voorkeur voor merken: Certina, hamilton, tissot, orient
    -andere wensen: Het horloge mag niet te druk zijn, een datumaanwijzer vind ik persoonlijk wel handig.
    -overige voorkeuren:

  3. Afknappers = zaken die je niet graag in/op/aan ’t horloge ziet zitten kun je hier optioneel aangeven:
    -esthetische punten: bij elk uur een cijfertje van het getal. Het liefst heb ik of streepjes of (12),3,6,9.
    -stijl: Chronograaf vind ik niets, maar het mag ook niet te oudbollig lijken. Ik ben ten slotte wel 19.

Via het horloge topic op tweakers ben ik al op het goede pad gebracht en heb ik het volgende gezien:

sapphire, quartz, 38, €230

sapphire, quartz, 42, €245

sapphire, quartz, 38, €230

sapphire, quartz, 41, $105 excl. import kosten

crystal (wat voor?!), automatic, 41, $180 excl. invoerkosten

mineral, automatic, 41, $147 excl. invoerkosten

mineral,quartz (eco-drive), 40, $170 excl. invoerkosten

Even nog los van welk model je zou moeten kiezen.

Een horloge van 38mm is wel klein hoor als je hem ook bij vrije tijd kleding wilt kunnen dragen. 42mm is voor bij een kostuum met hemd en das weer juist net iets te groot. Dan zou 40mm perfect zijn. Mocht je helemaal geen pakken dragen, dan kun je met 42mm natuurlijk ook prima uit de voeten.

Even om op je ‘Orient glas’ vraag alvast antwoord te geven, Orient gebruikt in de meeste modellen ‘gewoon’ mineraalglas. Als ze in het model saffierglas hebben dan staat het er expliciet bij.

Ik denk dat je voor een automaat moet gaan, je schrijft ‘quartz is ook niet erg’, maar als je liefde bij een automaat ligt zou ik daar gewoon op inzetten. De ervaring leert dat dan je als je nu een quartz koopt, je over een tijdje weer gaat verder kijken naar een automaat.

Omdat je aangeeft een wat jonger ogend klokje te willen hebben en geen ‘oubollige’ uitstraling wilt, zou ik het volgende model van Orient aanbevelen. Okee hij is wat boven budget (zal met BTW en invoerrechten op 230 euro uitkomen), maar hij is wel erg mooi. Saffierglas en (wat ik persoonlijk erg leuk vind) een power reserve indicator. Daaraan kun je zien hoeveel gangreserve je automaat nog heeft.

Modelnummer FD0F003W

Een wat rustiger en goedkoper alternatief (maar zonder saffierglas) is de volgende. Leuk detail is de extra dial voor de dagen van de week.

Modelnummer ES00006W

Bedankt voor je reactie!
Ik moet je eerlijk vertellen dat ik nog nooit een mechanisch horloge heb gehad, wel vind ik het gaaf als zo’n horloge zonder chemische energie zou werken, dus puur vanuit de mechaniek. Maar als ik een prachtig horloge zie die dan (helaas) quartz is, dan zou ik die misschien wel nemen.

Als het goed is en we het over hetzelfde hebben gaat dat om deze: http://orientwatchusa.com/collections/mens-watches/classic/fd0f003w

Ik vind het een mooi horloge, het contrast tussen het wit en het blauw geeft het horloge een unieke look.

Echter is het horloge met 465-30%= 360 dollar erg aan de “dure” kant. Als er dan ook nog douanekosten bij komen kan ik net zo goed een echte hamilton jazzmaster kopen (tweedehands, maar ongedragen voor 400 euro) :).

Edit: Laat maar, op skywatches is hij voor 210 USD te koop. Geen slechte prijs. Ik moet me persoonlijk nog wel verdiepen in wat nou “goede” online watch-shops zijn en welke ik beter kan mijden.

Het tweede horloge vind ik er denk ik iets te oudbollig uit zien, dat komt mede door het gebruikte lettertype voor de datum- en secondeaanduiding. :frowning:

Bij Creation Watches (aan de foto’s in je eerst bericht te zien had je die site al gevonden) hebben ze hem ook te koop voor 207 euro.

Daar komt dan 25% invoerrechten en BTW nog overheen natuurlijk maar dan is hij nog wel aardig in je budget met circa 250 euro.

Candide Schreef:

Een horloge van 38mm is wel klein hoor als je hem
ook bij vrije tijd kleding wilt kunnen dragen.

Welnee, dit is gewoon een kwestie van wat je gewend bent. Ik begon ooit met horloges van ongeveer 45mm, nu draag het meest een nomos van 36mm. Ook in mijn vrije tijd. En na alle maten wel geprobeerd te hebben, weet ik heel zeker dat ik niet meer terug wil naar die onhandige grote dingen.

Wel vrij duur vind ik dat al als ik eerlijk ben. Ook weet ik niet zeker of ik de secondewijzerring wel mooi vind. Als je het niet erg vind neem ik de FD0F003W mee in de uiteindelijke belissing. Hij staat op het lijstje als kanshebber! :slight_smile:

Mijn huidige balmain is 45mm en dat vind ik wel een beetje groot ja. Of het me stoort… Ik denk niet dat ik lager dan 40-38 wil gaan.

Welkom! Om je beter te kunnen helpen, is het misschien om het EHBO lijstje es… oh wacht es, die heb je er al bijgehaald X( Als newby nog wel :~

Ik ben zelf liefhebber van mechanische horloges (handopwinder of automaat), maar als de Balmain je daily beater is en je af en toe een net horloge wilt dragen, is een Solar horloge misschien wel iets voor je. De Citizen Stiletto vind ik een mooie lijn. Ze zijn super plat, maar werken toch op zonne-energie.

Deze is helaas wat over budget

Maar een wat ouder model zit wel in de buurt

http://www.ebay.nl/itm/Citizen-Herrenuhr-Stiletto-AR1110-02A-/151545307637?pt=DE_Kleidung_Schmuck_Accessoires_Uhren_Armbanduhren&hash=item2348cde1f5

Hier 2 linkjes met nog meer suggesties. Sommige zijn iets over budget, maar misschien met wat geluk op eBay ofzo voor wat goedkoper te vinden.

http://forums.watchuseek.com/f71/simple-affordable-watches-small-thin-watchcase-617254.html

http://wornandwound.com/2013/05/31/a-bauhaus-inspired-guide/

Betreft webshops, let ook op of ze binnen of buiten de EU zitten. Erbuiten loop je kans dat je aan de douane bij moet betalen voor invoerrechten enzo.

Explore mokermike5

in het echt:

Explore mokermike5

40% off: TIJD! Venlo
success!

Bedankt voor je suggesties. Ik ga het budget ophogen denk ik. Ik heb een prachtige jazzmaster gezien voor 400 euro (nieuw) in de uitverkoop.
Deze dus: http://shop.hamiltonwatch.com/american-classic-jazzmaster-viewmatic-auto-h32515555.html

Ik zit echter ook nog steeds te twijfelen of ik misschien voor de orient http://www.orient-watch.com/products/category/item/?category_id=19 zou moeten gaan, wat vind jij?

Afbeelding Hamilton:

Afbeelding Orient:

De Hamilton!

Zou ik ook mogen weten waarom alsjeblieft? :slight_smile: Ik moet mezelf overtuigen welke ik wil halen.

Hamilton staat als horlogemaker hoger in de pikorde (kwaliteit, materialen, afwerking) dan Orient, net als het gebruikte uurwerk (ETA 2824 is betrouwbaar en nauwkeurig en kun je overal laten onderhouden). De inhouse automaten van Orient zijn ook prima maar minder qua reputatie dan de ETA. Daarbij vind ik de Viewmatic prachtig in balans en de perfecte mix tussen dress en een vleugje sportiviteit en ook mooier dan de Orient.

Het prijsverschil is ook logisch door bovenstaande. De Hamilton kost bijna het dubbele en is op alle fronten de betere klok. Eigenlijk kun je ze daarom ook niet echt op een eerlijke manier vergelijken. Maar ik zou wel voor de Hamilton gaan als ik jou was.

Succes met kiezen!

Candide Schreef:

Hamilton staat als horlogemaker hoger in de
pikorde (kwaliteit, materialen, afwerking) dan
Orient, net als het gebruikte uurwerk (ETA 2824 is
betrouwbaar en nauwkeurig en kun je overal laten
onderhouden). De inhouse automaten van Orient zijn
ook prima maar minder qua reputatie dan de ETA.
Daarbij vind ik de Viewmatic prachtig in balans en
de perfecte mix tussen dress en een vleugje
sportiviteit en ook mooier dan de Orient.

+1 De synergie tussen de gelumde dauphine wijzers en indexen kom ik nergens anders tegen. Ik viste zelf helaas achter het net voor een hele mooie met stalen band.

ja hij is stiekem bij mij ook op het verlanglijstje verschenen

erg mooi

Ik weet niet zeker of ze wel gelumed zijn hoor!

Hehehehehehe :smiley:

Frozen Schreef:

Ik weet niet zeker of ze wel gelumed zijn hoor!

Als t goed is wel. Dat vond ik ook t mooie v dit model.

Klopt, volgens de review op Amazon http://www.amazon.com/Hamilton-Jazzmaster-Viewmatic-Watch-H32515555/dp/B0017RZ8GQ beschikt het horloge inderdaad over lume. Wowww, ik vind hem nu al prachtig. Morgen ophalen!

Nog wel één vraagje, hoe doen jullie dat met “afdingen”? Hoe beginnen jullie zoiets?

Frozen Schreef:

Nog wel één vraagje, hoe doen jullie dat met
"afdingen"? Hoe beginnen jullie zoiets?

Moet ie perse van een juwelier om de hoek zijn, of mag het ook online zijn? Anders kun je op chrono24, ebay, enzo kijken.

Op beslist.nl zie ik em al vanaf 500 euro. Natuurlijk heeft een juwelier om de hoek ook zo z’n voordelen, maar zal misschien niet zo laag gaan zitten.

Oh ja, de metalen band vind ik zelf ook erg gaaf. Eerlijk gezegd relatief wat grove schakels, maar ik vind de H vorm erg leuk gedaan. Vaak is een losse metalen band later kopen duurder, dan kan het lonen nu iets meer te betalen als je em echt wilt.