Drie iconische seiko toppers uit 1965-1975

Ik keek in mijn horlogedoos en dacht waarom ook niet. Een lelijk wristshot van dit trio uit de jaren 1965-1975

Links de Grand Seiko 44GS. Het horloge dat de Grand Seiko grammar of design belichaamt. Dit is Design met een grote D.

Midden de Seiko 6138 panda. Het eerste of een van de eerste (daar is veel over te lezen) automatische chronograaf. Met dag en datum, met snelverstelling op beide. Wat wil een mens nog meer dan dit eigenlijk ultieme horloge? Hier een Grand Seiko versie van, dat zou wat zijn…

Rechts de Seiko Uemura, hier in de gedaante van de SLA033 heruitgave van een paar jaar geleden. Ok, dit is dus niet echt een oudje uit die tijd :slight_smile: wel de Uemura versie die Grand Seiko kwaliteit biedt.

Alledrie op alligator. Moet kunnen. Survivallen doen we er toch niet meer mee.

50 likes

Prachtige set :ok_hand: , en voor alle activiteiten , passief dan wel actief, een mooi horloge !

1 like

Mooie seiko set! Die chrono is ook een (nog) ondergewaardeerd icoon hoor :ok_hand::ok_hand:

1 like

Mooi om ze zo naast elkaar te zien. Die Chrono vind ik echt prachtig :ok_hand:

1 like

Geweldige 6138 panda, een grail. Maar het is zeker niet de eerste chrono automaat. Al lijkt de 6138 qua getal ouder, de 6139 is de eerste chrono automaat van Seiko. De 6138 is een latere opvolger.
Qua leeftijd van het prototype van Augustus 1968 maar vooral vanwege de oudst gevonden productiedatum van de 6139, Jan 1969, maakt de Seiko 6139 de allereerste massa geproduceerde automatische chronograaf ter wereld. Maar het mooiste was nog wel dat Seiko zelf dit totaal niet belangrijk vond toen. De introductie van de 6139 was kleinschalig en werd overschaduwed door iets veel groters. Seiko had namelijk de grootste bekendmaking in de horloge wereld in December 1969, de Seiko Astron. Het begin van de Quartz revolutie!

2 likes

Inderdaad, ik smokkelde een beetje. Alle info over 6138 en 6139 is hier te lezen:

1 like

met zo een mooie 6138 mag het :wink:

1 like

Geweldig, dit. Echt supercool. Het was overigens de 6139 die als eerste uit kwam, de column-wheel automatische chronograaf die stiekem in Maart 69 al in productie was voor JDM. De 6138 kwam er na.

Ook supercool. Ik moet zeggen dat ik een milde voorkeur heb voor de moderne 44GS met non-shrouded lugs, maar dit is natuurlijk een icoon, en zo te zien heb je er eentje in mooie vintage staat. :+1:

Mooi horloge! Zeker erg cool. Maarreh… nee. Dat kan niet op alligator. Sorry. Ook al zal hij nooit in z’n leven water zien, dan nog liever op een NATO, Tropic of desnoods vintage leertje. :slight_smile:

Maar tof hoor.

1 like

Dank je. Het is een beetje een ramp foto. Het doet de horloges niet echt recht, maar de liefhebbers weten toch wel hoe ze eruit zien. Hier een iets betere van de 44GS, die er op de foto boven wel heel bekaaid af komt.

4 likes

Ken het fenomeen. Mijn eigen “nieuwe” GS heeft allemaal haarlijntjes die hen op foto’s wat geleefd laten lijken, maar die geen recht doen aan wat je om de pols ziet liggen.

Sowieso is GS/KS moeilijk in z’n volle glorie te vangen. Ik had laatst een kersenbloesem / voorjaar limited vast. De Spring drive. Die is in het echt zo tranentrekkend mooi, daar had geen review mij op voorbereid.

1 like

Helemaal mee eens.

Nieuw forumlid hier, en al een beetje rond aan het kijken.
Van TAG Heuer F1, tot Longines Hydroconquest en Oris diver sixty-five. Nog geen keuze gemaakt.

Maar nu weet ik het. Ik ga op zoek naar zo’n 6138 panda. Ik vind hem fantastisch. Uit 1975 liefst (geboortejaar).

Leuk hoe hier op het forum rondneuzen opeens een horloge oplevert waarover je niet hoeft te twijfelen :slight_smile:

1 like

Kijk je wel heel goed uit :innocent: Er wordt zoveel mee gerommeld en veel fake onderdelen. Een goeie vinden is een hele klus.

1 like

Uit ieder jaar van 1965 tot en met 1975 eentje :innocent:

4 likes

Wat waren die 6139 / 6138 kasten groot voor die tijd!

Beetje ingelezen. En dat gaat inderdaad een uitdaging zijn :slight_smile: Denk dat ik alle online sites maar oversla, heb er niet genoeg verstand van om de imitaties/slechte reparaties er uit te halen…

Hou de Nederlandse dealers en dit forum wel in de gaten zoveel mogelijk.

Dank voor de heads up in ieder geval.

1 like

Jammer is dat idd.
De 6138 panda heb ik ook al een tijdje in het vizier, maar dat via eBay en Chrono24 etc. echt heel lastig is te zien / te weten of alles origineel / echt is ben ik eigenlijk al zo’n beetje afgehaakt met zoeken.
En daarbij, ze zijn behoorlijk aan de prijs….
Echt een topper die 6138 panda.

1 like

Het is vaak redelijk vlot te zien als je weet waar je op moet letten. Maar het probleem is alleen dat het meeste aanbod van rommel horloges is :expressionless:

1 like

Prachtig, de ultieme dresser als je ‘t mij vraagt!