Drie zakhorloges (update)

Gister kreeg ik van een familielid een drietal zakhorloges met de opmerking, “zie maar wat je ermee doet”.
Alledrie cilinder horloges.

De linker heeft vermoedelijk een gebroken veer en er ontbreekt een ringetje onder een van de opwind tandwieltjes (ratchet wheel).
De middelste is een Remontoir, hij loopt prima maar is erg vuil, de wijzers zijn kapot en het glaasje ontbreekt.
De rechtse loopt uitstekend, het uurwerkje is schoon, alleen de kast is vuil. Hier doe ik niks aan behalve schoonmaken van de kast en smeren van de draaipunten.

De middelste vind ik de meest interessante. Hij heeft een mooi zilveren kastje met een koperkleurige coating op de voor en achterring en een prachtige wijzerplaat. Hier moet ik dus op zoek naar een paar nieuwe wijzertjes.
Voor een eerder projectje heb ik een paar nieuwe Louis XV wijzers bij Cousins gekocht maar die zijn toch lang niet zo mooi als de originele.

Als iemand nog een tip heeft waar ik zou kunnen zoeken, houd ik mij aanbevolen. Op de onderste foto staat een voorbeeld van de wijzers die ik zoek.

Groeten,

Coos

5 likes

Ik denk dat de grootste kans om een paar goede passende wijzers te vinden is om ze van een kapot donorhorloge af te halen dat je wellicht voor weinig geld kunt aanschaffen. Maar die optie had je zelf uiteraard ook al bedacht.

Daar had ik inderdaad ook al aan gedacht. Je moet dan maar net weer de juiste maat zien te vinden.

Bovendien, als ik een kapot horloge koop, heb ik toch weer de neiging om hem te willen repareren :grinning:.

3 likes

De juiste maat? Wees een beetje old school, en maak ze de juiste maat…

:slight_smile:

Daar heb je wel weer gelijk in. Dat lost wellicht wel weer het probleem met de afmetingen op maar niet mijn neiging om te willen repareren. Dat is ook een beetje old school

Op de Rikketik wel een glaasje gevonden maar helaas geen wijzers. Ook geen sloophorloge waar de wijzers nog ok waren. Het uurwerkje, kastje en wijzerplaat zijn gereviseerd.

Wie helpt me aan een paar mooie authentieke wijzers?

Groeten,

Coos

Het zijn trouwens alle drie remontoirs. Remontoir betekent niets anders dan opwindbaar met de kroon. Voorheen moest je het horloge opwinden door middel van een sleuteltje.

Oh, ik dacht dat een remontoir een secundaire veer is die ongelijkmatige aandrijving door de opwindveer compenseert. Tenminste, zo had ik dat uit George Daniels begrepen.

Het horloge met de de term “Remontoir” in het deksel gegraveerd bevat overigens niet zo’n tweede veer.

Nee Coos, dat is een “remontoir d’égalité”

Uiteindelijk ook het derde zakhorloge gerestaureerd.
Het begin zag eruit als onderstaand:

Ook het inwendige was nogal vervuild:


Op het centrewheel na, alles gedemonteerd, schoongemaakt en weer gesmeerd. Hieronder het resultaat:

Nadat ik een nieuw glaasje gemonteerd had, moest ik alleen nog een setje nieuwe wijzers monteren. Op dat moment brak de ring waarin het glas gemonteerd was. Hij was al gescheurd maar brak vervolgens geheel:

Na een paar goede adviezen vanuit het forum heb ik uiteindelijk een zilver plaatje aan de binnenzijde gesoldeerd. De ring is niet helemaal gesloten zodat hij nog goed open en dicht klikt:

Omdat ik alleen nog een te groot plexi glaasje had, deze dan maar op maat gedraaid. Het glaasje zit ingeklemd tussen twee nylon propjes:

Uiteindelijk, ben ik best tevreden met het resultaat:


Eenieder die mij heeft geholpen met tips en tricks, hartelijk dank. Op naar het volgende project.

Groeten,

Coos

4 likes