Dringende vraag:Hoe balansveer vastzetten?

Ik heb het glaasje en de opwindveer van mijn Hislon binnen en gemonteerd.
Het gaat om dit uurwerk:

Gisteravond verder afstellen om hem rechtikkend te maken. De balansveer is nu los van de balanskloof. Vastzetten heb ik eerder gedaan maar toen zat het einde van de veer tussen twee halve tonnetjes die met het schroefje waren vastgeklemd.
Hoe het bij dit horloge moet snap ik niet, hier zit ook een tonnetje met klemschroef, maar in dit geval is het uit een geheel en is er geen gleuf om de veer tussen te doen.
Wel heeft dit tonnetje twee uitsteeksels aan beide zijden in het verlengde van de veer.

Vraag: HOE klem ik de balansveer weer vast??

De balansveer heet spiraal en deze is afgebroken bij de piton “tonnetje”.
de piton heeft een doorboord gat en de spiraal gaat hier doorheen en
wordt vast gezet met een voorsteekpen.(taps toelopend messing pen)
De 2 uitsteeksels die je ziet is de pen met daar tussen nog een stukje spiraalveer.

Pen verwijderen, kijk naar welke kant want deze is taps,
maar in de regel van links naar rechts met uitsparing naar je toe. stukje eruit,
spiraal plaatsen en met nw. pen vastzetten van rechts naar links,
dunne gedeelte pen gaat richting uiteinde spiraal.
beide kanten afknippen zo kort mogelijk. Is zeker nog te regelen.

Is wel een klusje voor gevorderden.

Ik dacht eerst ook dat de veer was afgebroken. Maar de uitstekende delen zijn koperkleurig en de veer is zwart staal.

Alles is al gedemonteerd, de piton er uit. Er zit ook onder de microscoop geen zichtbaar gat in de piton, de uitstekende delen zijn een geheel.
Er is ook geen voorsteekpen, waar je normaal voorsteekpen en piton hebt is alles uit een stuk. Anders was het probleem al opgelost.

Chaoninduigen, bedankt voor de adviezen. En het duiden van de juiste benaming van de onderdelen.
Maar volgens mij is de spiraalveer gesoldeerd, dat vereist een andere aanpak.
Komt dat vaker voor een gesoldeerde spiraalveer?

gesoldeerde balansveer klink wat mij betreft alsof er ooit aan geklooid is. Ik kom in 99,9% van de vintage zakhorloges en polshorloge een conische steekstift tegen, welke de balansveer op de piton houdt.

Hallo vouwfietser,

Chatoninduigen weet waarover hij praat.
Maar kijk maar eens op deze site: http://www.tp178.com/jd/watch-school/6/article.html
Hier wordt het plaatsen van een ‘hairspring’ (balansveer/ spiraal) uitvoerig uit de doeken gedaan.

Ik heb wel eens gezien dat het uiteinde van deze spiraal is gefixeerd met schellak.
Nog nooit gezien dat dit gesoldeerd is. Amateurwerk?

Succes.

met vriendelijke groet,
Inca

Allemaal bedankt voor de technische ondersteuning en ook voor de verhelderende plaatjes. Weer heel veel geleerd!

Het wordt dus lastig om deze opnieuw te gebruiken, maar ik heb vast nog wel een passende piton liggen in een donorhorloge.
Ik ga op zoek naar een oplossing.