De afgelopen weken heb ik samen met mijn vriendin en dochter van drie jaar een mooie rondreis mogen maken door de Filipijnen. We hebben allebei een drukke baan en nu konden we er eindelijk een maand tussenuit om van alle mooie dingen in het leven te genieten. Reizen is onze passie en het leert je ook weer om de kleine dingen in het leven meer te waarderen. Fantastisch om dit met onze dochter te mogen delen!
De Filipijnen bestaan uit een eilandengroep van ruim 7.000 eilanden en de gezamenlijke oppervlakte van de eilanden is 300.000 vierkante kilometer. Dit is ruim zeven keer zo groot als Nederland! Genoeg om te zien dus… Maar na 15 uur vliegen houdt de reis niet op. Vaak moet je in Manilla nog een binnenlandse vlucht nemen of een veerboot om dus bij de mooiste plekken te komen. Zo zijn we naar Boracay, Luzon, Coron en Palawan geweest waarbij we iedere keer in Manilla een overstap hadden.
Manilla zelf is niet erg bijzonder, het is er erg warm en veel mensen bezoeken daarom ook winkelcentra om af te koelen. Ze gaan er niet alleen heen voor winkeldoeleinden, maar winkelcentra in de Filippijnen zijn onderdeel geworden van het dagelijkse leven van de Filipino’s. Ze gaan erheen na het werk om te eten, vieren er speciale gelegenheden of gaan erheen om gewoon te wandelen. Na 3 weken ‘eilandhoppen’ kwamen we weer aan in ons hotel in Manilla en besloten we om even te kijken in de mall vlakbij ons hotel in Newport City. Mocht je van luxe malls houden en in de buurt zijn, zeker een aanrader om te bekijken - erg mooi!
Na een lekker ontbijtje liepen we toevallig langs een Rolex & Tudor AD. Ik kon het natuurlijk niet laten om even naar binnen te gaan omdat ik erg benieuwd was welke modellen er in Azië beschikbaar waren. Die ochtend waren we dus geland en ik liep nog in mijn zwembroek en Havaianas rond, voelde me er niet comfortabel bij maar mijn vriendin zei ga toch maar gewoon naar binnen, maak je daar maar niet druk om. Misschien heb je wel geluk vandaag…
Dus wij in onze muffe ‘vakantie outfits’ naar binnen en daar spraken we een verkoper van Rolex die al gelijk aangaf dat ze momenteel alleen damesmodellen hadden liggen. Hè, jammer weer.
Iedere keer weer hetzelfde liedje en ik wilde gelijk weer weg. Maar mijn vriendin gaf aan om toch nog even bij Tudor te gaan kijken. Mijn eerste ‘echte’ horloge was namelijk een Tudor BB 58. Dit horloge had ik een paar jaar geleden verkocht en hier heb ik altijd spijt van gehad. Dat is altijd blijven knagen…
Momenteel wacht ik al een jaar lang op een telefoontje om de BB 54 op te halen. Waarom zouden ze die immers wel in Manilla hebben liggen en niet in Nederland? Mijn vriendin heeft vaak gelijk, dus ik ging toch maar even kijken… En ja, ze hadden een BB 54 liggen met rubberen band! Een jaar geleden was ik al verliefd geworden op het model vanwege de kast (37 mm) en nu kreeg ik exact datzelfde gevoel weer alleen mistte ik de stalen band. Dat maakt dit model helemaal af voor mij. Ik vroeg of ze een stalen band erbij konden bestellen waarop de verkoper aangaf dat ze even wat moest overleggen met haar manager. Dus wij zitten daar aan tafel met een aantal vraagtekens van wat gaat hier nu gebeuren?! Wat moet er dan overlegd worden? Ze kwam na 5 minuten terug met een BB 54 op staal… Ik dacht gelijk weer ‘exhibition only’ - maar de verkoper gaf aan dat ik deze BB 54 kon kopen! De keuze was natuurlijk snel gemaakt…
Maar waarom hadden ze ‘m ineens liggen?
De verkoper gaf aan dat ik geluk had omdat diezelfde ochtend een andere klant voor een Pelagos had gekozen terwijl hij eerst voor de BB 54 ging. Wat een geluk, juiste plek en timing!
Na de betaling werd de factuur in orde gemaakt en ging men de datum op het garantiekaartje zetten: 2-4-24. Wat een gave datum! Ik heb altijd iets met ‘even’ getallen, dus werd hier dan ook super vrolijk van… Mijn vriendin gaf aan dat dit de sterfdag was van mijn schoonvader en dat dit daarom een bijzondere dag was voor haar. Misschien was dit wel een teken of puur toeval. Ik geloof er niet zo in, maar het is wel een mooie gedachtegang.
Ik liep met een ‘big smile’ de winkel uit, deze reis is nu al geslaagd. Het mooie aan deze aankoop vind ik dat dit horloge een mooi aandenken is aan deze reis en mijn schoonvader. Ieder keer als ik dit horloge draag denk ik met plezier terug aan het moment in Manilla, samen met mijn gezin en het verhaal wat erbij hoort. Voor mij een hele mooie herinnering.
En als klap op de vuurpijl heb ik mijn vriendin een aantal dagen later ook nog eens ten huwelijk gevraagd op het mooiste strand van de Filipijnen, Nacpan beach!
Kortom: een horloge met een voor ons nu al bijzonder verhaal. Op naar nog meer mooie verhalen en herinneringen!