Dubbele NA 2x 42mm duiker en een wereld van verschil 🏴‍☠️

Dubbele NA 2x 42mm duiker en een wereld van verschil :pirate_flag:

De titel zegt het al :thinking:
Ten eerste om in de juiste stemming te komen, hier staat Arrow bluesbox radio op :wink:

Oke , daar gaan we … twee duikhorloges met ongeveer de zelfde specs.

• alle twee ongeveer dezelfde diameter: 42 en 42,5mm
  • alle twee een automatisch uurwerk
  • alle twee saffierglas
  • alle twee 300m waterdicht

En toch een wereld van verschil :wink::+1:
Het draagt totaal verschillend … en wrist presence is totaal anders.

We hebben de IWC Aquatimer automatic IW328803.

En de Doxa SUB 300 TI5 CLIVE CUSSLER

Ik heb de schuifmaat erbij gepakt, kunststof omdat ik geen krassen wil, maar meet helaas iets minder nauwkeurig.

De 42mm Aquatimer heeft een kast van 42mm maar een overhangende lunette van 44,5mm.
Het glas meet een fractie meer dan 36mm.
En natuurlijk met uitwendig heliumventiel oogt het en is het alleen maar groter.
Lug-2-lug 51mm.
Dikte 14.1mm

De 42,5mm Doxa heeft een kast van 42,5mm, maar de lunette meet slechts 38,5mm.
Het glas meet een fractie meer dan 27mm.
Het mooie bolle vintage-look saffier maakt het totaal af, maar oogt alleen maar kleiner.
Lug-2-lug 45mm.
Dikte 13.4mm

Dan kom ik bij een ander groot verschil …
RVS kast vs Titanium grade 5 kast.
Grade 5 wil ik even genoemd hebben, is blijkbaar erg belangrijk :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Mijn eerste reden om precies deze Doxa te kopen tov de standaard goedkopere rvs uitvoeringen was het titanium … en wel om de reden dat alle doxa’s die ik gehad heb krasmagneten waren :grimacing:… het hoort erbij helaas.
Ik hoop dus dat het mee valt of minder opvalt … we gaan het zien :wink::+1:.

Daar komt een groter verschil …
IWC weegt 109 gram (alleen kast)
Doxa weegt 53 gram (alleen kast)
Met band weegt de IWC 205 gram tov de Doxa met rubber band 70 gram, dat verschil merk je :joy::+1:.
Maar goed, wel opscheppen over een dikke bak voor de deur of een dikke motor in de schuur en dan zeuren over een klokkie van 200gr :stuck_out_tongue_winking_eye:.

Nog wat restpunten …
De Aquatimer heeft vaste bandpennen, bij mijn vorige blauwe heb ik die er tussen uit geknipt en vervangen voor de zelfde dikte push-pennen.
Voordeel, snel wissel systeem van IWC blijft bruikbaar maar je kunt dan ook “gewone” banden gebruiken.
De zwarte rubberband staat in bestelling, niet eens om het gewicht, maar ziet er super uit en omdat de bandpennen redelijk laag in de lugs zitten kijk je bij “gewone” banden tegen de dikke kast aan.

De band heeft geen snel verstel, wel halve schakels … en zijn super makkelijk te wisselen.
Je drukt een verend penneke in en de schakelpen kan er zo uit.
Geen gemor met schroefjes die na wat aanpassingen meestal niet mooier worden :grimacing:.
Voor mij maakt snel verstel niet veel uit, mits ik de band goed op maat krijg en alles prettig draag.
Ik ben een beetje old school, draag mijn horloge redelijk los zodat het net niet om mijn pols kan draaien en vergeet de snelverstel toch :joy:.

Ooit bij een knots als een ploprof was het wel handig om met dat gewicht juist wat strakker te dragen omdat het anders zeer kan gaan doen tegen je handrug.

De rubber band bij de Doxa oogt mooi, draagt erg soepel, maar was net geen 20mm breed :face_with_spiral_eyes:.
Ik zag de push-pen soms zitten … dat kan natuurlijk niet.
Dus mooi op nato :grin::+1:.

Nog als laatste,
Laat je niet hersenspoelen hier op het forum …
Er is veel kennis en veel meningen, maar meestal krijgt een bepaalde stroming de bovenhand.
Dat is een reden waardoor ik op een gegeven moment mijn vorige “seamaster” account had opgezegd.
Ik kon jullie toch niet missen en waardeer nog steeds jullie meningen……

Maar , ja maar …
Ik heb (waarschijnlijk net als jullie) ook vrienden / kennisen die horlogeliefhebber zijn, maar niet op fora rond hangen.
Heerlijk, die zien een horloge, doen het om en bekijken het en het is goed of niet …
Natuurlijk, na praat over specs en uurwerk etc maar niet wat nu op de fora in de mode is …
Tja ik hang hier ook rond en het beinvloed je toch altijd wel iets … helaas.

Dus zo zie je maar, 2 horloges … alle twee duikers en toch zo verschillend.
Gewoon de moeite nemen en je hobby niet van achter je scherm beleven, maar gaan passen en bekijken :grin::+1:.

Alle twee super … begin niet over beter en slechter, je koopt bij alle twee een mechanisch horloge wat je mooi vindt of niet, met de bijbehorende karaktertrekken :+1:

Ik zeg dat m’n collega’s altijd (want ik krijg die vraag nog wel eens) “wat is een goed horloge?”
Casio G-Shock daar kan niks tegen op, prijs - kwaliteit meer heb je niet nodig, de rest is luxe en overbodig :stuck_out_tongue_winking_eye:.

44 likes

Mooi topic, en wat een verschil.

1 like

Gefeliciteerd, lekkere set zo!

1 like

2 keer knal!

1 like

Twee fantastische nieuwe horloges Joost! Echt twee klappers :sunglasses:

En ook nog even gelachen met je topic :joy:

1 like

Prachtige aanwinsten, gefeliciteerd.

1 like

Geniet ervan :ok_hand:

1 like

Ziet er top​ uit :ok_hand: Gefeliciteerd en veel plezier ermee!

1 like

Lovin’ it

1 like

Leuk vergelijk Joost en wat een fantastische dubbele NA. Gefeliciteerd. De Aquatimer zou mijn favoriet zijn

1 like

Gefeliciteerd met dit mooie duo!:heart_eyes:

1 like

Gefeliciteerd!

1 like

Lekker Joost! Over de Doxa kan ik meepraten! Fantastisch horloge! De Aquatimer lijkt mij 1 brok kwaliteit IWC Kennende. Geniet ervan! :call_me_hand:t2::saluting_face:

1 like

Dubbel Gefeliciteerd :slightly_smiling_face:

1 like

Twee heerlijke klatsers Joost :boom: gefeliciteerd met deze stoere aanwinsten.

1 like

Zo hoppa, nettjes hoor. 2 piece collectie klaar.

2 likes

Twee keer gaaf, veel draag plezier

2 likes

Gefeliciteerd met deze NA!
Mooie set!
Vindt die Iwc echt top. !

1 like

Schitterend duo. Veel plezier ervan
:kissing_heart::ok_hand:t3:

1 like

Mijn beste,

Inderdaad!!
“Zo is het maar net”.

Kies je eigen weg, kies je eigen spel en geniet van elk moment!!

Ik wens je oprecht veel draagplezier met deze twee magnifieke horloges.:watch:

Vrede en alle goeds,
Coenraad.

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like