Dubbele NA, eindejaarspret! Speedmaster en skeleton watch

Wow wat een horlogejaar is dit voor mij geweest. Inmiddels ruim een jaar lid van het forum en dat heeft ertoe geleid dat de liefhebberij alleen maar is gegroeid. Ik heb veel nieuwe horloges mogen ervaren dit jaar en als het goed is kwamen gister mijn laatste 2 na’s van dit jaar binnen.

De eerste is een Speedmaster Teutonic. Ik was al een tijdje op zoek naar een speedmaster, bij voorkeur de ‘standaard’ professional. Toevallig kwam er echter een speedmaster Teutonic op mijn pad. Ik had er nog nooit van gehoord maar het is een bicolor speedmaster. Een bicolor met een stalen/gouden band wilde ik ook altijd wel eens proberen dus 1 en 1 werd 2. Snel toegeslagen en ik ben heel heel enthousiast. De band is prachtig. De gouden center links liggen wat lager dan de stalen schakels. De bling valt echter mee door de mat gouden wijzer plaat, de zwarte wijzers en indexen en al het staal is sandblasted. Zie de foto’s. Prachtig toch?

Daarnaast had ik al lang een skeleton watch op mijn lijstje staan. Ook die kwam op mijn pad en ondanks de vele aankopen de laatste tijd kon ik dit horloge niet aan me voorbij laten gaan. Het is een Raymond Weil RW1212. Prachtig afgewerkt, in-house-uurwerk en door de combinatie van de casual band, de zwarte dlc coating en rose gouden indexen+wijzers kan dit horloge zowel als dresser als ‘stoer’ vrijetijdshorloge gedragen worden. Zie de foto’s? Ook een plaatje toch?

Ik ben onwijs blij en hoop zo langzamerhand dat er voorlopig even niet nieuws op mijn pad komt. :joy: tenzij mijn baas nog een mooie bonus voor me in petto heeft!!

25 likes

Beide prachtige horloges.
Ja ben ook een jaar lid en veel bijgekocht.
Veel plezier ermee.

1 like

Gefeliciteerd met je NA
Je hebt nog 2 weken dus er kan nog iets nieuw bij dit jaar :innocent:

1 like

Zo lekker twee NA’s! Prachtig de gouden Speedmaster, heb ik ook nog niet eerder gezien. Heel stijlvol, geniet ervan :+1:

1 like

wel twee uitzonderlijke en uiteenlopende horloges :ok_hand:
ze hebben wel een mooie uitstraling :+1:
geniet ervan :smiley:

1 like

Twee bijzondere uurwerken, de Omega vind ik natuurlijk helemaal fraai, als Omega liefhebber. Veel plezier er mee gewenst!

1 like

Heel verschillende aanwinsten, beiden bijzonder en fraai. Enjoy!

1 like

Hier wat meer achtergrondinfo over de Teutonic.

Ondanks de beperkte productie zijn ze goed betaalbaar. Zal waarschijnlijk niet bij iedereen in de smaak vallen. :blush: ik ben echter dolenthousiast!

2 likes

Mooie vangst!

1 like

Dank je wel voor het artikel, ik had eigenlijk ook nog niet van de “Duitse Speedmaster” gehoord. Dat betekent dus eigenlijk een Speedmaster met kaliber 861 voor zo’n € 2500,00. Heel interessant!

1 like

Gefeliciteerd :+1:

1 like

Er is een groot scala aan chronografen beschikbaar met een Lemania 1873 kaliber, dat is het kaliber waarop de Speedmaster (1)861 kalibers gebaseerd zijn. Dergelijke chronografen (afhankelijk van het merk) kun je vinden vanaf ca 1200 euro. :+1:

2 likes

Leuk die extra info. Dus de 861 mag niet beschouwd worden als een in-house-uurwerk van Omega?

Dat vind ik een moeilijke discussie. :blush: Tot vrij recent (2010 geloof ik) gebruikte Patek voor al haar chronografen bijvoorbeeld ook een Lemania uurwerk als basiskaliber (Lemania 2310), idem voor Vacheron Constantin chronografen. Vergis je echter niet in welke mate die uurwerken vervolgens aangepast en afgewerkt worden. Voor echt nieuwe in-house chronograaf uurwerken moet je denken aan A Lange Sohne (kaliber L951.1 gelanceerd in 1999), Patek (CH 29-535 gelanceerd in 2010) en recenter Montblanc (o.b.v. een ouder Minerva uurwerk dacht ik).

1 like

Leuk!! Gaaf van montblanc. Dat is een merk wat naar mijn mening flink onderschat wordt. Ik vind dat ze echt mooie horloges maken. Ik heb zelf een ‘instapmodel’ gehad en daar was ik erg blij mee. Leuke is ook dat ze een heel breed scala aan horloge aanbod hebben. Van instapmodellen tot haute horlogerie.

Ik denk dat je het goed omschrijft: van instapmodellen tot haute horlogerie. De recente chronografen van Montblanc behoren tot de top, zie o.a. https://monochrome-watches.com/montblanc-1858-chronograph-tachymeter-steel-blue-dial-review-price/#image-gallery-8

Hetzelfde geldt voor merken als Chopard, Hermes etc. Veel instapmodellen (middelmaat) maar ook haute horlogerie aan de bovenkant. Zelf heb ik recent een Chopard gekocht (16/1860/2, ofwel hun eerste model bij het openen van hun eigen manufactuur). Dat is kwalitatief vergelijkbaar met Patek. Misschien moet ik dit weekend een NA schrijven… :roll_eyes:

Ik kijk er met belangstelling naar uit! :blush: gefeliciteerd met je NA!