Hey beste leden,
Na lang wachten is het eindelijk zover: Mijn 2 nieuwe aanwinsten uit Japan zijn gearriveerd! Een korte disclaimer vooraleer je verder leest: Ik heb stiekem helemaal geen verstand van horloges dus flinke kans dat ik uit mijn nek zit te kletsen! De foto’s zijn in haast genomen omdat ik eigenlijk al te laat voor een andere afspraak was dus morgen wanneer er weer fatsoenlijk licht is volgen er nog een aantal. Hier overigens een leuk muziekje voor onderweg:
(iemand een idee hoe deze te embedden is?)
Het eerste horloge is een vergulde Cronel, de kroon is uittrekbaar en wil dan draaien, maar draait in normale positie helaas niet (de goeie kant op). De tijd is dus wel verstelbaar maar opwinden is onmogelijk. Geen idee wat er mee mis is, ik ga volgende week, ongehinderd door enige kennis van zaken, eens kijken of ie veilig te openen is. Dat is denk ik ook het moment dat ik erachter ga komen of dit een automaat of een handwinder is. Mijn gok is handwinder, maar dat zal moeten blijken. Dit gaat mijn horloge-open-ontmaagding worden dus ik ben zeer benieuwd!
Ik heb hem om een aantal redenen gekocht, ten eerste omdat ik die rand om het glaasje erg vet vind, daarnaast vind ik het basteffect op de plaat heel aantrekkelijk en de lunette(?) en de uurmarkeringen trekken alles mooi samen door lekker glad te zijn. Mooi contrast enzo.
Daarnaast lijkt het horloge van de zijkant door het bolle glas enigszins op een UFO en laat ik die nou toevallig ook erg cool vinden. De kastpootjes hebben wel enige schade bovenop maar eigenlijk maakt me dat heel weinig uit. Mocht dat in de toekomst gaan irriteren dan zien we dat dan wel weer. Uiteraard ben ik vergeten om daar een foto van te maken dus die komt later.
Nu ik zo nog eens naar de plaatjes zit te kijken zit dat kroontje wel op een gekke plek. Ik kan me herinneren dat ik die gedachte eerder ook al eens had maar wat daar de uitkomst van was kan ik me uiteraard niet herinneren… Wanneer ik straks weer thuis ben zal ik eens kijken of ie daar ook daadwerkelijk hoort te zitten.
Nummer 2 is een 3-koppige quartz van Franc de Comery, een merk waar ik nog nooit van gehoord had en waar ook verbazingwekkend weinig over te vinden is. Het lijkt een plakmerk te zijn en de resultaten op Google zijn voornamelijk in het Japans, dus enige richting in die regio zou heel goed kunnen. Als iemand meer (enige) info heeft dan hoor ik dat graag!
Ik vind deze vet omdat ie uit een tekenfilm lijkt te komen. Als kind heb ik best veel naar Looney Tunes en de TMNT gekeken en dit horloge doet mij sterk herinneren aan het gevoel dat ik destijds had. Overigens lijkt ie zeer weinig gedragen te zijn aangezien de glaasjes nog helemaal fris zijn en er slechts een paar kleine puntjes op de kast zitten. Geen idee of de originele brushing nog intact is maar zo lijkt het in ieder geval wel. Voor de rest lijkt er alleen een nieuwe set batterijen nodig te zijn en ik hoop dat ie dan weer lekker loopt.
Dit is een flinke unit dus ik ben zeer benieuwd hoe deze mij op de pols staat. Ik kreeg hem net over mijn hand en zonder flink te knijpen ging ie om de pols niet dicht. Door dat scharnier zag het er net uit alsof ik een of andere metalen tent opgezet had. Dat brengt me direct ook op de in de titel genoemde vraag; is er iemand die schakeltjes zoals in de band heeft die ik over zou kunnen nemen?
Bedankt voor het lezen, ik hoop dat jullie de plaatjes en de praatjes en het muziekje even leuk vonden als ik!