Onderscheidend zeker. Mijn persoonlijke topmodel is mijn Spiral VIP Verso, uitgebracht bij het 60-jarig bestaan van D&S. Zichtbaar op de 3e foto in jouw overzicht. Ik heb van dat model ook een Youtube filmpje hier op dit forum gezet (kan jouw Youtube link op een of andere manier niet zien, wellicht wijst dat naar hetzelfde filmpje?). De Spiral VIP Verso is werkelijk subliem. Heb zelf de stalen uitvoering.
Vandaag draag ik bijvoorbeeld een D&S Edition Georges Dubey. Ook deze heeft weer een apart verhaal, samen met de Lady Antica die mijn vrouw vandaag om heeft. D&S heeft bij de opkomst van de quartz horloges een moeilijke periode gehad, In die tijd trad Cinette Roberts aan, toen de eerste vrouwelijke CEO van een top Swiss Watch brand. Zij had de beschikking over een grote voorraad verschillende mechanische uurwerken (binnenwerken) van Zwitserse topkwaliteit, ooit opgekocht van diverse ateliers. In aantallen per soort niet veel natuurlijk, wat het voor een groot merk als Rolex of Breitling, waar er duizenden van per week gepropduceerd worden, niet echt interessant maakt om dit op te kopen
Onder haar leiding zijn er diverse modellen ontwikkeld met als binnenwerk dus die opgekochte uurwerken. Echter niet voordat de vakmensen van D&S het binnenwerk eerst weer eens goed onderhanden genomen hadden en gepersonaliseerd hadden. Al deze modellen zijn vervolgens in gelimiteerde uitgaven in de markt gebracht.
Gelimiteerd wil bij D&S ook echt zeggen gelimiteerd… De Lady Antica van mijn vrouw heeft een seriegrootte van 250, en dat is voor D&S begrippen al veel, de Edition Georges Dubey in mijn uitvoering is gelimiteerd op 150.
Dat kenmerkt D&S dus ook heel erg. Kleine series, veel handwerk, topproducten, mechanisch. UIt het hart van de CH horloge industrie (omgeving Neuchatel).
Hierbij even een foto van het model dat ik nu draag (even snel een iPhone foto):
Zichtbaar op de 3e foto
in jouw overzicht. Ik heb van dat model ook een
Youtube filmpje hier op dit forum gezet (kan jouw
Youtube link op een of andere manier niet zien,
wellicht wijst dat naar hetzelfde filmpje?). De
Spiral VIP Verso is werkelijk subliem. Heb zelf de
stalen uitvoering.
Beste Verso,
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat we inderdaad op hetzelfde filmpje doelen! Kan hem nu ook niet meer aanklikken…
Ben je tevreden met je spiral? Heb je hier ook foto’s van? Ben erg benieuwd namelijk!
Ben je tevreden met je spiral? Heb je hier ook
foto’s van? Ben erg benieuwd namelijk!
Ben er super tevreden mee. De service schijnt ook heel erg goed te zijn, alhoewel ik daar persoonlijk gelukkig nooit gebruik van heb moeten maken. Ik ken iemand met een D&S die een klein ongelukje had gehad (te harde aanraking/valpartij), de knop van de stopwatch lag eraf. Hij kende zelf wel een goede horlogemaker, en nam met D&S contact op. Die hebben hem toen kosteloos de onderdelen toegezonden.
Foto’s, ja, maar moet zeggen dat ik daar nog weinig tijd in gestoken heb, mijn hobby is fotografie, maar dan wel sport- en concertfotografie. Ik heb me na het zien van een hoop foto’s op dit forum toch maar eens voorgenomen om daar ook wat tijd in te gaan steken, maar dat zal wel even tot de kerstvakantie op zich laten wachten.
Tot die tijd een aantal simpele snapshots die ik al eerder gemaakt/hier geplaatst had (kan er nu ook even geen foto’s van maken, horloge ligt extern in de kluis). Dit is de Spiral Verso VIP op een band van Roggenleer. Op de tweede foto kun je in het deksel nog net een inscriptie zien, daar staat ’ World Premiere 2006 + handtekening van C.Robbert’ (de CEO van D&S in die tijd).
Dat was me nog niet eens opgevallen! Zou dat te maken hebben met de ontwikkelingskosten?
Persoonlijk zou ik er misschien andere wijzers op laten zetten. Vind de lichtgevende wijzers niet passen, zou voor sjieke geblauwde wijzers gaan. Iemand een idee of dit mogelijk is (ook kostentechnisch)…
Ontwikkelingskosten niet, er is bij dit horloge niet echt bespaart op kosten, hetgeen indertijd ook tot uitdrukking kwam in onder meer de afwerking van de techniek en de prijs. Elk horloge is uniek, omdat het bewerken van de rotor met het wapen van de stad, de vogel en andere details volledig met de hand gedaan wordt. Technische mogelijkheden zou eerder iets kunnen zijn, eigenzinnigheid speelt bij D&S vaak ook een rol. Zo ook dat ene spiraaltje boven het wijzerblad, een origineel spiraal uit 1946, de manier waarop de Reverso functie ontwikkeld is (je kan het horloge zelfs als buroklokje gebruiken), etc.
Ja, natuurlijk zou je alles kunnen (laten) wijzigen, alleen persoonlijk houd ik deze liever origineel.
leuk dat je D&S ook kunt waarderen. Is mijn favoriete merk, al zijn de modellen nadat Cinette Robert het bedrijf 3 jaar geleden verkocht naar mijn idee minder mooi.Heb de spiral verso in Geneve gezien bij een show van D&S. Heb mw Robert toen ook ontmoet. Heel bijzondere vrouw die een uitgesproken mening had over de horloge-industrie. Dit kun je ook in de modellen zien(veelal tonneau). Deze wijken nogal af van de standaard. Prachtige edition G. Dubey trouwens (tu).
Op Ebay Duitsland zijn er nu geweldige aanbiedingen van de modellen uit het
´Cinette Robert´ tijdperk.
Weet iemand of die spiraal zelf ook nog een functie heeft behalve optisch vermaak?
De tonneau horloges vind ik ook erg mooi en iets hebben van de horloges van Frank Müller, of is het andersom :)?
Normaal gesproken vind ik overigens ook dat je horloges origineel moet laten hoor, was in dit geval ook meer een opmerking dan een eis. Wil ook geen enkele eigenaar van dit horloge op de tenen trappen, want het is een prachtig exemplaar!
Ook een schitterend exemplaar, een Vintage Caprice? Ook lekker eigenzinnig, schitterende power reserve en bediening links. Dit Vintage Caprice heeft (in goud) op de voorkant van International Wrist Watch gestaan, uitgave januari 2003. Wellicht leuk als je nog een keer zo’n exemplaar op de kop kan tikken, om bij het horloge te bewaren.
Aanbiedingen op eBay Duitsland??? Zijn dat wel echte exemplaren, want D&S is ook ontdekt door de kopieerfirma’s in Thailand, China, e.d. Ik ben altijd wel wantrouwend met aanbiedingen, tenzij het door een officiele dealer is. Ik zoek nog wel een Jump Hour van D&S in staal. Ik zal in ieder geval eens een kijkje nemen.
En ja, de Edition Georges Dubey is ook een voorbeeld van de eigenzinnigheid van Cinette Robert. In dat horloge zit een kaliber "R"92 uit 1950.
Weet iemand of die spiraal zelf ook nog een
functie heeft behalve optisch vermaak?
Ja, die spiraal vervult bij bepaalde modellen de functie van en Rattrapante, normaal gesproken een zeer complex systeem om bij de chronograaf functie een tussentijdfunctie te bieden. Georges Dubey introduceerde een veel eenvoudiger oplossing daarvoor in 1948, twee secondenwijzers die met een spiraal verbonden zijn. Dmv een extra druk op een knop kon na het starten van de chronograaf een tussentijd afgelezen worden. Dat gebeurde dat door 1 van de 2 boven elkaar staande secondenwijzers stil te zetten. De andere liep gewoon door. Je had dan maximaal 55 seconden om de tussentijd af te lezen. liet je de knop weer los, dan zorgde dat veertje er voor dat de stilgezette secondenwijzer de andere weer ‘inhaalde’. Gepatenteerd in de D&S Index Mobile uit 1948, en later in licentie door meerdere grote horlogemerken overgenomen. Tegenwoordig uit de mode.
De Spiral serie van D&S hebben allemaal zo’n originele spiraal welke in 1946 geproduceerd is, alleen bij de meeste modellen is het een kenmerk voor de serie,en bij slecht een enkel model vervult het echt bovenstaande functie, niet bij de Verso.
De tonneau horloges vind ik ook erg mooi en iets
hebben van de horloges van Frank Müller, of is het
andersom :)?
Je bedoelt neem ik aan de modellen van Elgin? Dat is het merk uit de jaren 30 die deze modellen groot gemaakt heeft, daarna hebben vele andere merken (JLC, Franck Muller, D&S, …) dit overgenomen.
Normaal gesproken vind ik overigens ook dat je
horloges origineel moet laten hoor, was in dit
geval ook meer een opmerking dan een eis. Wil ook
geen enkele eigenaar van dit horloge op de tenen
trappen, want het is een prachtig exemplaar!
Iedereen moet doen met zijn horloge wat hij zelf wenst. Het is een persoonlijk stukje sieraad. Ikzelf zal dat alleen niet zo snel doen.
Ben je tevreden met je spiral? Heb je hier ook
foto’s van? Ben erg benieuwd namelijk!
Ben er super tevreden mee. De service schijnt ook
heel erg goed te zijn, alhoewel ik daar
persoonlijk gelukkig nooit gebruik van heb moeten
maken. Ik ken iemand met een D&S die een klein
ongelukje had gehad (te harde
aanraking/valpartij), de knop van de stopwatch lag
eraf. Hij kende zelf wel een goede horlogemaker,
en nam met D&S contact op. Die hebben hem toen
kosteloos de onderdelen toegezonden.
Foto’s, ja, maar moet zeggen dat ik daar nog
weinig tijd in gestoken heb, mijn hobby is
fotografie, maar dan wel sport- en
concertfotografie. Ik heb me na het zien van een
hoop foto’s op dit forum toch maar eens
voorgenomen om daar ook wat tijd in te gaan
steken, maar dat zal wel even tot de kerstvakantie
op zich laten wachten.
Tot die tijd een aantal simpele snapshots die ik
al eerder gemaakt/hier geplaatst had (kan er nu
ook even geen foto’s van maken, horloge ligt
extern in de kluis). Dit is de Spiral Verso VIP op
een band van Roggenleer. Op de tweede foto kun je
in het deksel nog net een inscriptie zien, daar
staat ’ World Premiere 2006 + handtekening van
C.Robbert’ (de CEO van D&S in die tijd).