Dubois

Iemand die meer over weet?
Alvast bedankt

3 likes

Tot nu toe weet ik alleen dat vanaf 1945 komt

afbeelding

1 like

Bedankt, dus zou misschien eerder gemaakt zijn. Weet u ongeveer de waarde van? ik kan nergens een referentie vinden

Zou inderdaad iets eerder kunnen zijn gezien de art deco wijzerplaat. Betere datering is mogelijk door het uurwerk te identificeren op basis van het nummer of via http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-2uswk.cgi?0&ranfft.

Voordeel is dat het een herenhorloge is, maar voor de mode van nu erg klein formaat. Kast brengt ook geen waarde (rvs). En de wijzers bevatten radium (is ook niet iedereen fan van…). Onbekend merk. Waarde is tientjes werk, afhankelijk of het nog loopt.

Als het een erfstuk is, zou ik het koesteren.

1 like

Is best raar dat een herenhorloge is hartstikke klein. Ik dacht dat dubois wel een goede merk is , een van de eerste merken van polshorloges. Nee is geen erfenis ik heb hem aangeschaft om mee te knutselen maar zag dat de merk bekend was en dacht zou beter om naar een horlogemaker te brengen. Bedankt

Het zal vast een prima merk zijn. Maar geen idee of ze een van de eerste merken waren met polshorloges

Ja dat heb ik onderzocht

Ze claimen het op hun website: 1910 DuBois et fils begins to produce wrist watches.

Dat zou de datum zijn waar op de naam was veranderd van dubois naar dubois et fils met zijn zoons. Hieronder stuur ik een link met meer info.

Het polshorloge an sich bestaat al sinds 1810 (breguet).

Voor zover ik weet begonnen meerdere Zwitserse merken na 1900 met polshorloges in grotere oplages. En dan met name de dames modellen. Gruen begon bijv. in 1908.

Heeft u de artikel gelezen ?
Ik weet niet als de artikel of de onderzoek die erin is word genoemd klopt maar dubois begon met zakhorloges in die tijd en niet met polshorloges dat kwam later in de 18de eeuw.

Dan waren ze er inderdaad erg vroeg bij, maar vraag het me af…
Wel een leuk horloge trouwens!

1 like

Goedemorgen,
Vroege art deco heren horloges beginnen zo rond 1920.
Dit us een voorbeeld van een junghans.

Ze waren zeer in trek tot begin 1950.
Het formaat is tamelijk normaal voor die tijd hoor.
Jouw uurwerk heeft al aardig wat jewels verwerkt en ze zijn tamelijk gelijk en goed gevormd. De oudere uurwerken hebben meestal Natuurlijke robijntjes en zijn vaak kleiner voor zover ik weet. Rond 1930 begonnen de industriële robijnen voor zover ik weet meer beschikbaar te komen voor goedkopere merken.
Ik zou niet gek vonden als jouw exemplaar van van 1940 zou zijn.

3 likes

Prachtig horloge , deze . Doet het ?

1 like

In elk geval na 1917.

Zou die van TS wbt stijl op jaren 20/ 30 zetten… tof dingetje wel. Zonde om te verprutsen :stuck_out_tongue:

De antimagnetic op de plaat suggereert wel een wat latere datum.

3 likes

Ja voor wat ik gelezen heb, na dat deze onderzoek uitkwam werden ze aangeklaagd door door twee andere grote merken patek en nog een andere, die gaven dat ze eerder dan dubois zijn begonnen

1 like

Zeker! En dank je.

1 like

De incabloc schokbescherming is blijkbaar in 1934 uitgevonden dus jaren 40 of nieuwer lijkt mij dan wel logisch. Zal een duurder horloge geweest zijn met incabloc en stalen kast.

2 likes

En " antimagnetisch" .