Dueber Hampden zakhorloge

Deze een poos geleden op de kop getikt. Kapot. Heel veel gedoe om de Amerikaanse verkoper uit te leggen hoe het “global shipping program” werkt. Dit is uiteindelijk naar onze tevredenheid goedgekomen :slight_smile:

Andere kant ook heel mooi.

Leuk detail :slight_smile:

Open is ie ook mooi.

Dat hendeltje bij de vijf is om de tijd in te stellen, uittrekken en dan aan de opwindkroon draaien :slight_smile:

Zelfs het binnendeksel heeft versiering.

O ja, hij liep dus niet, dus kon ik er niet zoveel aan verpesten :slight_smile: Naast plakkerige hard geworden smeermiddelen was het “roller jewel” van de balans afgebroken. (ik weet niet precies hoe het heet) “impuls steen”? De balans kon bewegen, maar het anker dreef de balans niet meer aan. Die zat trouwens muurvast, vást de reden dat het ding af brak. Dus op de gok een sloop uurwerk gekocht en de balans met brug over gezet. Paste niet. Dus de balans losgemaakt en alleen de balans met veer in de originele brug gezet. Dat past wel :slight_smile: (man wat een gepiel :frowning: )

Uurwerk loopt weer mooi, wel te langzaam, dus ik ben nog niet klaar. Balans heeft een mooie slag, dat wel :slight_smile:

Als ik het goed heb is ie tussen 1899 en 1900 gemaakt!
http://www.pocketwatchrepair.com/histories/hampden.html

Daar is een heel mooi polshorloge van te maken ! :slight_smile:

Hendrik

Hallo Martijn,

In goed Nederlands heet het een plateausteen, de heb ik wel en ik kan hem er ook wel inzetten. Het niet op tijd lopen kan er mee te maken hebben dat e spiraal niet is over gezet is. Misschien moet het uurwerk schoongemaakt worden, ook dat is geen probleem.

Groeten Martin Meijer.

Voor de verandering eens een zakhorloge met een mooi uurwerk, geschroefde chaton’s, fijn regulatie en gedecoreerde bruggen, leuk!

Mooi horloge. Volgens Mikrolisk is dit horloge gemaakt in 1900.

Dat klinkt interessant Martin, ik stuur van de week nog wel even een berichtje :slight_smile: Het uurwerk is schoongemaakt, zat vol plakkerige troep, maar alles loopt weer heel mooi soepel. Ik denk ook dat ie met een verslapte veer sneller zou gaan lopen met een lagere amplitude van de balans.

martinm Schreef:

Hallo Martijn,

In goed Nederlands heet het een plateausteen, de
heb ik wel en ik kan hem er ook wel inzetten. Het
niet op tijd lopen kan er mee te maken hebben dat
e spiraal niet is over gezet is. Misschien moet
het uurwerk schoongemaakt worden, ook dat is geen
probleem.

Groeten Martin Meijer.

Heel mooi zakhorloge, het uurwerk en kast zijn prachtig afgewerkt.
Is dit het kleinere size 12 formaat ?

Inderdaad, prachtig om een refurbished van te maken zo als mijn IWC

Waarom zou je een prachtig zakhorloge als dit ombouwen naar een polshorloge?

prachtig horloge, mooie kwaliteit en in hele mooie staat, nu nog gaan dragen ook :wink:

Waarom niet?
Zelfs Wiegel draagt geen zakhorloge meer :slight_smile:

Hendrik

Daarom juist :wink: Weer onderscheidend om een zakhorloge te dragen. Daarnaast zonde om een dergelijk stuk vakmanschap te vernaggelen. Ook de waarde is meteen een heel stuk minder.

Vintage1982 Schreef:

Daarom juist :wink: Weer onderscheidend om een
zakhorloge te dragen. Daarnaast zonde om een
dergelijk stuk vakmanschap te vernaggelen. Ook de
waarde is meteen een heel stuk minder.

Kan zijn (wat ik betwijfel) maar de waarde van de rest stijgt evenredig… :slight_smile:

Hendrik

diashock Schreef:

Heel mooi zakhorloge, het uurwerk en kast zijn
prachtig afgewerkt.
Is dit het kleinere size 12 formaat ?

Volgens deze link
http://www.kenrockwell.com/watches/pocket-watch-sizes.htm

Is ie inderdaad size 12 :slight_smile:

En ik ga er natuurlijk geen polshorloge van maken, vind ik zonde van de kast. Als ik een keer eens ergens tegenaan knal met mijn pols kan ik gelijk naar een andere balans as op zoek als ik pech heb.
Alhoewel een longines chronograaf uurwerk in een polshorloge kast wel erg leuk is :slight_smile: