Vandaag arriveerde mijn nieuwe Dugena Chrono. Ik durf wel ‘nieuw’ te zeggen, want ik heb het idee dat het horloge nog nooit gedragen is. Allereerst zat 'ie in een mooi en ongehavend Dugena doosje met een prijssticker van 199 DM aan de onderkant (tu).
En bij nadere beschouwing lijkt het horloge als nieuw. Mijn eerste gedachte was dat het net zo’n ‘showhorloge’ is geweest als mijn Sinn 103: alleen dragen bij een trouwerij en daarna nooit meer. Dit idee wordt versterkt door het feit dat er een leren bandje aan zat dat helemaal verpulverd was. Dus even een andere gepakt. Niet dus: de lugafstand is 21mm. Dat wordt nog zoeken. Voorlopig aan een aangepaste band gedaan.
Als je de foto’s ziet, zie je dat de lumen van de minutenwijzer niet helemaal intact is. Het splintertje lumen zweeft achter het glas en zie je van tijd tot tijd voorbij komen. Maar een keertje naar Jan U. rijden en hem vragen er iets aan te doen. Kan hij meteen ook naar het uurwerk kijken. Vooralsnog loopt het horloge als een trein, maar ik ben bang dat het allemaal wel verdroogd zal zijn! Kan hij ook kijken of het een Valjoux 7736 of een 72 is. Ik kan de kast wrs. niet zonder beschadigen open krijgen, dus daar blijf ik van af.
Toevallig draag ik vandaag een vintage Dugenamatic DayDate met prachtige zilveren, in verticaal baksteenmotief geëmbosseerde, wijzerplaat. Achterop staat een lang serienummer en los eronder ‘89’. Toen ik hem via MP kocht liep het niet, maar na een servicebeurtje loopt hij zuiver. Blijver!