Ik ben dit horloge een tijdje geleden tijdens een opruiming van een kennis tegen het lijf gelopen (zie bijgevoegde foto’s).
Ik weet alleen dat het een Dugena Festa is met een mechanisch handopwind uurwerk (17 jewels). Diameter van de klok is 33mm en de secondewijzer is rood. Band lijkt me verder niet origineel. Kan geen serienummer op de kast vinden en kom dit model niet tegen op internet.
Weet iemand het productiejaar van dit horloge? Is de wijzerplaat patina of heeft het horloge mogelijk waterschade opgelopen? En kan iemand een inschatting maken van de waarde? Ben namelijk van plan dit horloge binnenkort te verkopen, want het krijgt te weinig draagtijd.
Zelf redelijk nieuw op het forum, dus hoor graag jullie expertise! Hoop dat iemand mij meer info kan verstrekken.
Aan de foto’s en het design te zien is het een model van ergens uit de jaren '60.
De wijzerplaat ziet er voor de (geschatte) leeftijd op de foto nog wel netjes uit.
Als je meer over het horloge wil weten is het handig om de achterkant open te (laten) maken, zodat vastgesteld kan worden welk type uurwerk er in zit. Als je het horloge wil gaan dragen en er is niets bekend over de onderhoudsgeschiedenis , is het verstandig om een horlogemaker (geen juwelier, die stuurt het alleen maar door) te zoeken die het horloge een servicebeurt kan geven. Hou er rekening mee dat dit wel eens meer kan gaan kosten dan de waarde van het horloge zelf.
Er zijn in die periode erg veel van dit soort horloges gemaakt, de Dugena Festa kun je nog vrij makkelijk vinden in het Verzamel / Vintage circuit. De waarde schat ik, afgaande op de foto’s. momenteel op ergens tussen de €30,-- en de €60,–
Het horloge loopt vooralsnog goed met een afwijking van ongeveer ±8 s/dag. Gezien de waarde denk ik inderdaad niet dat het de moeite waard is om een servicebeurt uit te laten voeren.