Dugena horloge van overgrootopa

Vandaag kwam mijn vader met dit Dugena Incabloc horloge op de proppen. Het is een handopwinder.

Horloge is door mijn moeders opa gekocht in Duitsland. Ik kan er op het www weinig over terugvinden.

Wie kan mij hier wat meer over vertellen?

7 likes

1 like

Dugena was een Duits merk dat van zowel Duitse als Zwitserse uurwerken gebruik maakte. Hier wat leesvoer:

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?13&ranfft&&2uswk&Dugena_000

2 likes

Trek hem eventjes open, dan weten de experts hier al gauw veel meer! :smiley:

1 like

Ik heb nog nooit een horloge opengemaakt…is het verstandig dit zelf te proberen?

1 like

Prop maken van ducttape en achterdeksel linksom open draaien.

4 likes

Kan op zich wel, is mijn ervaring. Zorg dat je in een schone omgeving bent. Het zal wel een schroefdeksel zijn, aan de inkepinkjes te zien. Zou je een gereedschapje of een frictiebal voor moeten hebben. Of een jongleerballetje ofzo.

Edit: of inderdaad

edit2: maar mijn ervaring is ook dat als hij te vast zit om met een balletje open te maken (prop ducttape heb ik nog nooit geprobeerd), er wel een gereedschapje aan te pas moet komen.

1 like

Leuke tip, dank.

1 like

Bedankt voor de info alvast. Ik zal aankomend weekend voorzichtig een poging wagen om hem open te maken. Mocht het niet gemakkelijk gaan dan ga ik komende week even langs de juwelier, die wil hem vast wel even open maken voor mij.

1 like

Pas wel op - heb (vooral hier op het forum) genoeg rampverhalen gelezen over juweliers die krassen maken op achterdeksels. Het zijn (meestal) geen horlogemakers.

Zou 'm zo even voor je openen, maar woon niet in je buurt. :slight_smile:

1 like

Het is een schroefdeksel. Gebruik zo n rubberbal dan krijg je geen krassen.
Ben je in de omgeving van Amsterdam, kom langs dan open ik het horloge voor je.

Ik weet niet precies wat voor info je zoekt maar mocht je de waarde willen weten, het is niet veel waard.

Ik zou hem lekker dicht laten en dragen. Of je moet echt dolgraag willen weten wat voor uurwerk er in zit.

De waarde maakt me niks uit. Ik wil graag wat historie weten, hoe oud hij kan zijn, of hij te servicen/onderhouden is.

Het is emotionele waarde voor mij en ik zou het leuk vinden om hem in de toekomst zelf eens te kunnen dragen.

Jij zegt dus eigenlijk: kijken wat de afwijking is en wanneer nog ok dan niks aan doen en koesteren.

Zelfde als het Ylus zakhorloge. Mocht het eenvoudig te servicen zijn dan kan ik er een mooi stuk van maken. Anders gaat hij een kistje in om af en toe naar te kijken.

De meningen verschillen daar over.

Maar ik zou hem gewoon dicht laten en dragen ja.

Mocht ie wel afwijken of in de toekomst gaan afwijken. kan je hem laten servicen.

Niks mis met even een blik werpen op het uurwerk toch?

1 like

Als je hem niet openmaakt kun je ook niet per ongeluk iets slopen aan de binnenkant. Daar zit ook wel wat in. Als je echt graag meer over het uurwerk wilt weten moet je wel even kijken. Daarin zit de crux denk ik.

Klopt, als je hem zelf even opendraait is het makkelijk.

Als je er speciaal voor naar een juwelier of horlogemaker moet, is het maar de vraag wat je er verder mee opschiet.
Als ie nog goed loopt, zie ik geen reden om hem open te maken. Of zoals ik al zei, je moet dolgraag willen weten wat voor uurwerk er in zit.

Zeker als je zo’n louche baas treft.

Nou meneer, ben toch blij dat u even gekomen bent, ja, net op tijd, ik zie het al, nieuwe rubbertjes, nieuwe olie, en het contactslot vervangen, anders had ie over twee weken zeker stilgestaan meneer, ja, net op tijd.

Haha ja precies.

Maar ik denk dat Ekstralars wel verder gaat met horloge-hobby’en. Hij heeft z’n profiel hier al mooi gemaakt, een leuke voorsteldraad met foto’s gemaakt, babbelt mee. Dan verwacht ik dat hij niet naar de juwelier hoeft om z’n dekseltje te laten bekrassen. Uiteindelijk zal hij zelf wel in horloges willen kijken, dus waarom niet nu beginnen? Met beleid het dekseltje eraf draaien op een schoon plekje, paar fotootjes schieten, even genieten van die balans die heen en weer zwiept, en het dekseltje er weer op draaien. Zolang hij er niet in spuugt, hijgt, er een schroevendraaier in ramt of er stof in laat dwarrelen kan er eigenlijk weinig verkeerd gaan toch? En dan met die fotootjes hier weer een mooi verhaaltje bouwen en hopelijk erachter komen wat er nou precies aan z’n pols tikt. Is toch een charmant deel van de hobby zou ik zeggen.

Maar als je er weinig om geeft dat te weten, dan kun je hem beter dicht laten. Want dan weet je zéker dat je niets stukmaakt. En dat mag ook, dat maakt je horlogehobby niet minder waar dan die van een ander.

Sorry als ik onterecht dingen voor je invul Ekstralars. :wink:

2 likes