Dugena Watertrip

Goedemiddag,
Wie kent het volgende horloge en kan mij daar iets meer over vertellen?
Dugena Watertrip (Olympia München1972)

Alvast bedankt!

Wat ik op internet heb kunnen vinden is dat het horloge jaren lang vanaf de jaren 60 gemaakt is en samen met de Nivada Depthomatic één van de eerste mechanische horloges was met een dieptemeter. Rond het glas zit een kanaal dat, als je onder water gaat, volloopt en zodoende door druk de diepte aangeeft. Ik vind het een raar verhaal. Maar wel interessant. Heb je een foto?

Als het idd zo’n model is met zo’n “dieptemeter” rond het glas, dan is het handig te weten dat je dus nooit het glas kan vervangen; de “dieptemeter” maakt deel uit van het glas en deze glaasjes kun je (voorzover mij bekend) echt nergens meer kopen!
Als het glas nog erg goed is, maakt dat het horloge natuurlijk behoorlijk zeldzaam.
Groet,

Hier is een foto van een Dugena watertrip. Ik weet niet of het precies dezelfde is

Ik heb eens ooit een Orient gehad met zo’n dieptemeter en heb me toen verdiept in de werking ervan.

Rondom het glas zit een heel dun buisje met een opening nabij de kroon, dat is te zien in de foto. Het andere uiteinde van het buisje is dicht.
Wanneer je nu onder water gaat, loopt er water dat gaatje in, de lucht in het buisje word samengeperst. Hoe dieper je gaat, des te verder komt het water in dat buisje.
Onder dat buisje ligt een gekleurde ring die door het binnenstromende water “helderder” van kleur wordt en zo kun je dus de diepte aflezen.

Kom je naar boven, perst de gecomprimeerde lucht het water weer naar buiten. ERg simpel, en redelijk accuraat.
Ik heb een eens ooit een oude test van deze horloges gelezen, aangezien mijn Orient daar ook bij zat.
Ik heb de Orient verkocht (td)
Een glaasje kun je inderdaad vergeten voor zo’n horloge.

Lucien, weet je ook nog welk merk er als beste uitkwam in die test ?
en is deze Dugena defect bij de 55 minuten markering ?en is dat de reden dat je 'm verkocht hebt ,of kwam dit model als slechtse uit de test? :slight_smile:

groet, andré