Is dat geen Stone fish?
Hoewel duiker, ben ik geen super marine biologist, maar in het kort. Stonefish is een familie binnen de Scorpionfish. De Stonefish komt in Caribbean nagenoeg niet voor. Wat een Stonefish genoemd wordt lokaal in Caribbean, is ‘officieel’ een Scorpionfish.
Van deze ben ik wel vrij zeker dat het een Scorpionfish is gezien locatie en uiterlijk. Mn door ogen die meer op de schedel zitten dan erin zoals bij Stonefish.
Toen ik begon met duiken dook ik met de Seiko 7s26 - die ik nog heb - en heb een paar ‘lazy’ duiken gemaakt op de Canarische eilanden met de Certina Diver (standaard zwarte model), maar het gros van mijn 100’en duiken met Suunto Stinger gemaakt.
Nog met mijn vroegere SKX173 gedoken. Just for fun. Helaas geen foto’s van.
Was ook mijn vaste duiktraining horloge.
Plaatje voor de sfeer.
Leuk om te lezen dat er hier best wel veel duikers zijn en dat de meeste van jullie horloges ook dragen tijdens het duiken. Ik zal bij mijn volgende duik mijn horloge ook omhouden .
Zonder dieptemeter en tabel heeft het weinig zin een horloge mee te nemen.
Behalve dan om je gedoken tijd af te lezen.
Met je horloge registreer je je duiktijd door de bezel op 0 te zetten op de minutenwijzer op het moment dat je onderwater gaat.
Je dieptemeter registreert je maximale duikdiepte en op de tabelkaart lees je de nultijd voor deze diepte.
Je hebt je horloge op de maximumdiepte weer nodig, ditmaal om te zien hoelang je hier verblijft.
Overschrijd je de nultijd dan zijn er decompressiestops noodzakelijk waar je opnieuw je horloge en de dieptemeter en de tabel voor nodig hebt.
Zo heb ik dit in de jaren '80 ook geleerd. Daarna kwam de duikcomputer, een Suunto, in combinatie met mijn Citizen.
Ja, ik doe af en toe, links en rechts tijdens vakanties een paar duikjes en draag mijn seikotje dan puur voor de sfeer! Ook een keer per ongeluk een niet-duik horloge omgehad en deze heeft de 25 meter diepte wel overleeft!
Wat mij betreft is de zee om naar te kijken, ik hoef er niet op of in.
Desalniettemin draag ik graag een duikhorloge.
Ik heb nog nooit een luxe duikhorloge gedragen tijdens het duiken.
Ik heb een vakantie horloge en dat is een Suunto D4 en wordt gebruikt als backup tijdens duiken.
Standaard gebruik ik een Schearwater Perdix.
Nog nooit een luxe horloge mee op vakantie genomen. Bang voor diefstal of verlies.
Ondertussen toch zo’n 750 duiken.
En dan heb jij nog de mooiste apparatuur om waterdichtheid te testen .
Ik heb geen verstand van duiken, maar kan me inbeelden dat moderne duik’horloges’ je meer info kunnen geven.
Juiste tools op de juiste plaats hé, ook onder water!
Die kans vind ik groter in Nederland tijdens een stedentrip in de randstad.
Maar fair enough. Een duik horloge gebruiken bij het duiken, is tegenwoordig vergelijkbaar met een wegenkaart gebruiken ipv Google maps.
Het kan zeker, maar je hebt die wegenkaart meer voor nostalgische redenen en een vals gevoel dat die als backup kan dienen.
De kans dat je die wegenkaart daadwerkelijk gaat gebruiken op je roadtrip naar Italië is verwaarloosbaar, al is het maar omdat je bij het uitvallen van je gps, totaal geen idee hebt waar je nu eigenlijk gestopt bent . Dit geld lijkt mij ook voor het falen van een duikcomputer en het bepalen van je huidige diepte.
Je nichtje zonder horloge? Daar moet je wel verandering in brengen.