Duiker opgedoken

In een andere topic gaf ik een paar weken geleden aan op zoek te zijn naar een duiker.
En dan een duiker met europese roots. Géén japanner of chinees.
Ik dacht aan Steinhart Ocean-1, Marcello C Nettuno 3, Robert Poseidon, Gevril.
Zelfs aan een “Nolex” heb ik even gedacht.
Verder bedacht ik wat later dat het dan ook nog een duiker met zo’n 20 atm. onderwatervermogen moet zijn en dat het al helemaal mooi was het als er een datum- èn een dagaanduiding op zit. En liefst een automaat.
Ik heb er een paar gezien en ofwel ik vond ze niet mooi, ofwel ze waren simpelweg te duur om mee de plomp in te gaan.
En toen dook ineens dit oudje op die een en ander wel in zich had.

Duiker, 20 atm., datum, maar ja, wel weer zo’n dikke 30 jaar oud, schat ik, met een bol plastic glaasje.
En een dagaanduiding voluit en ……… in het Italiaans: “Domenica” in plaats van “Sun” (leuk voor op vakantie!!).
In een dolle bui een bod gedaan en tegen verwachting in had ik ‘m nog ook. Eigenlijk niet helemaal de bedoeling, maar ach…

Op de achterkant is een duikend mannetje afgebeeld, inclusief zuurstoftanks en zelfs een visje. Leuk!!
En vandaag is ze dan gekomen. Helemaal met UPS uit Italië, van onder de rook van de Vesuvius.
Om hier verder haar oude dag te slijten.

Het is een “Tressa”. Althans: dat staat op de wijzerplaat.
Tressa was een merk dat bestond van 25.04.1966 tot 04.03.1987.Het faillissement werd uitgesproken op 09.12.1986.
Tressa was gevestigd in Biel/Bienne in de Rue de la Gare op nummer14. Mogelijk was Tressa gelieerd aan Rado, maar veel heb ik daar niet over kunnen vinden.

Het uurwerk in de duiker is van Felsa, cal 4009: 25-steens automaat, incabloc, 18000A/h.
Felsa, opgericht in 1918, was sinds 1928 aan EAS gelieerd en had een fabriek in Grenchen die in 1969 door ETA werd overgenomen.

Dit alles zo lezende denk ik dat het klokje inderdaad uit de jaren zestig/zeventig stamt. Wellicht weet iemand daar meer van?

Hoe goed of slecht ze loopt weet ik nog niet, moet ik nog testen. Ze is een beetje vuil en heeft in de loop der jaren wat rimpels gekregen en de bezel draait als een dolle alle kanten op. En open moet ‘ie ook nog.
Maar hier alvast een paar plaatjes:

En nu kan ik dus wéér op zoek, want met deze oude dame zie ik me eerlijk gezegd niet de plomp in gaan.
Misschien toch maar ergens een goedkoop kwartsduikertje zien te vinden. Of gewoon op de vakantiebestemming straks in december eens rondkijken.
Alhoewel dat ook wel weer zo z’n risico’s heeft, daar in Turkije……:slight_smile:

Mooie originele duiker zeg, streepindexen ipv rondjes. En die dagaanduiding is ook leuk gedaan. Wat is eigenlijk de maat (gezien zijn leeftijd)?

En voor het echte duik/zwemwerk is een Seiko SKX023 niet wat voor je?

Specs:
Case:38mm (is er ook in 40 en 42mm variant; zelfde klok alleen dan groter)
Thickness 10mm
Lug width 20mm
Weight approx 122 grams

Jaap-Wim Schreef:

Mooie originele duiker zeg, streepindexen ipv
rondjes. En die dagaanduiding is ook leuk gedaan.
Wat is eigenlijk de maat (gezien zijn leeftijd)?

Ik meet 38 mm van links naar rechts, zonder de kroon.

grootmokum Schreef:

Jaap-Wim Schreef:


Mooie originele duiker zeg, streepindexen ipv
rondjes. En die dagaanduiding is ook leuk
gedaan.
Wat is eigenlijk de maat (gezien zijn
leeftijd)?

Ik meet 38 mm van links naar rechts, zonder de
kroon.

Das een mooie maat. Zeker gezien de leeftijd denk ik. Van harte in elk geval en geniet er van! (tu)

Gave klok (tu). Het zou inderdaad zonde zijn om met deze te gaan duiken. Koop er een mooie seiko naast, om echt te zwemmen, en draag deze op 't droge.

Groeten,

Martin

Prachtig hoor(tu). Ik ga hoe langer hoe meer een zwak voor de oudere horloges krijgen. Zeker als ik dit weer zie:)

Pracht ding, op haar ? oude dag heeft ze wel een droge tijd verdiend !!

Prachtig horloge zeg !
Ik hou helemaal niet van die pompeuze hedendaagse duikers, met hun dikke bezels en wijzers als roeispanen.
Maar dit is dus wel een model dat mij aanspreekt.
Erg veel plezier met deze aanwinst.

rombo

Ja, zeg, wat een ontzettend leuk horloge! Mooi!! (tu)

Zeker een coole! Ben deze volgens mij ook tegen gekomen in mijn zoektochtje maar zoek een niet zwarte. Via eBay toch?

Veel plezier ermee en niet té mooi maken.

Mooie klok ! (tu)

Mooie vintage duiker. Voor het echte werk zou ik persoonlijk een SKX007 van Seiko nemen. Dat is een echte duikklok die alles aankan. Ik heb hem onlangs verkocht. Toch een beetje spijt van. :smiley:

Een leuk horloge en door de aparte datum ook best zeldzaam. Ook leuk dat je nog wat extra info bent gaan zoeken, dat geeft je topic en je horloge meerwaarde!

Mooi zijn die oude duikers (tu)
Ik heb zelf een Le Gran ook zo`n oude.
Goed verhaal er bij ook.

Heb je dat achterdeksel er al af gehaald?

Deze type duikers uit de oude tijd moeten op hun wijzerplaat ook de dieptegang hebben staan in jou geval 666 feet.

Vette klok en bedankt voor het verhaal (tu)

Peter-2006 vroeg: Heb je dat achterdeksel er al af gehaald?<<

Ja, en dit zit er in.
Merkteken van Felsa en het getal 4009.
Zo te zien mag ze wel eens voor een makeover! Vuil, vies en gehavend en de pakkingsring ontbreekt.
Maar ze tikt wel vrolijk voort hoor!! Al is het klokje wel een beetje traag: 3 minuten per dag àchter (met de try-and-errormethode is dat inmiddels teruggebracht tot 45 seconden, dus nog een paar pogingen te gaan :slight_smile: ).
En de rotor loopt niet echt soepel, maar handopwinden blijkt ook te lukken.

Wat zou dat pijltje op de rotor betekenen?? Weet iemand dat??

Okee!

Ik kreeg een beetje het gevoel dat het uurwerkje en de kast niet bijelkaar hoorden.Staat er op de binnenkant van de deksel nog iets?

Volgens mij is dat pijltje een verwijzing naar dat palletje/schroefje.

idd, dat pijtje wijst naar het palletje wat je dus die kant op moet drukken om de rotor te demonteren.

De positie van het kompas en de “piton-houder” (weet niet hoe het officieel heet, maar ik bedoel dat armpje waar het tonnetje van de spiraal in vastzit) ziet er heel erg vreemd uit, lijkt wel of het 90 graden verdraaid zit!

Mooi Horloge trouwens! (tu)

Groet,
Paul