Duikerkroon gelijk aan kraanleertje?

Ik heb voornamelijk duikhorloge’ s, nou vraag ik mij het volgende af:
Hoe strak draaien jullie de kroon aan?
Bij mijn – voornamelijk Seiko - duikers geeft de kroon het gevoel van vast is vast, zeg maar als een keramische kraan.
Maar bij andere duikers - voornamelijk met Eta uurwerken - heb ik het gevoel van het ouderwetse kraanleertje.
Je draait hem vast maar kan dan nog iets verder, dat doe ik dus niet ik draai hem wel helemaal aan, maar dan “los” ik hem toch iets.
Om het rubber niet “dood” te drukken, is dit onzin of zit er wel degelijk verschil in de diverse constructies?

Begrijp precies wat je bedoelt.
Mijn Citizen/Seiko ervaringen ziin precies zo, een harde aanslag bij het aandraaien zeg maar.
Bij de Zwitserse duikers heb ik altijd een " wibblediwobble" gevoel.

Het lijkt op Japanse (auto) koppelingen vs Europese.

Elf.

Bij de meeste kronen is “vaster” draaien niet gelijk aan een betere afdichting.
Als je bijv de Seiko’s 6309’s en 300m Tuna’s neemt is de klemming van de pakking op de tube gelijk bij zowel losse kroon als ingedraaide kroon.
Dit is bij de meeste merken zo.

bij de Seiko Tuna 600 en 1000m modellen gaat het principe van “vaster” draaien = meer druk op de pakking wel op.
De pakking ligt tussen 2 ringen die naar elkaar toe bewegen wanneer je de kroon vastschroeft, deze “groeit” daardoor in diameter. Dit is niet oneindig en wanneer de kroonpakking beschadigt is helpt flink vastknallen niet.

(Op de foto een tube constructie van een vintage Seiko 600m Tuna. De pakking komt onder de ring welke tegen de springring aanligt.

Ik draai de kronen “net aan”, ze lopen niet los, maar heb ook geen problemen om ze los te krijgen. Moet je een beetje gevoel voor ontwikkelen.

[URL=http://smg.photobucket.com/user/coupe0_9/media/NOSSeikoCase015.jpg.html][/URL]

Het hele verhaal van de Vintage Tuna:
http://www.thewatchsite.com/21-japanese-watch-discussion-forum/30869-mario-d-s-tuna-repair-long-post-pics.html

2 likes

Bedankt voor jullie reacties!
De Seiko’ s zijn - zoals gezegd - de gemakkelijkste en werken inderdaad zoals de keramische kraan.
Het is mij echter nog niet duidelijk of ik bij de Eta’ s vast moet draaien of vastdraaien en iets lossen om de rubbers te ontzien.
Voor mijn gevoel doe ik - voor de zekerheid - het laatste. :wink:
Ga ik er het water mee in dan draai ik de kroon - ook bij de Eta’ s - wel tijdelijk vast tot de aanslag.

Ik zie mogelijkheden voor een hele nieuwe markt! Momentsleutels voor duiker kroontjes :wink:

Ik doe precies hetzelfde met mijn ETA horloges. :slight_smile: