Duikhorloge in de praktijk

MartinB Schreef:

Jongens, een beetje vertrouwen :slight_smile:

Je kunt er prima mee zwemmen hoor, en duiken zal
hij ook best overleven, als je niet té diep gaat.
Er zijn diverse mensen die een Alpha hebben laten
testen tot 10 ATM, en als alle ringen en rubbers
er ook daadwerkelijk ingezet waren, houden ze het
prima vol.

Ze zetten er alleen 3 ATM op, zodat de QC een stuk
simpeler kan.

Ter demo net even in het water gegooid. Ik heb er
ook wel mee gezwommen.

http://i376.photobucket.com/albums/oo208/martin_ns
pm/alpha_milsub_water3.jpg

http://i376.photobucket.com/albums/oo208/martin_ns
pm/alpha_milsub_water1.jpg

Had alleen het bandje er even af moeten halen,
duurt weer uren voordat hij weer droog is…

Groeten,

Martin

bedankt voor de demonstratie (tu) …

Virtueel is de mijne diep gezonken:D:

Wil best eens voor je proberen hoor, stuur maar een PB. Je krijgt het daarna per kerende post weer retour.

hans cp

In principe neem ik alles mee de diepte in als het maar 20atm is en daarnaast geen lederen band heeft (zoals Panerai ed.)

Dingen kunnen er immers toch tegen… daarna goed het zoute water afspoelen en klaar.

Heb weleens een paar foto’s voorbij zien komen waarbij iemand het kroontje niet goed dicht had… tja, das natuurlijk niet handig.

hcptdg Schreef:

Wil best eens voor je proberen hoor, stuur maar
een PB. Je krijgt het daarna per kerende post weer
retour.

hans cp

PB Verstuurd :slight_smile:

PB retour

Mijn diepste duik is 35 meter geweest. (Nemo 33)
Daar heb ik mijn Sea-Dweller naartoe meegenomen en om te kijken of ze het doen in plaats van onze normale Citizen Promaster Hyper Aqualand hebben mijn vriendin en ik onze Swatch Fun Scuba meegenomen. Beiden waren echter stuk.

Grappig! Ik heb twee weken gelden ook in NEMO naar 35 m gedoken met de Citizen Promaster en de Sea Dweller.

Beide deden het nog :slight_smile:

hans

Als je zonder duikt gaat er ook niets stuk.:smiley:

@ lone rider… dan ga je zelf misschien wel stuk :wink:

wonderlijk dat een sea dweller niet tot 35 meter zou kunnen… kroon open gestaan of zo?

Nee, de Dweller deed het nog en lachte me bij wijze van spreken uit dat ik niet dieper durfde.
Onze beide FUN scuba’s waren kapot. Duikfuncties deden het niet.
Voortaan weer leker de Hyper Aqualand.

bluetooth Schreef:

@ lone rider… dan ga je zelf misschien wel stuk
:wink:

wonderlijk dat een sea dweller niet tot 35 meter
zou kunnen… kroon open gestaan of zo?

de goede lezer leest dat beide Swatchen stuk waren, de seadweller en de citizen hebben het overleefd. dit is als ik een "goede"lezer ben :slight_smile:

Hoi Bluetooth, en medeforummers,

Na een hoop ervaring (2000+ duiken over de hele wereld) kan ik zeggen dat de beste keuze een zgn 200 meter versie is, waarbij het merk niet zoveel uitmaakt. Onder water moet een horloge robuust zijn, goed afleesbaar, en goed te bedienen (evt met handschoenen), dus een flink stevig horloge heeft de voorkeur. Ook de band moet lang genoeg zijn, als ie over je pak heen moet.

Wat de 200 meter, (oftewel 21 bar) betreft, dat moet je zien als een indicatie van de waterdichtheid (extra degelijk afgedicht), en niet als max diepte. Met normale omgevingslucht (21% zuurstof) is het overigens onmogelijk dieper dan iets meer dan 60 meter te duiken, vanwege toxische effecten door partiele zuurstofdruk.
Voor extreme dieptes zijn oliegevulde horloges (bijv de U’s van Sin) goed geschikt (maar zoals gezegd, nogal zinloos).

Waar vroeger een horloge van levensbelang was (nultijden checkte je met een tabel of “wiel” icm je horloge) is het tegenwoordig zo dat iedereen met een duikcomputer duikt, die al deze functies (en nog veel meer) overneemt. Voor mijn huidige duiken gebruik ik al een tijd een geweldige Suunto D9, luchtgeintegreerd per draadloze zender.

Dus, na dit lange verhaal, voor het duiken is een computer het beste (vanaf 150 euro), zodat je je mooie duikklok niet beschadigt :+

@ Don Martino,
Vóór je aan de toxische zuurstof grens raakt (met lucht) heb je al lang last van de toxische stikstof grens…Die bedoel je denk ik ook :wink:
ik heb mijn horloge puur als gadget mee onder water, Natuurlijk is het zo dat je met twee computers er samen altijd wel uitkomt. Maar ik vind het toch leuk om met horloge te duiken, soort van nostalgie of zo.

bluetooth Schreef:

@ lone rider… dan ga je zelf misschien wel stuk
:wink:

wonderlijk dat een sea dweller niet tot 35 meter
zou kunnen… kroon open gestaan of zo?

Zelfs als de kroon niet dichtgschroefd en het horloge zijn servicebeurten op tijd heeft gehad hoeft dit geen probleem op te leveren.Dit vanwegen de dubbele rubber pakkingen / afdichtringen.

hans

Goed verhaal! Ik help me met de:

en de Citizen Aqualand.

hans

vandaag nog gedoken… 3 graden… maar mooie zon en sneeuw als je boven kwam :slight_smile:

@ hcptdg Ijsduik?

Hoi Bluetooth,

Naast de min of meer absolute 60 metergrens voor zuurstoftoxiciteit, is er ook nog het fenomeen stikstofnarcose (ik neem aan dat je dit bedoelt);

Stikstofnarcose komt voor op dieptes groter dan 30 meter, maar óf, en wanneer het optreedt hangt van veel factoren af (conditie duiker, vermoeidheid, gewicht, etc). Verder is de mate waarin ook niet constant, en varieert van “ietwat licht in het hoofd” tot levensgevaarlijke situaties als bewustszijnsverlies, zelfoverschatting, of zelfs het idee dat je water zou kunnen ademen (met dodelijke afloop).

In mijn reactie over de maximale diepte voor een duikhorloge (want dat interesseert alle niet-duikers het meest), heb ik vooral de zuurstofgrens aangegeven, omdat die voor iedereen bij 60 meter ligt.

ja, is duidelijk verhaal…dank je.

leve de trimix :wink:

bluetooth Schreef:

@ hcptdg Ijsduik?

Daar ben ik qua brevet nog niet aan toe, maar een sneeuwduik hebben we afgelopen zondag wel gemaakt (Bosmolenplas, Panheel)

hans