Zondag stond ie nog te lonken op Ebay: een naamloze chrono met Chinees 7750 werkje… een “staal” dat nooit in produktie werd genomen…
Nu heb ik al wat chinese 7750’s onder handen genomen en weet dus dat er grote onderlinge kwaliteitsverschillen bestaan.
De goedkope standaard werkjes die je dikwijls op ebay ziet zijn veelal onvoldoende of niet correct gesmeerd, maar ook de afwerking, gebruikte materialen en zuiverheid laten soms te wensen over… .
Ook het tikgetal is niet onbelangrijk: die met 21600 (de oudere versies) zou ik persoonlijk niet aanbevelen. De betere hebben een tikgetal van 28800/u en zijn voorzien van een gewone, directe, regelsleutel voor de spiraal (dus niet de indirecte regeling die je op de huidige Zwitserse 7750 reeks aantreft en die bij de Chinese versie nogal “wankel” werkt, om het vriendelijk uit te drukken…;))
Deze kwam echter van Roland Kemmner.
Ik heb al een aantal horloges en werkjes van hem. Hij gebruikt altijd de betere kwaliteit en zijn werkjes worden nagekeken, gesmeerd en afgeregeld voor verkoop, dus kon ik met een gerust hart bieden…
En vandaag is ie aangekomen: 42 mm anoniem chrono-geweld voor een klein prijsje (de originele band werd onmiddellijk gewisseld, wegens niet mijn smaak):
@ lone ryder: Was zo’n flieger-band met vijzen erin.
Op zich niet slecht, maar de onderzijde van de band was groter dan de hoornbreedte, dus dat gaat al snel “flodderen” :D.
@ Houthakker: Het is uiteraard geen “weegschaal” :D, maar een meet-toestel voor de gangwaarden van mechanische horloges.
In dit geval zie je twee metingen: de dagelijkse gang-afwijking (uitgedrukt in + of - seconden voor- of naloop per dag én de symmetrie (de mate waarin de balans + spiraal juist gepositioneerd staan t.o.v. het anker, uitgedrukt in mS.
Bij een 100 procent perfect lopend horloge zie je een perfect horizontale lijn in alle posities (wijzerplaat omhoog, omlaag, kroon onder, boven en vertikale stand) en blijft ook de symmetrie-afwijking minimaal (0 mS) in alle posities… Maar da’s een hééél grote uitzondering…
Een andere meting die je hier niet ziet is de amplitude van de balans…
Als je hier meer over wil weten, kijk dan eens op de site van Witschi (de bekendste fabrikant van zulke toestellen).
Ze hebben een interessante trainings-pdf file (voor hun toestellen uiteraard, maar met goeie voorbeelden en hoe die te interpreteren) :