Dumont

Lees net even terug. De warmtegeleiding van brons vind ik zeer prettig en voor mij werkt het gewist juist bij extra nauwkeurigheid. Die combo, voelt alsof die pincet een beetje een verlengstuk van je hand wordt… (lekker vaag). Te licht en ik heb het gevoel wat minder controle te hebben, maar ook dat went.

Gewoon een poosje gebruiken denk ik. Een nieuwe pincet is sowieso wennen

2 likes

Ik vind titanium juist echt een verlengstuk van mijn vingers. To each their own! :peace_symbol:

2 likes

Dat gaat ook prima met een defecte oliegever :+1:

1 like

Wat gebruik je voor het bijpunten? Arkansas stone?

Nikkel is zachter dan messing, waardoor je minder snel krassen op het uurwerk maakt.
Ik heb ook een 12NI, maar die gebruik ik nooit omdat ik m tè zacht vind. Ben continue de punten terug in model aan het buigen

Ik wil nog wel eens brons proberen, wat hierboven al eerder is benoemd

1 like

Gebruik al jaren de bronzen pincet van Boley [ artikel 513286 ]. Beter / slijtvaster dan messing.

Daarnaast heb ik de stalen #4 van Dumont veel in de hand, geschikt voor fijn werk en ten opzichte van anti magnetische, houdt deze beter zijn vorm. De veerkracht in de punt is beter. Alleen deze kopen als je zuur vrije vingers hebt!

In totaal heb ik meer dan 20 pincetten in de werkbank liggen, aantal zijn speciaal geslepen voor een klus die vaker voorkomt.

3 likes

Ik gebruik overwegend nummers 3,4 en 5 van staal. 3 en 4 zijn Dumont, de 5 is Tanic en ben ik ook erg tevreden over.

Heb ook nog een Bergeon met kunststof tips. Die gebruik ik voor wijzers, om beschadiging te voorkomen:

Dit is bij mij echt een issue :joy: ik moet echt altijd vingercondooms gebruiken, want alles wat ik aan raak zal bezwijken. Daarom pak ik ook wel is vaker gewoon van die action handschoentjes.

1 like

Vandaar de blauwe handschoenen bij het uitdraaien van de Omega tonkloof, begrijp het nu.

Heb zelf gelukkig geen zuur transplantatie vocht en zelfs de stalen pincet verkleurd niet.

Werk meestal met 3 vingercondooms aan de linkerhand en rechts niks. Dan heb je meer gevoel bij het schroeven.

Een modehype op Instagram en YouTube zijn tegenwoordig de zwarte handschoenen.

Een horlogemaker is toch geen automonteur? Wil juist zien dat de vingertoppen schoon zijn zodat je niet iets per ongeluk vervuilt.

2 likes

Ja ik heb te vaak veel werk gehad om gereedschap fatsoenlijk in orde te krijgen nadat ik er weer aangezeten had. :smiling_face_with_tear:

Ja als ik niet aan men draaibanken of ponsen van de triebniet hoef te komen vind ik dat ook het makkelijkste.

Oh is me nog niet opgevallen, zie wel vaak zwarte vingercondooms. Maar ik heb een felle kleur gekozen omdat ze anders overal te lang blijven slingeren als ik ze niet opruim :joy:

2 likes

Ik zou beginnen met een goedkope messing #3 pincet. Je kunt korrel 400 en 800 schuurpapier gebruiken om de tip mooi strak te houden. Korrel 400 om de binnenkant van de 2 bekken meer grip te geven door er 1 of 2x loodrecht de pincet overheen te trekken. Bovenstaande oplossing kost bijna niets en gaat je een gevoel geven hoe je je pincet het liefs hebt en kunt onderhouden. Volgende stap is een duurder exemplaar van bv brons. Is veel harder vergeleken met messing en gaat jaren mee. Onderhoud blijft uiteraard wel nodig. Een goede symmetrische en scherpe punt zijn een pre om kleine onderdelen vast te kunnen pakken, zelf werk ik meestal met een bronze #3.

Succes!

1 like