Bonjourno. Het moment is daar gekomen. Ik ben mijn goedkope Action pincetten helemaal zat. Nu wil ik twee Dumonts aanschaffen. Een normale en een kromme.
Nu heb ik 2 vragen.
Welke nummers raden jullie aan?
Welke serie kan ik het beste aanschaffen? Per nummer heb je ook veel verschillende soorten. Zie foto
Je hebt voor het fijne werk sowieso een no. 3 nodig. Ik gebruik ook vaak een soortgelijke titanium pincet van CousinsUK; maar daar zijn de tips minder puntig van. Wel makkelijk zelf bij te punten, dat dan weer wel. Maar als het echt precies moet pak ik de Dumont. Heb ook een no. 2 van Dumont. Kromme pincetten gebruik ik niet, heb wel 2 stuks no. 6 Dumonts. Daar heb je er altijd 2 van nodig, als je aan spiralen werkt.
Titanium hadden ze bij Dumont in 2007 nog niet. Sowieso alles anti-magnetisch, maar dat is tegenwoordig ook de norm in staal. Die no. 6 hebben ze denk ik ook niet in titanium. De punten zouden dan te snel slijten. Dat titanium zo veel zachter is, heeft dan wel weer voordelen bij het hanteren van krasgevoelige delen als bruggen en kloven.
Ik gebruik wel kromme pincetten, maar enkel om balansveren te plooien. Ik gebruik geen pincetten van Dumont. Ooit eens een tip gekregen om pincetten te gebruiken die ze ook in de beauy industrie gebruiken……… bevallen me goed. Maar goed, ik ben dan ook maar een hobbymatige “prutser”
Misschien ook ooit eens een Dumont proberen.
Ik heb onlangs ook een bronze pincet gekocht. Overtuigd van alle voordelen hiermee aan de slag gegaan. Wat mij tegenvalt is het gewicht. Vind het ontzettend wennen te werken met zo’n relatieve zware verentang in vergelijking met titanium of rvs. Ben benieuwd hoe jij dit ervaart.
Alles went . Wat ik gebruik vond ik niet direct heel zwaar, stond wel te ver dicht. Keertje flink open trekken was voldoende.
In het begin moest ik er niet veel van hebben toen ik met staal begonnen was, nu moeten (bijna) alle tools waar ik mee werk messing of brons zijn. Zelfs de aambeeldjes die ik gebruik zijn van messing. Toen ik met heel dat horlogeprul begon had ik niet verwacht dat ik zon liefde zou ontwikkelen voor messing en brons .
Slijpen van de ‘spiraaltangen’ (sommige worden boos als je het een pincet noemt ) doe ik met een arkansas steen, want als je echt wat grover gebruikt kun je elke keer nieuwe kopen. Ik heb hem nu dik een jaar in gebruik en wil eigenlijk wel een nieuwe bestellen omdat hij te veel geslepen is en ik al in het dikkere deel zit.
Ik gebruik nu 2,5 jaar Aliexpress pincetten, vind ik de fijnste. De Vetus 27SA bijvoorbeeld, heeft een sterke veerkracht en is redelijk slijtvast. Na een paar keer herslijpen kan je hem ook gebruiken voor wat grover werk.
Als je Dumont wilt zou ik een 2 en een 5 nemen.
De 2 voor veertjes loshalen etc en de 5 voor de schroefjes en het fijnere werk
Kromme pincet gebruik ik nooit trouwens, alleen deze “haakse” voor spiraalwerk:
het merk Lindstrom met name de TL 51S-SA zou ook een overweging kunnen zijn ik gebruik hem al jaren bijna elke dag en ben nog steeds met de eerste aankoop bezig
Voor mijn horloge hobby werkzaamheden werd mijj aangeraden om pincetten van nikkel te gebruiken. Heb een Dumont 12NI gekocht en gebruik die sindsdien. Werkt fijn.
Wat zijn de voor/nadelen van een nikkel pincet eigenlijk?
Bijna altijd een 3; vaak dus die titanium van Cousins (tips hebben wat fine-tuning nodig vaak; maar als je handig genoeg bent en het inzicht er voor hebt is het niet moeilijk. Ik zit nu aan mijn tweede), maar bij echt kleine schroeven en bij het in/uitschuiven van Incabloc-veertjes heb je wel echt die superscherpe Dumont-tips nodig.
Ik zweer zelf bij brons voor de meest gebruikte pincet. Een kromme gebruik ik nooit.
Wel even de punt en spanning bijstellen. Dan is die echt geweldig.
Naast bovenstaande, gebruik ik het vaakst een 00 en 5. Vergelijkbaar met onderstaande, maar dan pincetten uit oude voorraad van toolboeren die niet meer bestaan.