Dure LeCoultre en Cie?

Het moet mij van het hart, dat dit niet een eenvoudige site is om mee te werken. Zal aan mij liggen…Echter de deskundige- en mooie antwoorden, trekken mij toch over de streep met een klein op hoop van zegentje… Daar gaat ie: Ik kocht onlangs een zakhorloge. 18k Goud, alle deksels. Hour / quarter repeater en stopwatch functie. 100 gram. Half hunter. Bij nadere inspectie trof ik de naam LeCoultre en Cie aan op het uurwerk, onder een slagwerkhamer…Ik zal proberen een fotootje te plaatsen. Is dit een belangrijke mooie vondst. Is hier meer over te vertellen dan wat ik ervan weet? (weinig)

19 likes

Ik kan je helaas niet verder helpen, maar ik vind hem erg fraai! Prachtig die wijzers op dit klokje

@koen is een absolute zakhorloge expert. Ik weet niet of hij het prettig vind om getagd te worden, zo niet dat doe ik het uiteraard niet nog eens.

@wbcoupe weet ook van zakhorloges maar geen idee of hij van lecoultre weet.

@vinwat weet wel veel van JLC, misschien ook hiervan…

1 like

Jaeger kwam er volgens mij in 1937 bij…

Fraai zakhorloge :ok_hand::ok_hand:

LeCoultre maakte volgens mij ook wel uurwerken voor andere horlogefabrikanten. Het feit dat er LeCoultre op het uurwerk staat wil denk ik niet persé zeggen dat het hele horloge door LeCoultre is gemaakt en geleverd. Maar ik ben niet genoeg kenner van dit merk om hier iets met zekerheid over te zeggen.

2 likes

Ik las dat voor 250 Euro, Jaeger LeCoultre het doopceel gaat lichten…en dit bekroont met een certificaat?

2 likes

Je had een Longines moeten kopen, die doen dat (nog steeds!) gratis. :wink:

Omega ook, tot een jaar of 12 terug… …toen ging John Diethelm met pensioen.

Wel een cool ding hoor, soort chronographe a rattrapante - maar zonder minuten-index…?

5 likes

Het is wat het is Peter…

De LeCoultre uurwerk fabriek leverde in die periode ebauches aan iedereen die dat wilde, in dit geval is er geen personalisatie van een merk of juwelier aangebracht.

2 likes

Hij is nog steeds actief bij de vereniging van vrienden van het Omega museum.
En heeft nog een goed geheugen.

2 likes

Is dat zoiets van: een Tudor is geen Rolex, maar lift wel op de naam mee…?

Nee het is meer als een Lancia Thema waar een Ferrari blok in ligt. Het is geen Ferrari, maar het deelt er wel techniek mee.

6 likes

Toeval of niet, maar op het einde van de secondewijzer staat JL (logo), mooi zakhorloge I.i.g.!

Allereerst, wat een prachtig zakhorloge heb je gekocht. Erg bijzonder.
Ik hoop dat iemand je hier van de juiste informatie kan voorzien maar ik heb een vraag over je intro.

Je spreekt van een

Ik dacht altijd dat een hunter zakhorloge hetzelfde was als een savonnette, m.a.w. de kroon op 3.
Wat is dan een half hunter?

Ik zie veel medailles, meestal van plaatsen en met tijdstip dat de maker een concour won. Dan zou je toch de naam van de maker verwachten.

1 like

Precies dat! :innocent:

Kun je nagaan…had ik nog niet eens gezien…

1 like

Beste Ab. Met ruitje heet half hunter en de savonette (zeepdoosje) zonder ruitje is een (full) hunter. Zonder deksel voor de wijzerplaat is “open face” . Dat is wat ik ervan weet en ik weet niet wie dit heeft bedacht…Dank voor het compliment en ik hoop op (meer) deskundig advies…

Zou je verwachten maar is hier niet het geval…Ik zoek het antwoord…

In dit geval denk ik dat de fabrikant enkel het uitzicht nabootst van een prestige merk. Doen geloven dat ze medailles hadden, terwijl het niet het geval was.

1 like