Dure Prijsopgaaf ?

Beste HF ers,

Onlangs heb ik mijn vintage Certina handopwinder uit 1972 en de Beaume en Mercier handopwinder van mijn vrouw weggebracht naar juwelier Punte in Arnhem.
Beiden liepen niet meer en de vraag was : wat kost het om ze weer in goede staat te brengen.
Een vrijblijvende prijsopgaaf dus. Ik wist wel dat me dat geld zou kosten als ik niet tot reparatie overging maar heb nooit naar het exacte bedrag geïnformeerd.
Ik was misschien naïef omdat ik er net een Longines conquest VHP had gekocht.De prijsopgaaf voor de Certina bedroeg € 200,- en voor de Beame en Mercier zelfs € 250,-(wat gelijk is aan de aanschafwaarde destijds nog in guldens)
We besloten niet tot reparatie over te gaan en moesten voor het onderzoek € 60,- aftikken.
Vervolgens hebben we de horloges bij een andere juwelier aangeboden, en die gaat de Certina nu maken voor € 30,- en de Beaume en Mercier is kosteloos nagekeken en loopt weer prima.

Wat vinden jullie? Ik vond die zestig euro buitensporig voor het openen van twee klokjes, maar is dat wel reëel? Wat is jullie idee?

Groeten,
Henk

Die 60 euro was dat vooraf mede gedeeld?

Flinke bak geld idd.

1 like

Meeste juweliers zijn niet meer dan doorgeefluik voor horlogemakers. Ik vind de genoemde bedragen voor een service niet gek

4 likes

Ik vind het persoonlijk veel en nogal overdreven; zeker in de wetenschap dat je er een horloge hebt gekocht!

En ja ze staan in hun recht en jij hebt het niet gevraagd vooraf maar desondanks vindt ik het gevoelsmatig gewoon teveel! :face_with_raised_eyebrow:

2 likes

Die zestig euro is geen kostendekkend iets, voor twee horloges heb je hooguit een kwartier nodig om een prijsprognose te maken. Die zestig euro is de stok achter de deur om je zover te krijgen dat je toch akkoord gaat met de opgeklopte prijsopgaaf.

Dit is wederom een mooi voorbeeld dat je nooit bij een juwelier (zonder uurwerkmaker) naar binnen moet lopen als er buiten de garantie iets met je horloge aan de hand is.

De Certina laten maken voor 30 euro? Dat kan nooit uit, als je kwaliteitswerk geleverd wilt krijgen. Dan vervangt-ie hooguit de opwindveer, en doet verder helemaal niets aan de rest van het uurwerk.

3 likes

Beetje olie en afstellen max

“Beetje olie” - ja, het ankerrad iets bijsmeren, over de opgedroogde olie heen. Dan loopt-ie wel weer hoor, een tijdje…

Dan vervangt-ie hooguit de opwindveer, en doet verder helemaal niets aan de rest van het uurwerk

Klopt, hij vervangt de veer.

You get what you pay for dus

5 likes

Niet echt de aangewezen manier om je horloge weer kerngezond de wereld in te sturen, maar inderdaad - you get what you pay for… De rest van het uurwerk staat vrijwel zeker droog inmiddels.

1 like

Zou jij een full servicebeurt adviseren?
En wat vind je van die prijsopgaaf?

Je moet niet kijken naar wat het horloge destijds gekost heeft. Een Datejust was begin jaren '70 ook 400 gulden. Nu rond de 3000 euro (dat horloge van 400 gulden dus!).

Voor enkele tientjes krijg je knoeiwerk. Ligt helemaal aan wie ze gaat doen voor die 200 en 250 euro; maar dat zijn wel prijzen waarvoor goed werk geleverd KAN worden. :slight_smile:

1 like

Ja daar heb je wel een punt dat je niet naar de aanschafprijs moet kijken.

1 like

Maar ik heb er zelf geen verstand van en weet dus ook niet wie er goed werk levert.
Ken jij een vakman in de buurt van Ede?

Kijk even in het donkerblauwe balkje van het drop-down menu, links op de startpagina. Ik sta er ook bij, maar ben druk (doe dit part-time naast full-time job), dus er zit vast wel iemand tussen die meer in je buurt zit. Of je moet wat langer geduld willen hebben. :wink:

Oke thnx.
Ik kom er in een pb op terug

Hoop dat er niet echt Beaume en Mercier op de wijzerplaat staat.

2 likes

30 euro onderzoekskosten per horloge lijkt me niet buitensporig hoog.

Altijd de prijs vragen van te voren natuurlijk.

1 like

Hoop dat er niet echt Beaume en Mercier op de wijzerplaat staat.

Hoe bedoel je?