Zelfs de pakking van een duiker met een WR van 500 of 1000m en grudlichkeitovski zal een eindige levensduur hebben. Ook al kan het soms lang duren, ooit wordt de WR weer nul. Daar doelde ik op.
Het komt wel eens voor dat moderne horloges (meestal dressy horloges) geen enkele vermelding van WR rating hebben. Die is eigenlijk nooit meer ‘nul’, overal zit wel een pakkingkje in, maar is dan doorgaans effectief 30m.
Ook staat er wel eens “Water resistant” maar dan zonder diepte rating. Dan mag je uitgaan van 30m. Ik heb er zelf een Seiko zonder rating. Kwam met een druktestje tot voorbij 30m overigens.
Allemaal beter niet mee zwemmen nee.
Aangezien we hier allemaal verschrikkelijk voorzichtig zijn met onze horloges, doe ik ook mee met een serieus halfzachte poging (uiteraard met een korrel zout, het regent vandaag en had geen zin om naar buiten te gaan) om mijn horloge onder water te krijgen. De condens is omdat ik niet oplette en het water warmer was dan het glas, alles aan de buitenkant dus.
Welke interval is dan aan te raden om de pakkingen te vervangen voor duikers die goed veel gebruikt worden? Zwemmen en andere wateractiviteiten inbegrepen.
Ik denk dat je gewoon de service intervaltijd aan moet houden. 5 jaar ongeveer, dat is bij mijn kwarts tijdens het vervangen van de batterij en dan wordt die meteen weer waterdicht gemaakt. En een automaat/mechanisch is ook zo een 5 jaar.
Vervang je tijdens het vervangen van je batterij ook altijd de pakking van de kroon dan? Bij een automaat/mechanisch horloge gebeurt dit vaak wel tijdens de service lijkt me.
Vorige week in het weekend zat ik met de Halios Seaforth in een zwembad, 2 weken daarvoor was ik er ook mee zwemmen met de kids. Het ding gaf geen krimp!
Met mijn nagelnieuwe SMP bij de 1e duik in de Middellandse Zee was het anders einde oefening (aug. 1996). Men was in de fabriek n rubbertje vergeten te monteren. Het ding had een golfslag aan de binnenkant. Bedenk zelf even wat dat na 3 weken vakantie inwendig was… Onder garantie heb ik een nieuwe gekregen (de band is overgezet op een nieuwe kast, met nieuw uurwerk, nieuwe wijzerplaat etc).