Duur / goedkoop / uiterlijk / innerlijk

Goedenavond,

Ik ben nieuwe op dit forum omdat ik al een tijd met een vraag zit waar ik geen antwoord op kan krijgen (als die er al is).

Naast de trouwring draag ik alleen een horloge als sierraad. Ik bezit op dit moment 3 klokjes ( 2x hugo boss, 1 x tommy hilfiger) en wil dit graag uitbreiden. Niet als hobby, maar een vrouw heeft ook meerdere oorbellen toch :slight_smile:

Ik zie de laatste tijd regelmatig horloges voorbij komen (op internet) die als plakmerken worden gekenmerkt. Adviesprijs van 1000, nu voor 200 euro etc.

Wat ik mij nu afvraag, is wat is er mis met zo een merk? Misschien zijn mijn hugo boss horloges ook een soort plakmerken, ik weet het niet. Ik begrijp dat de echte verzamelaar anders kijkt naar dit alles, maar voor de dagelijkse drager, is het erg?

Gaat een plakmerk korter mee, mindere kwaliteit, betaal je altijd te veel? Stel ik zou voor een plakmerk van bv watch to day 200 betalen, heb ik dan minder klok dan voor bv een boss van 200 bij de juwelier?

Gezien ik een ā€œnormaleā€ drager ben. Zou ik dan kunnen volstaan met alleen " ik vind het mooi en dat is voldoende".

Ik probeer hier geen discussie uit te lokken van wat beter en slechter is, maar wil alleen meer inzicht krijgen zodat ik voor mijzelf beter gemotiveerd kan kiezen voor een klok

Niet over nadenken. Gewoon kopen wat je mooi vind, voor een bedrag wat je er op dat moment voor over hebt. Als je je horloge puur practisch ziet, de andere drie doen toch ook wat ze moeten doen?

Zie bertā€¦

wat is erg? voor iedereen andersā€¦

En het is emotie. Koop lekker wat je mooi vindt. Jij moet gelukkig worden als je op je pols kijkt. Het maakt dus helemaal niets uit wat je koopt. Als jij vindt dat het het geld waard is?

Vandeweek komt mijn collegaā€¦ heeft tax-free een diesel horloge gekocht. Meneer wilde hem heel graag laten zien daar hij denkt dat ik een kenner ben. Hij was zielsgelukkig met die klok. Ik dus ook! :wink:

Niks mis mee. Maar als je jezelf als liefhebber kenmerkt dan valt er in mijn optiek weinig plezier te beleven aan plak- en modemerken.

Dan ga je toch voor de techniek van een horloge, voor de kwaliteit van afwerkingā€¦

Toch?

zou er niet te veel waarde aan hechten. Gevoel is veel minder met een mode horloge. Is maar een korte tijd mooi. Dat is met een ander merk waar een model jaren verkocht word maar wel steeds vernieuwd word. Denk aan een submariner. Navitimer etc. Toch een vernieuwing naar jarenoud model.

Dan mijn volgende vraag. Is een modemerk (neem aan dat we het dan hebben over Armani, Boss, Hilfiger, Diesel etc) een plakmerk?

Ik begrijp wat TheWolf bedoeld, maar ik heb rolexen gezien die ik nog niet in mijn grafkist om wil hebben.

Ben het eens met Bert1. Maar laat ik het proberen toe te lichten: je noemt Boss en Hilfiger. Als kledingmerken heel erg mooi: ontwerp, snit (Boss) vernieuwende kleuren (Boss) en draagcomfort. Daarnaast draag je ze wrs. ook omdat je er mee gezien wilt worden - de merken staan er immers op.

Als horlogemerken pakken deze merken het anders aan: niet erg origineel en inderdaad gep(l)akt. Merken als Dunhill, Bulgari kome er wel mee weg omdat ze hun eigen modellen zijn gaan ontwerpen en verfijnen.

Dan de prijzen: ā€˜van 1000 nu 200ā€™. Tja, dat is toch vaak een fantasieprijs. Ze werpen een bedrag van 1000 in de lucht om er een exclusief tintje aan te geven en om je te lokken om toch 200 euro uit te geven voor iets dat het eigenlijk niet is. Marketingmensen zullen hier vast een term voor weten.

Als je 200 euro uit wilt geven voor een draagbaar horloge, zou ik toch in de Seiko- of Citizen-hoek gaan kijken: originele ontwerpen en kleurgebruik, uurwerk dat ā€˜in houseā€™ ontworpen is en waarvan je ook weet dat de kwaliteit buiten kijf staat. (Zie je de overeenkomsten met bijv. Boss!?)

Kijk eens op http://www.monsterwatches.nl/index.php/home voor interessante Seikoā€™s!

Menno

AGTon Schreef:

Dan mijn volgende vraag. Is een modemerk (neem aan
dat we het dan hebben over Armani, Boss, Hilfiger,
Diesel etc) een plakmerk?

Ik begrijp wat TheWolf bedoeld, maar ik heb
rolexen gezien die ik nog niet in mijn grafkist om
wil hebben.

Is het belangrijk om te weten hoe wij het noemen?

Koop je de klok voor jezelf of voor ons?

als het jou een goed gevoel geeft moet je het doen, hij ligt op jou nachtkastje en jij moet hem elke ochtend weer om doen! (ik heb dit gevoel bij verschillende horlogesā€¦ ik voel me een heertje met mijn g-schock van minder dan 100,- eur )vandaag om, heerlijk!) maar ook met mn Breitling die 15x zoveel kostā€¦ lekker belangrijk toch?)

Op zich weinig mis met plakmerken. Ik noem ze ook wel modemerken. Punt is m.i. dat je een hoog risico loopt met het horloge van vorig jaar te lopen. Met andere woorden, deze merken spelen snel in op de mode, maar modellen zijn ook zo weer uit.

Aan de andere kant heb je de merken met een tijdloos, langzaam wijzigend design. Daarmee loop je veel minder het risico dat je met een ontwerp van vorig jaar rondloopt.

Tussen die twee uitersten heb je alle denkbare varianten. Er zijn ook zeker grote merken die volgens mij hun collecties te snel wijzigen.

Waarom ik het vraag is het volgende.

Of ik een plakmerk koop, of een boss (blijf het ff bij boss houden) zou bij mij gaan afhangen van de kwaliteit, naast het uiterlijk.

Als ik 2 klokjes zie die ik mooi vind, en een is een boss en de ander een plakmerk, dan zou ik eerder voor de boss gaan als ik weet dat die beter is kwalitatief, ik draag heb immers regelmatig en dan krijgt de klok genoeg te verduren.

Blijven we bij je voorbeeldā€¦

Boss heeft niet als ā€œcore businessā€ klokjes makenā€¦ als er dus iets mis mee is, ben je meer afhankelijk van een dealer dan vanuit de leverancier.

Zo kwen ik iemand die kocht bv een golfset bij de aldiā€¦ als je terugkomt met een gebroken stok is het service apparaat niet ingericht om jou te helpenā€¦ Brood, melk en eieren, dat is hun dingā€¦

Kijk maar wat je doet. Je kan een topklokje kopen die het heel lang volhoud. Geen probleem, dan ben je lang gelukkig. Heb je het maandag morgen klokje door de verkeerde chinees in elkaar gezet, dan heb je misschien pech. kan je met de mode mee en een nieuwe kopen!

wijsheid gewenst!

Wat mij betreft is Boss ook een plakmerk.

Maar, wat bedoel je met kwaliteit? En wat bedoel je met ā€˜genoeg te verdurenā€™?

Bedankt voor jullie reacties. Het heeft mij weer wat meer inzicht gegeven in de wereld van de wat goedkopere horloges.

Een ding blijft voor mij echter altijd doorslaggevend. Hoe ligt hij op de pols. Zou daardoor nooit zo snel wat over internet bestellen omdat ik altijd eerst even wil passen.

bedankt

Plakmerken proberen vaak luxer te zijn dan ze zijn. Hetzelfde klokje met een andere wijzerplaat kan een heel ander prijskaartje hebben. Of het erg is? Het is geen nepperd. En dan vind ik of je zelf het klokje het geld waard vind. De verkoopprijs vind ik reƫler dan de (vaak opgepompte) adviesprijzen. Vaak ligt wel de nadruk op het uiterlijk dan de kwaliteit.

Hallo en welkom AGTon,

Het zijn jouw centen, dus jij bepaalt.

MAAR:

Ik kan me voorstellen dat mensen zich aangetrokken voelen tot het extravagante uiterlijk van de Germasian horloges van watchtoeday. De kwaliteit van dergelijke horloges kƔn tegenvallen, bij een defect is het soms niet tot moeilijk mogelijk om onderdelen te vinden. Vaak wordt dan het gehele uurwerk vervangen.

Persoonlijk ben ik dan meer een voorstander van de modemerken, met vaak Japanse Miyota uurwerkjes en soms Zwitserse.

Er zijn ook goedkopere merken met echte Zwitserse uurwerken, die tot in lengte van dagen door iedere horlogemaker hersteld en onderhouden kunnen worden:

http://www.uhr.info/

http://www.rotor-uhren.com/

Succes.

Het is zeker waar dat het iets is waar jij plezier van beleeft!:smiley:

Waar je wel op moet letten is dat de ā€œadviesprijsā€ die ze laten zien, NOOIT klopt! Horloges van 2000,- worden niet verkocht voor 200,-. Dit is alleen om mensen te lokken voor impuls aankopen met de beperkte tijd. Als je even op internet zoekt vind je vaak hetzelfde merk voor hetzelfde of zelfs minder geld!

Dat gezegd hebbende over de prijs is de kwaliteit ook niet altijd top, ik was zelf ook een keer verleid om een klassiek mechanisch horloge te kopen op watch2day >X, maar dat was 100x niets imhoā€¦