Duur horloge loopt + 4 minuten pd

Best een schande, zo’n afwijking na die herstellingen…

Ze zouden dit bij de Consumentenbond breed moeten oppakken, ik denk aan een producttest voor 10k + horloges :joy: ben benieuwd wat daar als ‘beste koop’ uit zou komen.

1 like

Wat een eikel. Magnetisering is inderdaad de meest voorkomende oorzaak van zeer snel lopende mechanische horloges.

Zowel Stekelig als de Boorder hadden dit met vijf minuten googlen kunnen weten, en ze hadden voor 2,50 een demagnetiseer dingetje van AliExpress kunnen ritselen. Een paar tientjes van Amazon.de of conrad als ze het vlotter willen hebben.

Dat hadden ze kunnen testen.

Een jaar na dato is het simpelweg een garantiegeval, geen Dead on Arrival, en dus heeft de klant wat mij betreft geen recht op een nieuw horloge. S&C hebben meermaals nagekeken of er iets met het horloge was, en de klant geïnformeerd over een mogelijke oorzaak.

Het is waarschijnlijk dat er een bron van magnetisme in de levenssfeer van de klant is, en bij het nieuwe horloge zal hetzelfde fenomeen maar zomaar weer op kunnen treden. Die omruil is symboolpolitiek die niets doet aan de daadwerkelijke oorzaak van het euvel.

Van mij had stekelig dat antwoord gekregen. Sterker nog, Stekelig had dit zelf ook zo kunnen beoordelen, maar blijkbaar is degene die deze klacht heeft behandeld niet ter zake kundig.

Als voormalig support technicus vind ik de technical buyback of de “omruil om de gemoederen te bedaren” de meest irritante manier om van een support geval af te komen.

Dat weet ik niet. Ik verwachtte van mijn Speedmaster dat een horloge van destijds 2000 Euro (de goede oude tijd) tegen een stootje zou kunnen.

Voortschrijdend inzicht leert mij dat mensen geen horloges van 18.000 ballen bouwen om “het meest accurate, robuuste en levensbestendige horloge ooit” te produceren. Een Sinn van 1500 ballen is in dat opzicht zeker “beter” dan de gemiddelde JLC of AP van 18.000.

1 like

Nieuwe generatie Omega’s zijn 15.000 Gauss bestendig. Zo’n Milgauss is dus achterhaald.

1 like

Je hebt gelijk. De uurwerken worden geplaatst voor het Superlative Chronometer predikaat met bijbehorende test. Ze gaan eerst kastloos voor de COSC.

1 like

Wat mij meer verbaast is dat iemand die een horloge van 18000 euro kan kopen lid is van de Consumentenbond :-):joy:

2 likes

Bizar eigenlijk:

Uurwerk prepareren voor COSC buiten kast.
Uurwerk komt terug met certificaat.
Uurwerk opnieuw reguleren voor nieuwe, eigen, test. Daarmee alles voor COSC ongedaan maken, ditmaal in de kast…

Vervolgens verkopen aan de klant, met mededeling
"Superlative chronometer". Ik jank.

Maar goed, ik “snap” Rolex dan ook niet (en ben allergisch voor Koolaid).

Ik wijs graag nog op deze link:

Daar kun je de volgende interessante quote vinden:
“We don’t use COSC to tell us how good our movements are … We test them ourselves. All we want is the chronometer certification. It is for marketing.”, aldus Rolex…

Dus alleen om meer te verkopen…

Treurige zaak zeg. Zo had ik het nooit bekeken.

1 like

Nee…verkeerde aanname.

Ik geloof niet dat AP, PP, Lange, Gronefeld, JLC en andere merken die in die prijsklasse opereren COSC hanteren…

Als ik de man Google kom ik op een staalvlechtersbedrijf uit Alkmaar…staal…waar staal is magnetisme…

Voor de rest is het bericht maar 1 kant van de zaak…wellicht ingegeven door iemand die geen blad voor de mond heeft en hoog van de toren blaast. Wellicht heeft S&C hem keurig een oorzaak uitgelegd…eiste hij een nieuw horloge en ging S&C daar niet op in…klant boos en zoekt de media…

Als jij een deuk in je nieuwe Porsche rijd geeft je dealer je ook geen nieuwe…maar kan het wel voor je herstellen en je uitleggen dat betonnen paaltje ook voor een Porsche niet geschikt zijn…kan je boos worden…maar dat verandert niks aan de oorzaak…

2 likes

Haha geweldig dit! :male_detective:

Ik denk dat S&C echt wel zijn best heeft gedaan om het de klant uit te leggen. Waar ze de fout mee ingaan is dat ze, na druk van de Consumentenbond, de beste man een nieuw horloge aanbieden. Ze hadden gewoon voet bij stuk moeten houden. Misschien nog 1 keer in reparatie (demagnetiseren) en dan duidelijk uitleggen waarom hij zijn horloge niet meer moet dragen bij het staalvlechten. :wink:

Nu staan ze zwak want het stukje laat bij de meesten een slechte gevoel achter en is anti-reclame.

Bovenstaande er natuurlijk van uitgaande dat het magnetisme was want ergens ander hier op HF wordt uitgelegd dat het horloge dan geen paar minuten per dag te snel loopt maar meer richting 1 uur of meer.

Je gaat er dan aan voorbij dat er een groot verschil is tussen precisie en nauwkeurigheid. Om het simpel te zeggen, om een standaard ETA over een week tijd even veel te laten afwijken als een top grade is niet zo tijdrovend als om hem even weinig spreiding als gevolg van positionele variatie en temperatuurverschillen te laten maken. En tijdrovend is duur.
Precisie en nauwkeurgheid worden leuk in beeld gebracht bij de schietsport:

Terug naar uurwerken: het gemiddelde op nul krijgen is niet zo duur als spreiding reduceren. COSC (of de eisen die Rolex cq GS aan hun producten stellen) stelt eisen aan spreiding. Ik zeg duur ipv arbeidsintensief, omdat het ook te maken heeft met de nauwkeurigheid waarmee componenten worden gemaakt.

2 likes

Had ie beter een Milgauss kunnen kopen had ie nergens last van gehad en was ie de helft goedkoper uit geweest…

1 like

COSC, magnetisme of wat dan ook, als een horloge niet doet wat het moet doen, en 3 reparaties niet helpen heeft die man, staalvlechter of niet, gewoon recht op een ander horloge, ongeacht de prijs!
Slechte beurt van Slaap en Limoen
En dat er eerst media aan te pas moet komen is helemaal om te braken.
Wij kunnen meteen naar Mr. Brakke in zo n geval :sunglasses:

1 like

Niet met je eens. Als je een Ferrari koopt en klaagt dat ie slecht loopt omdat je motor en koeling keer op keer sloopt op stoepjes en drempels die je volgas neemt, dan is het toch echt jouw probleem!

Je moet iets gebruiken op een wijze die in overeenstemming is met het doel waarvoor het is gemaakt. Met een Ferrari laagvliegen over drempels is dat niet en een horloge bij zwaar werk c.q. magnetische storingsbronnen dragen is dat evenmin.

Zeker mechanische uurwerken hebben zeer kleine en gevoelige onderdelen, die niet zijn gemaakt op dergelijk gebruik/misbruik. Uiteindelijk is en blijft het natuurkunde en bepaalde materialen sneuvelen onder verkeerde omstandigheden.

1 like

Ik probeerde de discussie nog een beetje beperkt te houden :joy: Dat lukt zo niet.

Uiteraard is met speciale onderdelen en cherry picking van heel goed op elkaar aangepaste onderdelen veel gemakkelijker een bepaald resultaat te bereiken dan met onderdelen die aan de verkeerde kant van de toleranties zitten. Wil je daarmee alsnog hetzelfde resultaat benaderen, dan moet je investeren in afstelling, dus in een goede persoon om hem af te stellen…

Wie beweerd dat die man een horloge om heeft tijdens het staalvlechten? Denk dat hij eerder baas is van tig staalvlechters :sunglasses:

2 likes

Gelet op de prijscategorie lijkt dat me heel aannemelijk :wink:

Een discussie op basis van aannames, :cry:

If you assume, you make an ass out of u and me

1 like

Het gepresenteerde artikel in kwaliteitscolofon Stekeligheden is nou geen uitputtende wetenschappelijk-feitelijke opsomming he…

Cosc is zoooo twintigste eeuw. Metas, dat moet je hebben! Master Chronometers! Vijftienduizend Gauss kunnen ze hebben :wink:

Metas vs. Cosc