Duurzaam goud

Beste mede-forumleden,

In de sector metallurgie is de laatste jaren het een en ander gaande. Voor de liefhebbers van hoogwaardige, uit edelmetaal gesmede kasten is dit
http://www.thetimetv.com/news-hublot-presents-new-alloys-for-watchmaking-and-jewellery-developed-collaboration-with-epfl.-1636-13
wellicht een interessant nieuwtje: gehard goud! Even niet vragen wat het gaat kosten, natuurlijk…

Met vriendelijke groeten,
Robbert

Precisieman Schreef:

Beste mede-forumleden,

In de sector metallurgie is de laatste jaren het
een en ander gaande. Voor de liefhebbers van
hoogwaardige, uit edelmetaal gesmede kasten is dit
wellicht een interessant nieuwtje: gehard goud!
Even niet vragen wat het gaat kosten,
natuurlijk…

Met vriendelijke groeten,
Robbert

Cool! Bij hard denk ik al gauw aan Rado, maar nu even niet.

Dat is indrdaad een goede uitvinding, en haalt het grootste nadeel van goud weg.
Ik wil inderdaad denkik de prijs niet weten…

Bedankt voor het delen,

Martin

klinkt goed en als ik het zo lees blijft het ook goud.
vraag me wel af blijft het ook de waarde behouden omdat ik niet weet of het hierna weer kan worden omgesmolten etc etc.

Ik denk dat je bij gehard goud eerder moet denken aan geharde lagen op een zachtere ondergrond. Cobalt, koper en zilver zijn meestal de toevoegingen. In de tandheelkunde-sector is men nog steeds bezig om legeringen te verbeteren o.a. door warmtebehandelingen. Goud is niet makkelijk hard te krijgen met interstitiële harding door een ander metaal. Aluminium juist wel…

Beste Willem,

Nee, die bekende methode wordt hier dus niet beschreven; lees de informatie op de gelinkte webpagina (‘dit’ aanklikken) maar eens goed door.

Vriendelijke groeten,
Robbert

Hallo Robbert,

Bedankt voor de aanwijzing. Een luchtige maar krasbestendige boriumcarbide matrix gebruiken is inderdaad een goed idee. Wat ik in de 60-er jaren deed voor het uitbalanceren van contragewichten, was het persen, maar níet sinteren, van wolframcarbidepoeder in staafjes van 1 cm rond. Deze laten volzuigen met gesmolten koper. Koperen glans en zachtheid, maar wel bijna het hoge soortelijke gewicht van Wolfram. Makkelijk in plakjes te zagen en naar behoefte in geboorde gaatjes te duwen en vast te walsen.
Met vriendelijke groet,

Willem