Duurzaamheid kinetic

Beste forumleden,

Ik heb in het verleden heel wat horloges versleten door vochtproblemen - zelfs (niet waterdichte) Seiko’s. Totdat ik 18 jaar geleden in Portugal mijn Tissot kocht. Hieronder een geleend plaatje van het model, alleen is de kast double, de wijzerplaat goudkleurig, en de datum ontbreekt:

Topkwaliteit! eens in de 5 jaar een nieuwe batterij erin, en wat vaker een nieuw leren bandje.
Het horloge is net als een Toyota - doet het altijd, maar…na 18 jaar een beetje saai. Wegdoen - geen denken aan, maar een tweede horloge erbij is wel leuk.
Kienzle automaat gekocht. Beviel niet: Redelijk nauwkeurig, maar bij vlagen een half uur afwijking per dag,waarschijnlijk te wijten aan het feit dat twee uur per dag rijden op een eencylinder dieselmotorfiets teveel vibraties met zich meebrengt. En bovendien: vochtproblemen.

Ik twijfel nu tussen twee modellen: een Seiko monster met een kinetic uurwerk

of -wederom een Tissot- chronograaf:

Beiden zijn tot 200 meter waterdicht, en hoewel de Tissot oerdegelijk is, en saffierglas heeft - lijkt een kinetic mechanisme me zeer interessant.

Nu de vraag: zijn de kinetics inmiddels net zo duurzaam dat ze meer dan 10 jaar mee gaan, zonder dat ze geserviced moeten worden? Wat zijn jullie ervaringen?

Volgens mij is servicen van een kinetic nauwelijks nodig (er zitten 6 jewels in), het kan voorkomen dat de oplaadbare batterij vervangen moet worden. Maar dat kost je de kop niet (€ 20).

Ik heb al 12 jaar een Kinetic. Is twee keer door Seiko een nieuwe condensator in gezet (op hun kosten!!). Nu begint hij steeds langzamer te lopen, tussen de 22ste en 30ste van de maand. Dus ik denk een mankementje aan de datumring.

CDesign Schreef:

Ik heb al 12 jaar een Kinetic. Is twee keer door
Seiko een nieuwe condensator in gezet (op hun
kosten!!). Nu begint hij steeds langzamer te
lopen, tussen de 22ste en 30ste van de maand. Dus
ik denk een mankementje aan de datumring.

…dus dan heb ik door de bank genomen de situatie dat ik ofwel eens per 6 jaar een nieuwe condensator moet laten plaatsen - versus de situatie dat ik eens in de twee jaar (want: er is itt mijn huidige tissot een secondenwijzer aanwezig) een batterij moet laten vervangen in een kwarts uurwerk.

Daarnaast heeft een kwartsuurwerk minder bewegende delen. Conclusie is dus: zolang de condensator/accu in een kinetic niet langer dan 6 jaar meegaat - kan je veel beter een kwartsuurwerk kopen…

erik

Maar ehrr, 1 cilinder DIESEL motorfiets?

Ik heb met een kinetic van Seiko zeer slechte ervaringen. Deze had ik gekocht bij de geboorte van mijn zoon, 9,5 jaar geleden. In totaal is hij in 4 jaar tijd drie keer defect gegaan. De eerste keer heeft de horlogehandelaar nog bemiddeld, de tweede keer moest ik het zelf maar regelen met Seiko Nederland. Toen het horloge na een half jaar wéér stuk was heb ik het weer opgestuurd naar Seiko en hen verteld dat ze het mochten houden, ik had het er helemaal mee gehad. Ik heb nooit meer een reactie van ze gekregen, wat ook iets zegt over de kwaliteit van de service van Seiko. Dit was voor mij de laatste Seiko die ik ooit gekocht heb.

PS: Seiko lijkt Renault wel als het gaat om kwaliteit en service. In elk geval kun je Seiko niet met Toyota vergelijken, al komen ze beiden uit Japan. Mijn Toyota rijdt als immers een zonnetje, met mijn Laguna heb ik heel veel pech gehad (wie niet), net als met m’n kinetic.

De tweede condensator die Seiko geplaatst heeft zou er een zijn van de nieuwe generatie, en dus een langere levensduur hebben. Kan ik nog niks over zeggen want zit er pas 3 jaar in.

En het probleem dat zich nu voor doet heeft te maken met de aandrijving van de wijzers en datumring. En dat zit in elk quartz horloge.

Ik heb in (jawel19)94 een kinetic voor mijn vrouw gekocht.
Ze heeft hem jaren probleemloos gedragen, maar toen ze na een jaar of 7 ging afwisselen met andere horloges stopte het.
Nwe condensator erin gezet door een lokale horlogemaker, en weer een paar jaar goed gewerkt.

Later werd het horloge minder gedragen omdat het optisch minder werd, en het loopt nog wel aleen de reserve is minder.

Ja het is bijna allemaal elektronica wat in een kinetic zit en het is met al die elektrische apparaten het houdt een keer op dus voortaan gewoon een mechanisch horloge kopen…:slight_smile:

Je hebt het over vochtproblemen. Maar wat doe jij met je horloges dat je er vochtproblemen mee krijgt? Als je ermee zwemt of onder de douche gaat staan, dan zou ik niet voor die Tissot-chrono kiezen.

En als die 1-cylinder dieselmotor (?!) van jou zoveel vibraties veroorzaakt, zou ik voor een quartz kiezen. Mij lijkt dus dat je - op welke manier dan ook - concessies zult moeten doen. Een quartz-duiker misschien? Maar ja, als daar een nieuwe batterij in moet en het horloge moet weer waterdicht gemaakt worden, dan ben je ook een bom duiten kwijt…

Niet voor het waterdicht maken, maar voor het testen (en dus aantoonbaar maken) van de waterdichtheid ben je het vele geld kwijt.

Je hebt gelijk, Rob, maar die kosten horen er wél bij als je 't via de AD laat doen.

Mijn advies is gewoon. Koop een automaat, quarts en een kinetic. Wanneer er één stuk is heb je nog altijd keus uit twee om te dragen voor de andere is gerepareerd.

Citizen heeft zgn eco drive. Dmv zon wordt een accucel opgeladen. Dit schijnt op de lange duur betrouwbaarder te zijn dan het kinetic systeem.
Ik heb trouwens een soortgelijke seiko gehad als op jouw afbeelding, alleen een zwarte wijzerplaat. Heb nooit problemen gehad met het kinetic systeem en liep zeer nauwkeurig. (rij ook motor :wink: )

Ik weet het niet zeker, maar ik krijg de indruk dat ik toch wel problemen met de kinetic van Seiko tegenkom op dit forum. Bij Citizen’s eco-drive heb ik dat niet in die mate gelezen. Klopt dat?

Geen idee, Tom, maar volgens mij lopen er hier op dit forum sowieso minder mensen rond met een Citizen Eco-Drive dan met een Seiko Kinetic. Als dat klopt, is jouw vermoeden vanzelf correct.

Allen,

Ik browse verder en verder… een kwarts zonder secondenwijzer en een gewone batterij werkt ongeveer 4 jaar. de kinetic doet het zo’n 6 jaar voordat de problemen met de accu beginnen, en een horloge met een lithiumcel schijnen tot 10 jaar ok te lopen.

Dus de meerwaarde van een kinetic boven een gewone batterijhorloge is beperkt.

Ik doe qua nattigheid niets bijzonders -af en toe kom ik wel eens druipend thuis - maar m’n tissotje met 30 meter waterdichtheid blijft ok. Kienzle niet.

En m’n dieselfiets zonder off-topic te willen gaan is een enfield met een eencylinder 460 cc hatz diesel (jawel, die van de trilplaten). Ondanks de balansas rammelt het toch wel met een frequentie van 50…60 Hz op de snelweg - en dan rammel je wel mee, zodanig zelfs dat de tekst op de amberkleurige matrixborden zwarte balken vertonen.

Dus: ofwel een automaat met de zelfde fijnmechanische robuustheid als een hatz dieselmotor of een kwarts vrees ik.

erik