Duurzaamheid?

Bij mijn speurtocht op internet naar een rubber band voor mijn Omega Aqua Terra op stalen band kom ik ergens info tegen dat de gemiddelde levensduur tussen 18
maand en 2 jaar zou zijn. Kan toch niet met prijskaartjes van 400 plus ?
Heeft iemand ervaring ivm duurzaamheid van dergelijke banden? Ook is alle info
over goedkopere alternatieven welkom .Ik besef dat keuze allicht beperkt zo niet onbestaande zal zijn. Iemand?

1 like

Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Dat klinkt eerder als de levensduur van een leren band bij dagelijks gebruik met enorme zweetpolsen.

Zo’n rubber kwaliteitsband gaat echt wel beduidend langer mee.

Ik zou minder aanstoot nemen van een claim van twee jaar levensduur, dan van een prijskaartje van 400 ballen. Wat een oplichterij is dat altijd zeg.

Jaja, i know… die prijs komt goeddeels door het merkje wat op de band prijkt en dat wil de consument schijnbaar…
Of misschien is dit specifieke rubber ook wel alleen met de hand te delven nabij de spits van de Dufourspitze, alleen te bereiken via een bare voettocht… Dan snap ik het wel.

OT: ik heb rubber en silicone banden van 7 jaar oud die nog prima functioneren. Dat waren wel bandjes van 15,- tot 35,- euro, gemaakt in een Chinese fabriek, van goedkope grondstoffen…
Dat dan weer wel.

2 likes

Ik lees goeie dingen over Zealande, zien er ook goed uit! Verder geen ervaring mee overigens.

1 like

Rubber is een natuurproduct, net als leer. Bij blootstelling aan zonlicht (uv) krijgt rubber op den duur barstjes die na verloop van tijd voor scheuren kunnen zorgen. Ik denk dat Omega zich hier indekt voor het worst case scenario; als je de band elke dag in de volle zon draagt, er mee zwemt etc. klinkt 1,5 tot 2 jaar niet heel gek. Als je de band niet dagelijks draagt en verder in het donker bewaard zal deze veel langer mee gaan.

Ik denk dat als je echt van plan bent de band dagelijks te dragen je beter een synthetisch ‘rubber’ kunt kiezen, als je niet van het gevoel/uiterlijk van siliconen houdt kun je het beste voor FKM gaan, dit lijkt erg op natuurrubber en wordt gebruikt door OEMs als Pannerai, maar ook door bijv. Zealande en sommige andere ‘premium’ bandenmerken.

1 like

Een rubber bandje van mijn Seiko SKX was binnen 4 jaar doorgescheurd bij normaal gebruik. En dan heb je kans dat je horloge op de grond klettert. Dus ik denk dat ze inderdaad van Omega een veilige marge hanteren.

Ook mijn onderliggende vrees bij het topicstarten, onafgezien van de prijskwestie natuurlijk.@flowert zal wel weten wat hij zegt over het onderwerp maar ik realiseerde me pas achteraf dat zelfs bij leer er bijna vanzelfsprekend uitgegaan wordt van een minimale houdbaarheidsdatum en hier swingen de prijzen nog meer de pan uit. Het zal staal blijven denk ik.

Mwoahhh… zal wel meevallen denk ik … m’n rubberen band van de oris aquis zit inmiddels al zo’n 7 jaar zonder (op het oog) slijtage

1 like

De rubberen banden zijn echt oke hoor, in de band zit ook titanium verwerkt.

Heb deze al een jaar of 4. Gaat prima. Origineel Omega.

Zal denk ik ook sterk afhankelijk zijn van hoe je hem gebruikt, veel zeewater, veel zon zullen de levensduur van de band vast een stuk korter laten zijn. Draag je hem 1 of 2 dagen per week naar kantoor zal het allemaal wel meevallen.