Ik heb een beetje op de gok een jaren '60 Duward aquastar “met troebel glas” gekocht.
Nou bleek het “troebele glas” aan de binnenkant met een laagje roest bedekt te zijn. Waarschijnlijk is het horloge ooit vochtig geweest en toen weggelegd.
Bij openmaken bleek het AS1701 uurwerk nog in goede staat te zijn en eigenlijk nog heel goed te lopen! Afgezien van een paar vlekjes heb ik geen roest kunnen vinden.
Het zeer dikke plexiglas (enkele millimeters dik) kon ik met koperpoets nog weer aardig bruikbaar krijgen. De wijzers zijn nog redelijk, de wijzerplaat is verpest door het vocht. ik denk trouwens dat de meeste roest van de draaibare interne duikring kwam. De rand is niet netjes meer. Die ring kreeg ik trouwens niet uit de kast. Ik wou niets forceren. Als ik ooit nog aan een andere wijzerplaat kom dan gaat ie er in natuurlijk, maar voorlopig wil het zo ook wel. Heeft ook wel wat
En de foto’s
Hey die heb ik ook zien staan maar vond het troebele glaasje wel een risico aangezien de plaat dan vaak ook slecht is …goed ingeschat dus maar je hebt er wel weer een aardig horloge van weten te maken hoor.
Mooi gedaan Martijn.
Die binnenring kan er uit langs de voorkant maar eerst dan glas verwijderen.
Dan langs binnenkant drukken .Durven soms wel eens wat te knellen.
Dankje Freddy ik heb het glas losgehad. (was erg moeilijk met zo’n dik glas, gelukkig is mijn “klauw” heel stevig)
Maar met het glas los lijkt de ring nog steeds vast te zitten. Hij draait wél zeer soepel rond. Zit ie dan vastgeklikt? De ring is trouwens van metaal.
Ja is vastgeklikt.Hij ziet er momenteel goed uit, dus best maar laten zitten.
Om het glas te verwijderen geen spanklem of vigor gebruiken. Zo kan men barstjes aan het glas maken aan de zijkant. Uitduwen of persen met de juiste tools.