De meesten weten dat tritium, zoals in die H3 tubes en tritium lume, na een tijdje ophouden met oplichten.
Van Luminova bijvoorbeeld wordt door de makers beweerd dat de cyclus van absorberen en uitstralen onbeperkt herhaald kan worden en het spul niet verouderd. Mijn tritium Citizen bijvoorbeeld heeft het inderdaad zo goed als begeven, maar mijn Rolex met Luminova straalt inderdaad nog vrolijk door. Toch heb ik mijn twijfels over dat (super)Luminova het ‘altijd blijft’ doen. Het absorberen en uitstralen houdt toch ooit eens een keer op na X aantal keren herhalingen? Of het wordt toch steeds minder of korter? Of geldt het onbeperkte op-/ontladen voor een beperkte periode? Of mis ik iets?
Is er echter al iemand met ‘uitstervende/uitgestorven’ Luminova, Lumibrite of andere grote/bekende Lume merk/fabrikant?
Bij mij is er nog niks uitgestorven, op luminova gebied. Heb wel gehoord dat het weliswaar erg lang mee gaat, maar op den duur toch ook wel minder wordt.
Luminova schijnt ook slecht tegen vocht te kunnen en daar minder van te worden. Het klokje vaak openen zou zo bijvoorbeeld slecht zijn voor de luminova (behalve als het is om het water er uit te laten lopen natuurlijk… ;))
Ik heb een 40-jaar oude Seiko en de lume daarop is nog steeds superhelder. Ik weet niet hoelang het blijft werken 's avonds want ik val meestal snel in slaap.
Weet niet wat voor soort er op de wijzers zit, komt uit Japan dus een flauwe grap over straling is snel gemaakt.
Laatste wat ik erover gelezen had, was dat Tritium een halflife cycle heeft van 12 jaar (dacht ik).
Dus na 12 jaar is het nog maar 50% zo sterk, na 24 jaar 25%, na 36 jaar 12.5%, etc etc…
Over Luminova (welke variant dan ook) kan ik weinig zinnigs zeggen omdat het sterk afhangt van de samenstelling.
De halfwaardetijd van Tritium heeft niet perse een liniear verband te hebben met de “lichtsterkte”.
Het betekend dat na 12,32 jaar nog de helft van de oorspronkelijke hoeveelheid over is.
Het lichteffect wordt veroorzaakt door de fosforiserende laag aan de binnenzijde van de buisjes, die lichten op door het uiteen vallen van Tritium.
Twee keer zo weinig deeltjes betekent niet perse twee keer zo weinig licht.
Ons oog neemt licht intensiteiten logaritmisch waar.
Dit wil zeggen dat een verdubbeling van de intensiteit niet waargenomen wordt als dubbel zoveel licht.
Praktisch is de hoeveelheid waargenomen licht bij Tritium na ongeveer 25 jaar gehalveerd.
Uitdoven van een nieuw Tritium horloge maken wij niet meer mee.
Practisch daalt bij radiumgedoteerde lume de lichtopbrengst vrij snel doordat het oplichtende bestanddeel wordt gebombardeerd door alfa-deeltjes van het radioactieve radium. Het lume-aandeel wordt daardoor omgezet in een niet-fluoriserende substantie. Hoewel de lume ‘dood’ is blijft het radium gewoon doorstralen. Deze verliest na 25 jaar maar een fractie van zijn radioactiviteit. Check dit zelf maar eens met een goedkope geigerteller. De ‘zachte’ betadeeltjes beschadigen het lume niet. Tritium straalt geen alfadeeltjes uit zodat het lume-poeder zijn lichtgevendheid blijft houden.
Mijn oudste lume klok is mijn Tag Heuer 4000. Wanneer ik hem oplaad met een uv lampje brand hij een tijdje fel maar sterft wel sneller weg dan een recente seiko of citizen met superluminova. Het is een T Swiss made. Dat betekent dacht ik dat er een bepaalde hoeveelheid tritium in zit. Ik schat hem op zo een 20 jaar oud.
@ Dreski:
Ik dacht eigenlijk altijd dat Tritium niet werkt door het ‘op te laden’ onder een lamp, maar dat het continu licht uitstraalt. Als ik jouw verhaal zo lees dan lijkt het alsof het bij jou toch opgeladen moet worden?
Bij mijn BALL horloge haalde het in ieder geval niks uit om hem onder een lamp te houden. Hij bleef altijd zwak maar duidelijk oplichten.
Is er soms een verschil tussen Tritium los op de indexen of Tritium in buisjes?
Tissot-horloges blonken nooit uit in hun luminiserend gedrag. De huidige superlumens zijn zeker tien keer sterker geworden. Allemaal gedragen ze zich min of meer naar de ‘Regel Van Zeven’: 7 Minuten na de eerste belichting met daglicht is de intensiteit een factor 10 gedaald t.o.v. de intensiteit na 1 minuut. De intensiteit na 49 minuten is dan nog eens een factor 10 lager. En een kleine zes uur later is die intensiteit nog eens een factor 10 lager geworden. Dit uitsterfgedrag is voor de verschillende kleuren Superluminova iets verschillend. Als voorbeeld: Een wit-gele kleur zou in den beginne sterker kunnen stralen wegens een hoger rendement; na een aantal uren zou een groene kleur sterker of veel zwakker kunnen lichtgeven.
@ Dreski:
Ik dacht eigenlijk altijd dat Tritium niet werkt
door het ‘op te laden’ onder een lamp, maar dat
het continu licht uitstraalt. Als ik jouw verhaal
zo lees dan lijkt het alsof het bij jou toch
opgeladen moet worden?
Bij mijn BALL horloge haalde het in ieder geval
niks uit om hem onder een lamp te houden. Hij
bleef altijd zwak maar duidelijk oplichten.
Is er soms een verschil tussen Tritium los op de
indexen of Tritium in buisjes?
Ik dacht dat “losse” tritium ook vaak op vintage Rolex werd gebruikt. Van wat ik heb gelezen op het net zijn T Swiss made horloges een combinatie van Luminova en een beetje tritium. Misschien weet iemand hier iets meer van?
“Losse” tritium in horloges bestaat uit een mengsel van tritium en een fosforescerende stof. Die laatste kan ook met UV-licht opgelicht worden. Blijft alleen niet erg lang licht geven zonder continue door het tritium “aangestraald” te worden.
Ik dacht dat “losse” tritium ook vaak op vintage
Rolex werd gebruikt. Van wat ik heb gelezen op het
net zijn T Swiss made horloges een combinatie van
Luminova en een beetje tritium. Misschien weet
iemand hier iets meer van?
Van het RolexForum:
[quote=Harald] SWISS, Radium, Radio Active SWISS T, Tritium, Radio Active ? mCi (bron: VRF)
[b]- T < 25 mCi (bron: VRF)
[b]SWISS - T < 25 mCi
[b]T SWISS T < 25 mCi
[b]T SWISS < 25 mCi - T SWISS T - , Tritium, Radio Active < 25 mCi (bron: VRF) O T SWISS T O, Tritium, Radio Active ? mCi (Sigma Dial) T SWISS T, Tritium, Radio Active < 7,5 mCi - T SWISS T - SWISS , Tritium, Radio Active < 7,5 mCi (bron: VRF) SWISS, Superluminova, Not Radio Active SWISS MADE, Superluminova, Not Radio Active
@ Dreski:
Ik dacht eigenlijk altijd dat Tritium niet werkt
het continu licht uitstraalt. Als ik jouw verhaal
opgeladen moet worden?
Dat dacht ik ook. Inderdaad vreemd, ik twijfel nu of mijn Citizen tritium heeft. Ik dacht eerst van wel, omdat ie na jaren in de afgesloten doos toch licht gaf (jaja, zonde zonde, maar is van kids tijdperk van 32mm en als ik em omheb voel ik me ineens stuk minder man :P). Heb zojuist even met LED op geschenen en toen gaf ie heel veel licht, waarna het snel weer donker werd.
Vreemd vreemd…
Kan iemand ander licht laten schijnen op deze zaak?
@ Dreski:
Ik dacht eigenlijk altijd dat Tritium niet
werkt
het continu licht uitstraalt. Als ik jouw
verhaal
opgeladen moet worden?
Dat dacht ik ook. Inderdaad vreemd, ik twijfel nu
of mijn Citizen tritium heeft. Ik dacht eerst van
wel, omdat ie na jaren in de afgesloten doos toch
licht gaf (jaja, zonde zonde, maar is van kids
tijdperk van 32mm en als ik em omheb voel ik me
ineens stuk minder man :P). Heb zojuist even met
LED op geschenen en toen gaf ie heel veel licht,
waarna het snel weer donker werd.
Vreemd vreemd…
Kan iemand ander licht laten schijnen op deze
zaak?
Wordt een paar posts eerder prima uitgelegd door Sieb.