Ebay gaat authenticiteit luxe horloges verifiëren

Lees ik net:

Goed initiatief natuurlijk, ik vraag me alleen af hoe ze dat gaan doen.

2 likes

Ze hebben de kennis bij Catawiki weggekocht…:wink:

14 likes

Als je het leest zul je het horloge moeten opzenden en zullen ze zo bepalen of het een echt horloge is en dan krijg je een bepaalde badge…

Sellers who send their wristwear in and pass muster will receive an “authenticity verified” badge that makes clear a watch is the real deal.

Of komen hier “is deze echt en is het iets waard” topics plaatsen.

7 likes

Ooooh, dat is een enorme ‘can of worms’ die ze daar opentrekken.

  1. De logistiek (verzenden en retourneren) van een dergelijk proces, ik zou het niet graag op m’n bordje krijgen. Of willen ze een exemplaar houden, ‘voor eigen referentie’? In dat geval denk ik toch nog even over ‘n sollicitatie.
  2. Technisch, gaan ze dan horlogemakers in dienst nemen om horloges open te maken (en op die manier ook de echt goede fakes en frankens eruit halen)?
  3. Juridisch gezien, nemen ze dan daarmee de verantwoordelijkheid, zodat een eventueel genepte koper bij Ebay verhaal kan halen?

Nou ja, als ik het goed lees is het een optioneel verhaal in ruil voor een mooie badge bij de verkoper account. Ik denk dat er genoeg verkopers geen enkele interesse zullen hebben…

Dus als een verkoper 1 echte Rolex opstuurt, krijgt ie een badge als ik het goed begrijp.

Als ie daarna allemaal fakes aan gaat bieden, zijn mensen eerder geneigd daar in te trappen door die badge.

Lijken me nogal wat haken en ogen aanzitten.

2 likes

Geen idee wat ze daar van plan zijn en of ze het kunnen waar maken, de enige manier volgens mij is horloge inzenden, Ebay zend het naar… die horloges op echtheid controleert, en dan weer terug.

Juridisch zal Ebay waarschijnlijk wel weer buiten schot blijven (hoewel voor 20% van de prijs…).

Nu moet je een verschil maken tussen een echt, een franken (horloge uit verschillende horloges samengesteld) en een fake. Bijvoorbeeld wanneer is een horloge een franken (vervangen van versleten kroon, vervangen van onleesbare wijzerplaat,…) merken als omega doen dit ook bij onderhoud zonder dat je dan kunt spreken van franken (niet volledig origineel meer maar zeker geen fake of franken).

Het lijkt mij niet echt makkellijk ofwel gaan ze zeer streng zijn bij het uitdelen en zal maar een klein deel van de vintage horloges zo’n badge kunnen krijgen, jonge tweede hands horloges zullen gemakkelijker te controleren zijn (bij veel merken ontbreekt heel wat literatuur/geschiedenis om 100% uitspraken te kunnen doen, denk maar aan veel Oostblok horloges).

Ik denk dat die badge wel per horloge en niet per verkoper zal zijn… en waarom zou je het ene horloge dan wel laten controleren en de rest niet (of spreek je over 1 Rolex en 100 andere (kleinere/goedkope) merken)

Dat zou natuurlijk bijzonder omslachtig zijn.
Als je dan 100 horloge zou aanbieden, zou je die allemaal moeten opsturen en laten controleren voor badges.
Het lijkt me sterk dat het de bedoeling is dat het zo gaat werken. Dat gaat bijzonder tijdrovend zijn voor Ebay en ook erg duur.

Het zou voornamelijk om de duurdere merken gaan, en Ebay krijgt dan 20% van de verkoopsprijs bij merken als AP, PP, Rolex, en nog zo een paar loopt de prijs al vlug in de duizenden euro’s en dan brengt het toch weer wat op voor Ebay (ondanks dat het veel werk zal vragen).

‘‘Sellers who pass muster will receive an “authenticity verified” badge that makes clear the watches they sell are the real deal’’

Dit komt op mij over dat ze 1 badge bij hun verkoopaccount krijgen dat garandeert dat alle horloges die ze verkopen echt zijn. Niet 1 badge per horloge.

1 like

Het zou dus ook maar gaan om een paar verkopers

and will come through a handful of “top-rated” eBay sellers

Maar als ze dat zo doen dat het per verkoper is dat de badge zou verdeeld worden, moeten die dan op al hun verkopen 20% (naar analogie met de handtassen) afstaan?

Ja dat vermoed ik wel. Zo’n badge kost je gewoon 20%.

Ik kan me niet voorstellen dat, of het nou per horloge is of per aangeboden collectie, er veel verkopers zitten te wachten op maar liefst 20% commissie. De 9% die ze nu vragen is al hoog.

:laughing: Kan nooit duur zijn geweest…

Ik heb es even gekeken naar het vergelijkbare handtassen programma.

https://www.ebayinc.com/stories/news/launch-of-ebay-authenticate-tm-boosts-shopper-confidence-for-luxury-handbag-purchases/

Het ziet er toch echt naar uit dat ieder artikel wordt gecontroleerd, via een “man in the middle” aanpak (laat ik het even zo noemen). Dus shipping van verkoper naar de authenticatie expert, die het (geopende artikel… :roll_eyes:) dan weer doorstuurt naar de koper.
Dit blijkbaar als (optionele) service, tegen een extra stukje marge voor Ebay, onverlet de uitdagingen die al genoemd werden. Al is mijn verwachting dat Ebay zich wel indekt via handig geformuleerde service voorwaarden…

En inderdaad - 20%… auwwww… lijkt me dat de kans op ‘n koopje daarmee ook klein wordt, beetje als het ‘Global Shipping Program’ debacle (veel betalen voor belabberde service).

Bij mij komt dan gelijk de vraag naar boven: wie controleert eBay dan? Ze kunnen Truus van de receptie vragen of het horloge echt is, zegt zij ja, dan krijg je dus een ‘badge’. Minimale inspanning, maximale winst.

image

1 like

Ik zou nou niet uitgaan van kwade trouw door Ebay.

Moest dit even opzoeken :sweat_smile:

Je kan niet altijd aannemen dat alles zuiver verloopt, hoe groot de naam/reputatie van een bedrijf ook is. Altijd kritisch blijven.