Ebay Global Shipping Program: slim om van tevoren import charges te betalen?

Ik ga een leuk horloge kopen op Ebay uit de USA, echter maakt de verkoper gebruik van het Ebay Global Shipping Program. Ik koop veel op Ebay maar heb het nog nooit gebruikt of er wat mee gekocht. Nu kan je de import charges al van tevoren betalen. Is dat handig? De verkoper gaat er overigens ook mee akkoord om buiten Ebay om te verkopen.

Wanneer ben je voordeliger uit? Buiten Ebay om en afwachten, of direct al de invoerkosten betalen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Als EGS aanstaat heb je geen andere keus, vaak kun je niet eens meebieden vanuit Europa.
Met verkoper buitenom is de enige manier om dan te kunnen kopen inderdaad.

Ja dat klopt, maar zou het voordeliger zijn om buiten Ebay om te kopen in de hoop dat het horloge misschien tussen de douane door glipt, of direct al de invoerkosten betalen via het global shipping program?

Goedkoper ben je nooit als je meedoet met dit programma, maar het scheelt mogelijk wel gezeur en vertraging bij het verzend/inklaringsproces. Kans is groot dat je buiten het programma om op ongeveer hetzelfde bedrag uitkomt.

Als je de gok waagt en geluk hebt ben je beter af buiten EGS om ja.

Wat ze daarnaast bij EGS doen is het item uitpakken en in een eigen bubbelenveloppe verder zenden. Ik heb hier al bijzonder negatieve ervaringen over gelezen.

Buitenom betekent ook vaak onvolledige beschrijvingen of verlaagde waarde aanduidingen, dus als er wat mis gaat bij verzending kun je daar last van krijgen. Vooruit betalen is de worry-free optie.

1 like

Ah, dat wist ik niet. Het is wel een vintage horloge met delicaat tritium in de wijzers, dus dat zou er zomaar eens uit kunnen vallen als het niet goed verpakt is…

Ik zou ook kijken of ze uberhaupt hier naar toe sturen. Ik lees ook verhalen dat horloges niet kunnen worden verstuurd met GSP.

Ja dat wel. Ik geloof dat met Seiko’s daar wel problemen mee zijn…

1 like

Mijn ervaring; als het pakketje via US Mail wordt verzonden en hier via PostNL verder gaat, heb je redelijke kans dat je geen btw/importheffing moet betalen. Wordt het verzonden via FedEx of UPS (wel veiliger en sneller), dan kan je 9 van de 10 keer btw en importheffing betalen.

1 like

Ik probeer altijd het global shipping program te vermijden.
Ze komen namelijk altijd op een hoger bedrag uit dan de werkelijke importkosten bedragen en steken de rest gewoon in hun zak.

Je kan de verkoper vragen om een waarde van 20 dollar op het pakket te zetten, grote kans dat je pakketje er dan zonder import heffingen doorglipt, mocht je dat graag willen ontlopen.

1 like

Vraag trouwens ook een 5 procent discount als ie het horloge buiten Ebay om wil verkopen, dat scheelt hem namelijk 10% die ie anders aan Ebay kosten zou moeten betalen. Lijkt me redelijk om dat te splitten.

1 like

Heel wat verkopers die daar niet aan doen, zeker bedrijven niet aangezien het strafbaar is zover ik weet.
Meningen over GSP lopen uiteen. Mijn ervaring is dat het de boel vertraagd maar wel import gezeur voorkomt. Maar als ik zonder zou kunnen kopen zeker doen. De belasting ben je, als alles gaat zoals moet, toch kwijt. Het scheelt hooguit €13 aan de PostNL.

1 like

Je betaalt aan Pitney Bowes voor het GSP.
Dit is een bedrijf waar je het pakket naar toe stuurt, het vervolgens opnieuw voor je inpakt, de douane afhandeling regelt en dergelijke.
Dit bedrijf werkt niet gratis en rekent een stuk meer dan 13 euro die postNL rekent.
Volgens mij rekenen ze zelfs geen vast bedrag maar een percentage van de verkoopprijs.

1 like

De kosten heb ik zo niet meer op het netvlies, maar de rest klopt als een bus.
Zoals ik zei, als het zonder kan dan zeker doen.

2 likes

Ik heb zelf mogen ondervinden dat Pitney Bowes naast hogere verzendkosten zorgt voor enorme vertraging in de verzending, en totale onduidelijkheid van de track&trace. Meer betalen voor minder resultaat dus.
Zelfs binnen Europa (waar dus geen sprake is van importheffing) biedt Ebay het GSP program aan, best misleidend af en toe.
Wat mij betreft, ik gebruik het niet meer - dan koop ik het wel elders.

1 like

Bedankt allen voor de reacties! Ik ga het voorleggen aan de verkoper, hij krabbelt namelijk een beetje terug over buiten Ebay om betalen…

Laat hij dan EGS uit zetten als dat kan, gewoon betalen via Ebay/Paypal (heb jij ook een betere positie als koper mocht er wat fout gaan) en versturen, dan is het geluk hebben of niet. Reken er op dat je het geld kwijt bent, kan het alleen maar mee vallen. In mijn ervaring zetten Amerikanen er geen lager bedrag op omdat dat een soort van Federal offense is (iets met de Post wet of zo). Ik ben ze in ieder geval nog niet tegen gekomen die dat willen doen. Succes!

1 like

Idem, een uitlaat vanuit Engeland naar België opsturen dewelke normaal een dag of 3 duurt is Pittney Bowes erin geslaagd om hem 5 weken onderweg te hebben en volledig te verneuken. Hij zag eruit alsof ze hem als baseball-bat hadden gebruikt tijden een World Series.

En doodleuk 50EU aftikken.

1 like

Als er wat mee gebeurt onderweg, zeg dan maar dag tegen een vergoeding dat hij dan ook voor €20 verzekerd is.

1 like