Hallo horlogefans,
Ik heb een probleem met een horloge en hoop dat iemand mij hier kan helpen.
In 2010 heb ik bij een ‘gerenommerde’ internet horlogehandel een nieuw Ebel 1911 herenhorloge gekocht. Een automaat, 9330240/16665P typeaanduiding met als enige complicatie een datum, en safier ‘glas’ aan weerskanten. Ik was gevallen voor het zeer platte en (in mijn optiek) mooi gemaakte en afgewerkte caliber in de eenvoudig aandoende kast. De prijs was gunstig, maar niet verdacht laag. Doosjes en boekje erbij.
Helaas bleek het een miskoop. Geruime tijd loopt het horloge netjes, om dan opeens te vroeg of te laat aan te wijzen. Een check bij Schaap&Citroen in Rotterdam leerde dat de dagelijkse gang minder dan 1 seconde is, dat het caliber echt van Ebel is (geen fake) en dat ze niks konden vinden wat mis was. Maar het is erg onbevredigend om met een horloge rond te lopen wat elk moment weer een verkeerde tijd kan aanwijzen.
Uiteindelijk heeft een vriendelijke horlogemaker het geheel uit elkaar genomen, en geconstateerd dat 1 van de tapjes op het asje van het anker deels is afgebroken, en dat er nog een (niet essentieel) onderdeeltje in de datumverstelling ontbreekt. Het is dus duidelijk ooit uit elkaar geweest en niet oordeelkundig weer inelkaar gezt.
Als het horloge rustig ligt, dan loopt het prima. Doordat het ene tapje deels ontbreekt, kan het bij dragen gebeuren dat het uit z’n lagertje schiet waardoor het ofwel een tijdje de balans blokkeert, ofwel dat hij de balans mist en dus opeens een stuk vooruit schiet.
Uiteraard voel ik me bekocht. Maar gezien de tijd (gekocht 2010) is het nu wel erg laat om te gaan zeuren bij de verkoper. Hoe bewijs ik dat ik dit niet zelf gedaan heb?
Heeft er iemand misschien nog een soortgelijk caliber liggen, of alleen het ankertje, zodat ik mijn horloge weer goed werkend kan krijgen?
Alle hulp is welkom!
Bart
Als ik het goed heb, heeft Ebel voor dit horlogemodel een Girard-Perregaux uurwerk gebruikt.
Voor zover ik weet, levert Ebel Nederland geen onderdelen uit aan horlogemakers. De kans dat iemand “nog iets heeft liggen” is heel erg klein.
Ik zou het toch nog even proberen bij die gerenomeerde internethandelaar. Niet geschoten is altijd mis.
I.i.g. veel succes met de zoektocht!
Ik denk dat je het horloge moet laten servicen door ebel of door iemand anders die de noodzakelijke onderdeeltjes kan regelen.
Of afschrijven natuurlijk.
4 jaar na dato krijg je volgens mij echt geen garantie meer van de verkoper. Zelfs als je kunt bewijzen dat je het niet zelf gedaan hebt Tenzij je kunt lullen als Brugman natuurlijk.
ik denk ook dat t moeilijk wordt om je recht te krijgen, ook al sta je waarschijnlijk in je recht. volgens sommigen mag je verwachten v n dergelijk product dat t bij normaal gebruik toch zeker niet binnen 4 jaar kapot gaat. ik bedoel, zelfs 1e service zit er pas aan te komen.
aan de andere kant kan de verkoper/fabrikant voet bij stuk houden en stellen dat je garantie termijn ruimschoots voorbij is. misschien dat je t dan nog bij n geschillencommissie/waarborgkeurmerk kunt aankloppen als ie daarbij aangesloten zit.
had je t probleem destijds ook bij de verkoper al aangekaard en misschien geretourneerd voor controle/herstel? dat kan ook n argument zijn dat t na aanschaf al niet lekker was en t bij de verkoper kenbaar was gemaakt.
maar ik zou gewoon beginnen met contact op te nemen met de verkoper. wie weet kunnen jullie samen tot n oplossing komen waar je n goed gevoel bij hebt. nee heb je, ja kun je krijgen.
Brutus Schreef:
Als ik het goed heb, heeft Ebel voor dit
horlogemodel een Girard-Perregaux uurwerk
gebruikt.
Voor zover ik weet, levert Ebel Nederland geen
onderdelen uit aan horlogemakers. De kans dat
iemand “nog iets heeft liggen” is heel erg klein.
ook n reden waarom ik geen grote moeite heb met n degelijke eta in bijv n tudor of breitling. daar is (nog?) relatief iets makkelijker aan onderdelen te komen.
Hallo Marnix, Brutus en anderen,
Volgens de vriendelijke horlogemaker uit het Noorden des lands (ik woon in omgeving Groningen) levert Ebel hem idd geen onderdelen. Standaard weg is opsturen naar Zwitserland. Kost bijna net zo veel als een nieuw horloge, maar dan is ie wel goed.
Als hij, of ik, de ontbrekende onderdelen bij elkaar kan scharrelen dan kan hij het ook repareren.
Voor zover ik weet hebben alle ebel horloges met een Girard-Perregaux uurwerk een wijzertje voor gangreserve (op de 9). Dat wijzertje heb ik niet, en vroeg me dus af of ik ook een P-G uurwerk zou hebben.