Ebel caliber

Hoi, een vriend vroeg me om het batterijtje van de Ebel classic Wave (181908). Gedaan, maar horloge werkte nog steeds niet. Ik merkte dat het caliber geen ‘pulse’ gaf op mijn Witschi. Dus het electronisch gedeelte van dit caliber is waarschijnlijk stuk. Het betreft het Ebel/Cartier caliber nr 81. Omdat dit caliber ‘obsolete’ is, kosten de stukken enorm veel geld. (een electromodule gevonden op het net voor 350€!!).
Mijn vraag is of er een goedkoper alternatief zou bestaan voor dit caliber?
Mvg

1 like

Nu ga ik iets heel doms zeggen… Maar wat ik lees is dat dit een quartz uurwerk is. Dat werkt toch sowieso niet op een Witschi?

1 like

Volgens mij heb je ook Witschi’s voor quartz uurwerken hoor

3 likes

Op mijn Witschi Cyclonic ‘Quartz pulse Checker’

Nog vragen? :wink:

3 likes

is een merk, die maken oa apparaten om quartz uurwerken mee te checken

1 like

Kan je hem doormeten op verschillende plekken? Meestal is de spoel het kwetsbaarst misschien kan je enkel die vervangen?

wel de Ebel 81 electromodule die ik vond op het net kostte 350€!

Ik kende alleen de apparaten voor mechanische uurwerken, ik heb weer wat geleerd! (Ik zei al dat ik iets heel doms ging zeggen :wink:)

1 like

nee, hoor domme vragen bestaan niet, alleen domme antwoorden!

1 like

hier een paar gegevens van dit caliber:
Cartier caliber 81 movement – specifications and photo - BUZZUFY

En spoel los is niet te koop?

https://uswatchparts.com/product/coil-for-cartier-81/ je zou evt ook op de FREDERIC PIGUET 8.20 kunnen zoeken is zelfde uurwerk

Zou de batterij er eerst juist inzetten, deze hoort namelijk op zijn kop erin te zitten en het contact juist onder het blok te schuiven. Dit zijn namelijk 2 veel gemaakte fouten

2 likes

De 181908 is geen Classic Wave maar een Sport Classic wat wezenlijk een ander horloge is.

De oude batterij was op de conventionele manier gemonteerd, dus ik veronderstel da die goed zat?
Mvg
Luc

@Horloge24 : Op de link die @Lexie2797 postte zit de batterij ook niet omgekeerd gemonteerd, zie ik. En dat is identiek hetzelfde caliber dan de Ebel 81. Over welk caliber heeft u het dan?

Dit is dus FOUT gemonteerd minus hoort omhoog.

Zeg het niet voor niks, meer dan 30 jaar ervaring met dit caliber en het wordt tegenwoordig vervangen voor een nieuwe uitvoering die er naadloos inpast.

2 likes

Het zou een bak geld schelen als dit het enige probleem was :joy:

Cartier_81

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?12&ranfft&0&2uswk&Cartier_81&

Morgen draai ik de batterij eens om. Zou het caliber niet kapot gegaan zijn door het verkeerd plaatsen van die batterij?

Die heb ik nodig! :grinning:

En waar is dit vervangcaliber evt te verkrijgen? Is het duur?