Ebel only





Even dubbel op met deze lellebelletjes

18 likes

Ik doe mee :slight_smile:

14 likes

Zie dat jij de datum wèl goed hebt staan :grinning:

1 like

Ja, ik wilde er niet bijdehand over doen, maar toch goed dat je het ziet :joy:

1 like

Het had wat voeten in aarde, o.a. een raar soort blessure aan een - denk ik - zenuwbaan in de rechterarm en hand. Inmiddels alles weer OK, en het raderwerkje zit alweer. Ben wel heel blij foto’s te hebben genomen bij de demontage; dit is niet zomaar een ETA’tje, maar een manufactuur Cartier/Ebel. Bij een uurwerk als dit doe ik alles op halve snelheid om geen dingen te beschadigen - een werkende donor is al gauw 400 euro, en losse onderdelen zijn echt vrijwel onvindbaar. Bij een kwartsuurwerk is het op zijn plek krijgen van de magnetische rotor (die zich binnen de stator, naast de spoel, bevindt) vaak tricky; bij deze ging het in 1 keer goed. Alles valt gewoon heel mooi op zijn plek, teken van kwaliteit.:smiling_face:

Deze destijds gemaakt tijdens demontage; ik was anders nu nog aan het puzzelen vrees ik. :upside_down_face:

11 likes

Er was in de jaren '90 en begin millennium inderdaad een link/ samenwerking tussen Cartier en Ebel.
Ik weet nog dat ik in de fabriek van Ebel kwam en dat daar een afdeling was waar de Cartier Santos werd geassembleerd.

3 likes

Mijn zonnevanger!

15 likes

Staat de kroon niet open?

Nee hoort bij dit model.

1 like

De kaliber 81 en 83 vervang ik tegenwoordig voor een nieuwe type omdat Cartier en Ebel deze oude uurwerken niet meer ondersteunen.

De nieuwe is hiervoor speciaal ontwikkeld en de wijzerplaat en wijzers kunnen 1:1 overgezet worden

De reden van vernieuwing is een lager stroomverbruik, betrouwbaarder en beter vast zitten van de wijzerplaat op het uurwerk.

2 likes

Chausseerad en urenrad zaten solide aan elkaar geroest. Dat ik daar weer twee (eigenlijk drie) roestvrije, soepel werkende onderdelen van gemaakt heb (heel veel ultrasoon en WD-40, en een hoop roest-pulken onder sterke vergroting) ben ik wel een beetje blij mee. Klant is niet iemand die 5 cijfers voor de komma wilde besteden.

Hoop 'm eind dit weekend af te hebben. :ok_hand:

1 like

17 likes

Eigenaar weet dat-ie klaar is, maar heeft blijkbaar geen haast te reageren. Never mind, dit is voldoende onderpand. :wink: Ook nog enkele van de (decoratieve) 18K schroeven rond de bezel gepolijst. Loopt als een tierelier, maar heb hem helaas niet meer waterdicht gekregen. Vrees dat het in de kroonpakking zit (hele kroon moet dan vervangen; origineel Ebel 18K - onbereikbaar voor mij)…

We kwamen hier
vandaan…







12 likes

Mooi geworden!
Chapeau

Echt goud is en blijft speciaal hé

1 like


17 likes

:ok_hand:

1 like

Omdat hij zo mooi is

18 likes

Ik doe mee.

11 likes


Zit momenteel te zoeken naar een mooie le modulor

9 likes

Waarschijnlijk één van mijn beste aankopen ooit…

12 likes