Ebel

Ik was vandaag bij een juwelier hier in zoetermeer en die had o.a. ook een uitgebreide collectie aan Ebel horloges staan. Ik heb in de jaren 90 nog een Ebel van ca nfl 3.000 aan mijn ex cadeau gedaan. Toen was het merk Ebel in mijn beleving best populair en had ik in mijn vrienden en kennissenkring ook een paar mensen die een Ebel om hadden. Ik hoor en zie echter niks meer van Ebel. Ook op dit forum zie ik geen Ebels voorbij komen in het te koop of gezocht deel van het forum en ook wordt er niet over Ebel gesproken in Algemeen Horlogepraat gedeelte (nu dan wel :relaxed:).

Wordt Ebel niet meer als " serieus" luxe horlogemerk gezien?



Bij mij roept het een oubollige beleving op! Nodigt mij niet echt uit om te dragen. Wellicht te klassiek voor mij.

Ik vind ze nog steeds in sommige gevallen heel aardig om te zien. Technisch alleen vrijwel altijd oninteressant (veel quartz en Eta) i.r.t. de prijs die je betaalt. Enkel de paar modellen met El Primero uurwerk zijn op dat vlak boeiend. Ik kom ze overigens nog steeds in de etalages van veel juweliers tegen hoor.

Ik vind de Discovery chrono toch wel erg mooi.


Zowel in zwart als wit

6 likes

911 met witte plaat is top :+1::heart_eyes:

1 like

Ik heb nog een ebel classic wave in staal goud en die draag ik nog wel als dress watch vanwege chique uitstraling en omdat het een zeer plat horloge is perfect onder een pak.
Blijft een kwestie van smaak maar hij draagt ook heerlijk.
Ook een sportwave gehad en was ook erg fijn om de pols

Welke modellen hebben dit uurwerk?

Verschil van dikte met de 5513 wat ook al niet echt een koeperd is

2 likes

In ieder geval de 1911 BTR Chrono.

Mijn Ebeltje vind ik toch wel een lekkertje en zeker niet oubollig :heart_eyes:

2 likes

Ik heb het gevoel bij dit merk dat ze de jaren 90 collectie nog steeds voeren.

Groeten,

Tecco

2 likes

Aan design lijken ze het iig niet uit te geven
:slight_smile:

Goedenavond
Bij deze zal ik mij eerst even voorstellen en dan een foto van mijn ebel tonen.
Mijn naam is willem.
39 jaar oud.
Getrouwd en twee kinderen en woon in een dorp op de veluwe.
Heb een tag heuer cn5111 voor het dagelijks dragen en een ebel 1911 btr voor de weekends
Kijk regelmatig op het forum dus wordt het tijd om mij eens voor te stellen.

1 like

En hierbij nog een foto van het prachtige ebel 137 uurwerk.
Worden helaas niet meer gemaakt deze ebel.s

Gr Willem

1 like

Welkom Willem!

Ik ben geen liefhebber van de datum tussen 4 en 5 maar deze mooie “doorkijk” naar het idd. prachtige uurwerk maakt dat meer dan goed!

Grt. Marco

1 like

Een merk met best een mooie historie en inderdaad in de jaren 80 en 90 zeer populair. Zelfs Don Johnson liep ermee… Toe maar! Het eigen 137 uurwerk was een echt manufacture uurwerk en volgens mij helemaal, of grotendeels door Ebel zelf ontwikkeld. Nadat het minder ging met Ebel is er een soort samenwerkingsverband met o.a Brequet geweest. Ik meen mij te kunnen herinneren dat ook Brequet gebruik heeft gemaakt van het 137 uurwerk in een aantal modellen.

Ebel is een aantal malen door bedrijven overgenomen en dat heeft ze geen goed gedaan. Volgens mij zijn ze nu eigendom van Movado. Er wordt erg gestunt met de prijzen, je kan ze tegenwoordig met ca. 80% korting kopen bij diverse internet boeren. Het merk is jammerlijk genoeg in een aantal jaren vrijwel geheel kapot gemaakt.

Dat klopt
Het 137 uurwerk wordt nu gebruikt door ulysse nardin.
Die hebben het overgenomen in 2012.
Nu hebben de mooie btr en de discovery niet meer in het programma.

Klopt ook. In outlets van Movado, tref je ook Ebel aan en soms tegen waanzinnig lage prijzen :astonished:

Welkom willem :+1:

1 like

JAAA!! Zoetermeer, daar waar de brasem zo de koekenpan in duikt.
Ebel mag tegenwoordig alleen nog mits volledig geschoren :grin:

Grt.