Echt, fake, redial, franken, ... ? (JLC)

  1. Als het niet goed voelt, NOOIT DOEN! Dan maar mislopen, d’as beter als eeuwige twijfel met enorme kater als het niet blijkt te kloppen

  2. Mijn ervaring is, als je op een forum een vraag hebt over de echtheid, of ‘Frankenwatch’ krijg je voor 90% het antwoord ‘FAKE’, waarom zou je je afvragen?

  3. Omdat, zodra er bij iemand ook maar enige vorm van twijfel is, (of dat die het eigenlijk gewoon ook niet weten), die ‘kaart’ het veiligste is om te trekken :wink:

2 likes

Gewoon even een vraagje, als je in hoofdletters gaat typen moet het dan meer indruk maken ?

5 likes

Zeurdoos, met je stem kan je de klemtoon leggen op wat je wil benadrukken en op deze manier dus met getypte tekst

Ga ergens anders ‘schoolmeesteren of moraliseren’… :expressionless:

9 likes

Ach gossie wat een lief woordje :kissing_heart:

3 likes

Valt allemaal toch best wel mee?

Scheve kroon, mogelijke redial. Ik zou foto’s willen zien van het uurwerk plus iets over de kast (goud of niet).

Vervolgens kijken of de prijs in verhouding is met bovenstaande. Dan niet op laten sturen maar op gaan halen en nog eens naar het uurwerk kijken.

Vervolgens kun je die kroon wel recht laten zetten en die redialmoet je mee leven.

Persoonlijk zou ik me meer door feiten dan door mijn gevoel willen laten leiden bij een besluit als dit.

1 like

Eens, maar dan moet je wel alle feiten boven water zien te krijgen en daar schort het in deze zaak aan volgens mij, dus heb je onzekerheid en dus een slecht gevoel

1 like

dat is mijn ervaring hier niet,integendeel.
Er zijn er wel die maar wat in het luchtledige roepen,maar vaker hebben de boys hier het toch bij het rechte eind.

Ow en iets met hoofdletters roepen geeft vaak de verkeerde indruk,zeker in dit geval.

Benadrukken ok,maar dan nog kan het een fout antwoord zijn.

Ehm ?

Ok, hoe moet zijn ‘heb’.

Nadeel van de kleine toetsen van een telefoon

Wat een gezeur altijd tegen elkaar. @vinwat ik weet dat jij een JLC expert bent. Wat vind je van dit horloge?

en @nasty_joe89 volgens mij heb je niet meer gereageerd sinds je dit topic hebt geopend, lees je wel mee? Wat is de vraagprijs voor dit horloge?

2 likes

Vinwat is al bezig met een uiteenzetting van paar A4’tjes in Word.

1 like

ik lees zeker mee hoor. :slight_smile:

Dit horloge staat op het welbekende ‘biedingsplatform’.

Momenteel staat de prijs rond de 280 euro. met nog ± 24 uur te gaan…maar dat wil niets zeggen uiteraard.

Ik heb wel reeds contact gehad met de verkoper, maar extra info of foto’s wil hij niet bezorgen. Hij zegt wel dat indien het horloge ‘fake’ blijkt, ik deze mag retourneren en ik een terugbetaling zou krijgen. Maar dan ben ik 2X verzending kwijt…

Het horloge openmaken wil hij niet doen omdat hij schrik heeft dat hij het niet meer zou kunnen sluiten. :confused:

Ondertussen nog wat ‘research’ gedaan online, en ik vind enkel gelijkaardige modellen met een andere achterkant.
Deze zou ook 33 mm zijn. (Terwijl de horloges met ‘gelijkaardige’ wijzerplaat die ik terugvind net iets groter zijn).
Ook het ‘vette’ lettertype was me reeds opgevallen, en lijkt toch minimum een redial.

Wow, ik word in dit topic gevraagd om iets te roepen over dit horloge.
Welnu, ik ga het even helemaal doorlezen en zal wat later vandaag mijn visie geven.

2 likes

Ik zou nu iets over de spelling kunnen zeggen maar dat doe ik maar niet.

Welnu, ik heb het doorgelezen en de foto’s bekeken.
Ik zal hier mijn visie geven van hetgeen ik heb opgemerkt bij dit getoonde horloge.
Er zijn al wat opmerkingen gemaakt die hout snijden door een paar Forumleden, ik zal hieronder iets dieper ingaan op de geplaatste opmerkingen.

De geschreven naam Jaeger le Coultre staat er niet op zoals het erop behoort te zijn geprint.

De lussen van de streep onder de tekst aan het begin en einde van de tekst zijn onzuiver, zeg maar dicht geslibd, d.w.z. er zit geen lus in.
Dat is voor een manufactuur als JLC niet zoals het wordt geprint.

De tekst is als het ware wat aan de vette, dikke kant, JLC heeft juist altijd slanke en strakke letterlijnen en een duidelijke lus bij de streep.

De croshair is niet uitgelijnd op het midden van de twaalf index. Dat zou de kwaliteitsnorm bij JLC nooit halen. Ook de tekst swiss made mis ik op de onderkant van de wijzerplaat.

De wijzers zijn niet het originele model. Het model wat er nu op zit heeft de vorm die wordt gebruikt voor o.a. de JLC Futurematic horloges en wel zonder de lume, dus strakke wijzers.

De opwindkroon lijkt wat krom te zitten, dat kan doordat de kroon er ooit scheef is opgedraaid.

Als de kast van goud is, dan is de achter deksel ook van goud en niet van metaal. Dus deze kast zal vermoedelijk gold filled zijn.

Van het uurwerk kan ik niets te zeggen, het kan mogelijk een kaliber P813 of K813 zijn.

Ik laat hier een deelfoto zien van een JLC uit mijn laatjes, let op de tekst en de lussen van de streep. Scherpe strakke tekst en duidelijke lus. Ook is te zien wat voor model wijzers op dit soort wijzerplaten worden gebruikt.

Ik laat hier wat wijzer modellen zien die o.a. door JLC worden gebruikt.
Dit model werd o.a. gebruikt voor de JLC Futurematic

Op de volgende foto zijn de modellen die o.a. werden gebruikt voor de dress horloges, met en zonder streep, ook werden ze soms met lume gemaakt.

De volgende wijzers werden o.a. gebruikt bij de dress modellen en met kaliber 480.
Vermoedelijk waren deze wijzers ooit onderdeel van het getoonde horloge


12 likes

Kijk, daar heb je nog eens wat aan! De hamvraag, vind jij hem in deze toestand rond de 280 euro waard? Of zeg jij: voor iets meer vind je een exemplaar wat wel helemaal in goede staat is?

Ik zou me afvragen waarom je 280 euro neer wilt leggen voor een redial… als verzamelaar zeg ik… niet doen tenzij je het horloge wilt gebruiken voor onderdelen.

Dat is moeilijk te zeggen. Ik kan daar zo direct geen indicatie over geven.
Een JLC of eventueel de Amerikaanse uitvoering LC in originele staat heeft zeker waarde, sommige vintage JLC horloges met bepaalde kalibers zijn momenteel zelfs vele malen duurder dan dat ze ooit nieuw werden verkocht.

Het gaat er in feite eerst om wat iemand wil hebben.
Moet het origineel zijn, dan heb je met vintage horloges te maken met de staat van het horloge, dus het uurwerk in eerste instantie, dan de wijzerplaat, dat is immers het eerste wat je ziet en waar je toch regelmatig op moet kijken om te zien wat de tijd aangeeft.

De kast is ook belangrijk, wat is de staat van de kast, uitgesleten, gerepareerd of is er aan de achterkant ook nog in gegraveerd enz. enz.

Iemand die alles in perfectie wil hebben zal dus nooit een horloge kopen met een opgemaakte wijzerplaat, moeten ook de originele wijzers op zitten.

Ook als je geen probleem hebt met een nieuwe opgemaakte wijzerplaat zal je toch ook wel graag willen hebben dat alles er ook goed opgedrukt zit, dus geen afwijkingen in de opmaak, scheve lijnen of lijnen uit het lood, ook het logo moet dan toch wel van een behoorlijke kwaliteit zijn.

Dan kan je nog beter een goede kopie ergens op de kop tikken, er zijn kopie Rolex horloges die er zo goed uit zien dat zelfs kenners nog moeite hebben om te zien dat het een kopie is.

Er zijn verzamelaars die juist een vintage willen hebben in originele staat maar met een iets verweerde staat wijzerplaat. Dus gaat het erom wat wil iemand zelf.

Het horloge waar het om gaat in dit topic kan best een goed uurwerk hebben, de wijzerplaat zoals het is behoeft ook geen belemmering te zijn, net zoals de wijzers.
De kwaliteit van het uurwerk is in feite het belangrijkste en een JLC uurwerk is ontegenzeggelijk van uitstekende kwaliteit.

Als ik dit horloge zou willen aanschaffen, dan zou ik eerst willen weten wanneer er ooit een onderhoud service aan het uurwerk is geweest, dus bij gebrek een service laten doen, en de wijzers vervangen voor het originele model wijzers. Als de kast ook nog goed is zo laten.

Ik zou dan ook een originele wijzerplaat erbij zoeken en erop zetten.
Dat zou dan weer behoorlijk wat kosten met zich meebrengen.

Dus met de vraagprijs van Euro 280 zal je toch wel snel tot een prijs komen die algemeen wordt gevraagd voor dit model horloges. Dan is een dergelijke prijs zoals hier wordt genoemd dus niet actueel, om het weer in originele staat te krijgen zal er aan moeten worden gesleuteld en dat brengt kosten met zich mee.
Kijk maar eens op Ebay, daar kan je goed volgen wat er momenteel wordt gevraagd voor dit type horloges. Of het ervoor wordt betaald is een tweede.
Maar ik verbaas mij heel vaak over de prijzen die soms worden betaald voor vintage horloges van deze manufactuur in ook nog veelal slechte staat.
Conclusie, iedereen moet zelf bepalen wat hij/zij in feite wil, wel zou het handig zijn om uit te rekenen wat het kost om iets weer in de originele staat te krijgen, dan weet je wat wel en niet te doen.

10 likes

Chapeau! :slightly_smiling_face:

2 likes