Echt, fake, redial, franken, ... ? (JLC)

Leerzaam en duidelijk, bedankt!

1 like

Top uitgelegd. Thnx :ok_hand:t3:

Ik ben het met je eens wat je schrijft in je verhaal,alleen kun je op de een na laatste foto,welke ook niet echt detaillistisch is,zien als je hem helemaal uitvergroot wel swiss made zien staan.
Soms is dit slecht te zien op foto’s icm de hoek van het glas

Na bovenstaande uiteenzetting lijkt het mij niet echt belangrijk meer of er nu swiss made op die plaat staat al dan niet :wink:

2 likes

Bam! :metal: das nog eens een antwoord

@vinwat hartelijk dank voor de toelichting!

En al de rest in dit topic ook trouwens hartelijk dank voor de reacties/meningen. :slight_smile:

PS: Uiteindelijk is het horloge verkocht voor 555 euro. (Niet aan mij…)

Wel, wel, kijk eens aan.
Als ik deze zin, samen met hetgeen ik al eerder in dit topic heb geschreven, ga herleiden, dan kom ik tot de volgende conclusie;

Het horloge heeft enkele kenmerkende aanpassingen die niet passen bij de normen van een vintage JLC horloge uit vroegere jaren met duidelijke gebruikssporen.

Om dan te proberen om het horloge in een zo mogelijk oorspronkelijke staat terug te brengen is in mijn optiek niet de juiste handeling verricht.
Het is dan van belang dat de kroon goed passend op de stift moet zitten, dus niet scheef, dat is het eerste wat zal opvallen.

Originele wijzerplaten voor vintage modellen zijn moeilijk te vinden, als er een gevonden kan worden die de goedkeuring heeft is dat uiteraard een voorkeur.
Een redial resp. overnieuw opgemaakte wijzerplaat is best een goede optie, maar dan moeten de details wel aansluiten op de oorspronkelijke uitvoering. Dus geen uit lijn gedrukte elementen zoals lijnen, strepen en indexen. Dat gaat zeker op termijn irriteren. Wat als eerste zal opvallen is het logo, dat dient immers netjes en goed te zijn opgedrukt.

Kortom gezegd een liefhebber van dit soort horloges zal immers altijd proberen om een exemplaar te bemachtigen die er zo origineel mogelijk uit ziet.

Om het hierboven getoonde horloge weer in een zo goed mogelijk originele staat terug te brengen, zal er voor dit kaliber horloge dus een juiste en correcte wijzerplaat op moeten komen, de opwind kroon zal bijgesteld moeten worden en als er geen duidelijk service achtergrond bekend is, een onderhoudsservice laten geven.

Bij elkaar met de aanschafkosten zoals hierboven is vermeld, zal het totale kostenplaatje hoger uitvallen dan de aanschaf van een evenredig exemplaar die in originele staat best nog is te vinden.
Mijn advies, rustig blijven zoeken, geen haastige beslissingen nemen en goed laten informeren bij twijfel.

3 likes